فرافکنی آمریکا و اسرائیل درباره سطح تخریب موشک‌های ایرانی-راهبرد معاصر
جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی، صنعاء و الحدیده را بمباران کردند رویترز مدعی موافقت بن سلمان برای دستیابی به توافق با رژیم صهیونیستی شد عراقچی در بیروت: ایران از لبنان برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کامل خواهد کرد منبع نزدیک به حزب‌الله: پیکر شهید سیدحسن نصرالله موقتاً در مکانی نامعلوم دفن می‌شود محموله‌ای که عباس عراقچی با خود به لبنان برد + جزئیات ایلان ماسک در تجمع انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا شرکت می‌کند وزیر خارجه ایران وارد لبنان شد واکنش تهران به اتهام استفاده ایران از هوش مصنوعی برای دخالت در انتخابات آمریکا «زاهی عوفی» از فرماندهان حماس در بمباران طولکرم به شهادت رسید شمار قربانیان طوفان «هلن» در آمریکا به ۲۰۰ نفر رسید واکنش پنتاگون درباره احتمال پاسخ اسرائیل به ایران سی‌ان‌ان: موشک‌های ایران به آشیانه‌های پایگاه نواتیم اصابت کردند بمباران شدید بیروت از سوی صهیونیست‌ها | هاشم صفی الدین هدف حمله بوده حمله جنگنده‌های صهیونیست به جنوب لبنان حمله آمریکا و انگلیس به استان الحدیده یمن

فرافکنی آمریکا و اسرائیل درباره سطح تخریب موشک‌های ایرانی

به باور یک مفسر سیاسی آمریکا از مدت‌ها قبل تمام تلاش خود را برای تسهیل اقدامات نتانیاهو و «اعتبار بخشیدن به تبلیغات اسرائیل» به کار بسته است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 05
کد خبر: ۲۵۹۲۶۷

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه واشنگتن پست شب گذشته گزارش داد که دست کم ۲۲ موشک بالستیک دوربرد ایران سه شنبه شب اول اکتبر (۱۰ مهر) توانستند پدافند هوایی اسرائیل و پدافند کمکی غربی را بشکنند و به اراضی اشغالی نفوذ کنند. بررسی فیلم‌ها و عکس‌های حمله و پیامد‌های آن نشان می‌دهد که موشک‌ها دست‌کم به سه تأسیسات نظامی و اطلاعاتی اصابت کرده یا نزدیک آن فرود آمده‌اند.

 

طبق این گزارش ۲۰ موشک به پایگاه هوایی نواتیم در مرکز اسرائیل اصابت کرد و حداقل دو موشک در نزدیکی تل آویو در شهر گلیلوت، هود هشارون، که نزدیک به مقر سازمان جاسوسی موساد اسرائیل است، فرود آمد.

 

این گزارش می‌نویسد: «این یافته‌ها سؤالاتی را در مورد دامنه کامل خسارات وارده به پایگاه‌های نظامی اسرائیل ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که ایران در فرار از پدافند هوایی اسرائیل موفق‌تر از حمله ماه آوریل بوده است».

 

به نوشته واشنگتن پست، پنتاگون از اظهار نظر در مورد اطلاعات موجود در این گزارش خودداری کرد و ارتش اسرائیل نیز به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. فیل کلی، مفسر سیاسی و فعال سوسیالیست مستقر در بلفاست ایرلند، شامگاه جمعه در گفتگو با اسپوتنیک اظهار داشت که رسانه‌های غربی برای «اعتبار بخشیدن به تبلیغات اسرائیل» در تلاش هستند.

 

او ابتدا در واکنش به گزارش واشنگتن پست که به نوعی بازیچه تبلیغات صهیونیست‌ها شده است  پرداخت و گفت: جالب است، روزنامه واشنگتن پست، که دیگر برای من قابل خواندن نیست، در تلاش برای اعتبار بخشیدن به تبلیغات اسرائیل و حتی بسیار فراتر از آن است. واضح است که اسرائیل ضربه سختی خورده است. گنبد آهنین آنقدر امن نبود که مانع موشک‌های ایران شود و این اسرائیل است که در حال تشدید تنش است. او می‌خواهد احزاب دیگر را با خود به این ورطه بکشاند.»

 

این مفسر سیاسی ادامه داد: لابی اسرائیل اساساً مالک سیستم سیاسی [ایالات متحده] است و از نشان دادن واقعیت برای مردم جلوگیری می‌کنند تا به زیر صخره‌ای که اسرائیل است نگاه نکنند؛ اینکه اسرائیل چه خسارت‌هایی متحمل شده و چه گور‌های دسته‌جمعی که با افراد بی‌گناه پر می‌کنند. وقتی اسرائیل جنایات می‌کند، زمانی که اسرائیل حمله می‌کند، زمانی که اسرائیل به بمباران کشور‌های مختلف مستقل ادامه می‌دهد، پاسخ غرب این است که به اسرائیل کمک کند تا آن را بپوشانند، به آنها کمک کنند تا تبلیغات خود را گسترش دهند، مطمئن شوید که این روایت اسرائیلی است که ما می‌شنویم و اجازه نمی‌دهیم مردم حقیقت آنچه را که در این درگیری آشکار می‌شود ببینند.  

 

این تحلیلگر اضافه کرد: باید زنگ خطر را به صدا در آورد. واقعیت این است که اکثر سیاستمداران ایالات متحده، وقتی در مورد سیاست این کشور صحبت می‌کنند، به اسرائیل اشاره می‌کنند و این واقعاً باید شهروندان عادی ایالات متحده را خشمگین کند و متعجب شوند که چرا دولت آمریکا میلیارد‌ها دلار به یک رژیم نژادپرست، استعماری، یک رژیم کوچک در خاورمیانه می‌فرستد؛ که دارد نسل کشی می‌کند. به نظر من افسانه  آمریکا به پایان رسیده است. این کشور از مدت‌ها قبل تمام تلاش خود را برای تسهیل اقدامات بنیامین نتانیاهو در پاکسازی قومی فلسطین انجام داده است.  

 

بر اساس گزارش NHPR (نیوهمپشایر و NPR رادیو ملی آمریکا)، محققان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تجاری، بیش از ۳۰ نقطه را شناسایی کرده‌اند که هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفته اند. این گزارش می‌نویسد که این تصاویر آشیانه‌ها، ساختمان‌ها، تاکسی‌وی فرودگاه و حفره‌ای را در یکی از باند‌های پایگاه هوایی نواتیم نشان می‌دهد.

 

با این حال، هم اسرائیل و هم ایالات متحده تلاش کرده اند میزان خسارتی که اسرائیل متحمل شده است را کم اهمیت جلوه دهند و مدعی شوند «که این حمله شکست خورده و بی اثر بوده است»./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده