چرا توافق در حوزه انرژی با ترکمنستان اهمیت دارد؟-راهبرد معاصر
حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا توافق در حوزه انرژی با ترکمنستان اهمیت دارد؟

حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ایران باید به سمت بازیگری در موضوعات مرتبط با خرید و فروش گاز با کشورهای همجوار حرکت کند، گفت: تردیدی وجود ندارد در این مقطع زمانی تنظیم روابط و همکاری‌های دوجانبه با ترکمنستان از بسیاری ابعاد حائز اهمیت است.
حمیدرضا صالحی؛ عضو اتاق بازرگانی ایران
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 11
کد خبر: ۲۵۹۷۷۹

چرا توافق در حوزه انرژی با ترکمنستان اهمیت دارد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ترکمن و نیز دیدار با سران ترکمنستان عازم این کشور می‌شود. 
 
وی در این سفر که به دعوت سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان انجام می‌شود، با رهبر ملی و رئیس‌جمهور ترکمنستان و نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.
 

همکاری ایران و ترکمنستان درآینده ای نه چندان دور می تواند به حفظ منابع راهبردی دو کشور بیانجامد


حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره ابعاد و اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان به «راهبرد معاصر» گفت: برای توسعه ایران اسلامی باید به سمت برنامه ریزی در روابطی حرکت کرد که از ابعاد مختلف به حفظ منافع ملی بینجامد و مزیت های بی شماری برای راهبرد آینده کشور داشته باشد، مانند برنامه ریزی توسعه همکاری با کشورهایی که در زمینه صادرات انرژی می توانند فعال باشند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه ترکمنستان ازجمله کشورهای همسایه ایران به شمار می رود، ازجمله قطب های تولید کننده گاز است و ایران نیز ذخایر بزرگ نفت و گاز دارد، همکاری ایران و ترکمنستان درآینده ای نه چندان دور می تواند به حفظ منابع راهبردی دو کشور بیانجامد.
 
عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تردیدی وجود ندارد در این مقطع زمانی تنظیم روابط و همکاری های دوجانبه با ترکمنستان از بسیاری ابعاد حائز اهمیت است. اگر رئیس جمهور ایران موفق به امضای توافقی در زمینه همکاری های انرژی و گاز با همتای ترکمنستانی خود شود، در آینده شاهد همکاری های قابل توجهی در حوزه انرژی خواهیم بود.
 
صالحی گفت: همکاری ایران و ترکمنستان با کشورهای دیگری که مخازن عظیم گازی دارند، می تواند زمینه ساز ایجاد شاهراه بزرگ صادرات گاز از کشورهای یاد شده با محوریت ایران شود. در صورتی که ایران شاهراه انرژی جنوب، شمال، شرق و غرب شود، بخش قابل توجهی از برنامه های توسعه محور کشور روی ریل می افتد و در بسیاری جهات به شکوفایی اقتصادی منجر می شود.
 
کارشناس تجاری با انتقاد از اینکه تاکنون توجه جدی به توسعه روابط با ترکمنستان نشده است، عنوان کرد: در دولت های گذشته سیاست جامعی در راستای توسعه همکاری ها با ترکمنستان وجود نداشت، لذا وقت عبور از این وضعیت فرا رسیده است. امیدواریم دولت چهاردهم موفق به جلب نظر همتای ترکمنستانی شود و شاهد امضای تفاهم نامه ها و قراردادهای همکاری دوجانبه باشیم.
 

در صورتی که ایران شاهراه انرژی جنوب، شمال، شرق و غرب شود، بخش قابل توجهی از برنامه های توسعه محور کشور روی ریل می افتد


صالحی معتقد است: در صورتی که موفق شویم در همکاری با ترکمنستان به سمتی حرکت کنیم که به عنوان یکی از اصلی ترین بازیگران انرژی منطقه به ویژه در حوزه گازی تبدیل شویم و فقط سوآپ کننده گاز نباشیم، این سفر دستاورد بزرگ اقتصادی و تجاری برای کشور خواهد بود.
 
عضو اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: امیدواریم در این سفر رئیس جمهور بتواند راهبرد جدید ایران یعنی حرکت به سمت بازیگری در موضوعات مرتبط با خرید و فروش گاز با کشورهای همجوار را اجرایی کند، زیرا نباید فقط سوآپ کننده انرژی باشیم، سوآپ کردن جایگاهی برای ایران ایجاد نمی کند، بلکه فرصت تبدیل شدن به هاب انرژی را از ایران می گیرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار