«وعده صادق ۲» و اثبات وابستگی تل‌آویو به واشنگتن-راهبرد معاصر
گزارش «هاآرتص»؛

«وعده صادق ۲» و اثبات وابستگی تل‌آویو به واشنگتن

صهیونیست‌ها هرگز در جبهه داخلی با حمله‌ای مشابه حمله موشکی مستقیم ایران به تل‌آویو و حمله گسترده روزهای گذشته متحدانش به سرزمین‌های اشغالی مواجه نشده‌اند.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - 03 October 2024

«وعده صادق ۲» و اثبات وابستگی تل‌آویو به واشنگتن

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان مسئول پرونده لبنان در سپاه قدس و شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی سابق حماس نشان داد اسرائیل با خطرات داخلی و خارجی بزرگی مواجه است.
 
اسرائیلی ها تاکنون هرگز با حمله ای مشابه حمله موشکی مستقیم ایران به تل‌آویو و حمله گسترده روزهای گذشته متحدانش به این رژیم در جبهه داخلی، به ویژه در مرکز اسرائیل مواجه نشده بودند. این تحول همه طرف ها را در وضعیت کاملاً متفاوتی قرار می دهد.
 

چنین رویداد وحشتناکی علاوه بر پرتاب گسترده موشک های بالستیک، احساس تنش و ناامنی را میان اسرائیلی ها افزایش می دهد


خطرات در جبهه داخلی اسرائیل در حال افزایش است و عملیات مسلحانه و تیراندازی در مرکز خریدی در یافا که گمان می رود بی ارتباط با حمله ایران نباشد، باعث کشته شدن هفت اسرائیلی شد. این بدترین حمله فلسطینیان در امتداد خط سبز از هفتم اکتبر 2023 به شمار می رود؛ چه اینکه تل آویو از روزهای انتفاضه دوم تاکنون شاهد حمله مشابهی نبوده است.
 
چنین رویداد وحشتناکی علاوه بر پرتاب گسترده موشک های بالستیک، احساس تنش و ناامنی را میان اسرائیلی ها افزایش می دهد و باید تحرکات مشابه فلسطینیان را در کرانه باختری نیز در نظر گرفت. 
 
تردیدی وجود ندارد اسرائیل به حمله گسترده ایران پاسخ خواهد داد. این بحرانی منطقه‌ای و جهانی است که می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای امنیت اسرائیل و وضعیت اقتصاد بین‌المللی و جایگاه جهانی ایالات متحده داشته باشد. انتظار می رود تبادل حملات همچنان ادامه یابد، همانطور که تهدید هیئت ایران در سازمان ملل متحد به وضوح نشان داد.
 
چند روزی از ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله و شادی اسرائیلی ها نگذشته بود که وضعیت به کلی تغییر کرد و طبق معمول، معلوم شد تصور شادی پیروزی در جنگ علیه حزب الله بیجا و دشمن مصمم به انتقام گیری است. در این شرایط، نبرد در نوار غزه که تا اواسط ماه گذشته اولویت اصلی به شمار می رفت، جایش را به اولویت های دیگر می دهد. این وضعیت ممکن است بر تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بر سر تبادل اسیران تأثیر منفی بگذارد؛ روندی که برای مدتی طولانی متوقف شده است.
 
ارتش اسرائیل روند جذب نیروهای ذخیره را گسترش داده است و انتظار می‌رود این نیروها بیشتر در زمینه بحران منطقه‌ای و وخامت اوضاع در برخی جبهه‌ها جذب شوند. حمله مستقیم ایران تنها وابستگی اسرائیل به آمریکایی‌ها را اثبات می‌کند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هفته‌های اخیر مایل بود واشنگتن را در هر مرحله وارد این مسیر کند.
 
اسرائیل نه تنها برای هماهنگی پدافند هوایی، بلکه برای تداوم تأمین تسلیحات و فعالیت های تهاجمی به ایالات متحده وابسته است. به نوعی، این موضوعات را حتی حامیان دو آتشه نتانیاهو که اکنون از خیال پردازی اقداماتش در بیروت لذت می برند، درک می کنند.
 
توماس فریدمن، روزنامه نگار آمریکایی حدود یک ماه پیش در نیویورک تایمز نوشت، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می ترسد نتانیاهو سعی کند آنها را به جنگ مستقیم با ایران بکشاند؛ جنگی که شامل حمله به سایت‌های هسته‌ای می‌شود و این روند بر سرنوشت انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا نیز تأثیر خواهد گذاشت.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
یادداشت اختصاصی محمد یوسفی، کارشناس مسائل بین‌الملل؛ / ۱۸ ساعت پیش

«وعده صادق 2»، رونمایی از راهبرد «واکنش بازدارنده»