جنگ، اشغالگری و دیکتاتوری/ صهیونیسم رو به زوال-راهبرد معاصر
گزارش «هاآرتص»؛

جنگ، اشغالگری و دیکتاتوری/ صهیونیسم رو به زوال

جامعه صهیونیستی را می‌توان به تنه درختی تشبیه کرد که هرچند در ظاهر ماهیت خود را حفظ کرده است، ولی حلقه‌های درونی‌اش پوسیده و این پوسیدگی تا زمانی که ناگزیر شکسته شود، ادامه خواهد یافت.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - 17 October 2024

جنگ، اشغالگری و دیکتاتوری/ صهیونیسم رو به زوال

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تحولات به گونه ای رقم می خورد که نابودی اسرائیل را می توان تصور کرد. جامعه اسرائیل به سان تنه درختی می ماند که هرچند در ظاهر ماهیت خود را حفظ کرده است، ولی حلقه‌های درونی اش پوسیده و این پوسیدگی تا زمانی که ناگزیر شکسته شود، ادامه خواهد یافت.
 
بزرگ ترین حلقه (درخت) جنگ ابدی است؛ این جنگ اکنون شروع نشده، اما از سال 1947 با اسرائیلی ها بوده است. جنگ کنونی بسیار شدید و طولانی است، به گونه ای که در آن دوره های آتش بس را نخواهیم شناخت.
 

درخت اسرائیل دوران بیماری شدیدی را می گذراند و در حال حاضر رو به مرگ و به نابودی محکوم شده است


حلقه دوم، اشغالگری و الحاق کرانه باختری و به زودی در شمال نوار غزه و شاید حتی در جنوب لبنان به اسرائیل است. حلقه سوم، دیکتاتوری در حال ظهور و حلقه چهارم جمعیت شناسی حریدی ها و قانون فرار از خدمت است.
 


حلقه پنجم، فروپاشی قریب الوقوع اقتصادی به دلیل جنگ دائمی، گسترش اشغالگری، کاهش رتبه اعتباری و نیز جمعیت شناسی افراطی ارتدوکس است. ششمین و بیرونی ترین حلقه، فروپاشی محیطی است که به دلیل جمعیت شناسی افراطی ارتدوکس و بی توجهی رژیم ایجاد می شود.
 
این 6 حلقه پایانی اسرائیل است. جنبش اعتراضی که قبل از هفتم اکتبر 2023 آغاز شد، فقط به حلقه سوم، یعنی دیکتاتوری می پردازد و ممکن است همه چیز به جنگ داخلی کشیده شود. اما درباره حلقه های جنگ ابدی و اشغالگری، اجماع گسترده ای میان اسرائیلی ها وجود دارد که معتقدند، قدرت در دست دیکتاتوری و در حال تقویت بازوان خود است.
 
6 حلقه را نمی توان از تنه درخت جدا کرد؛ چه اینکه تنه نیز به ریشه ای وصل است. درخت اسرائیل دوران بیماری شدیدی را می گذراند و در حال حاضر رو به مرگ و به نابودی محکوم شده است. مردم متوهمی که تمام امید خود را به بازگرداندن افراد ربوده شده یا جایگزینی بنیامین نتانیاهو با نفتالی بنت بسته اند، فقط از بیرون به تنه نگاه می کنند و از اعتراف به حلقه های درونی و پوسیده آن سر باز می زنند.

 
هفتم اکتبر، بزرگترین شکست تاریخ اسرائیل

شکست وحشتناک هفتم اکتبر همچنان با اسرائیل همراه خواهد بود، چنان جنگی که ممکن است پیامدهایش سال ها ادامه داشته باشد. مردم تقریباً به اخبار روزانه عادت کرده اند؛ حملات موشکی به الجلیل، موشکباران حیفا و دره اردن، تشییع جنازه کشته شدگان در نبردهای اخیر، و پیشرفت صفر در مذاکرات بر سر معامله زندانیان.
 
سال وحشتناکی که با شکستی وحشتناک آغاز شد و بزرگترین شکست تاریخ اسرائیل به شمار می رود، اما داستان هنوز پایان نیافته است؛ جنگ تا سال دوم خود ادامه خواهد داشت و واقعیت جدید و متلاطم منطقه ای در سال های آینده کل خاورمیانه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
 
اسرائیل نه تنها مشکلاتی را که به دنبال حمله حماس پدید آمد، ازجمله تعیین تکلیف سرنوشت 101 زندانی در نوار غزه حل نکرده، بلکه خطرات و عوارض آن رو به افزایش است، زیرا جنگ علیه حزب الله امنیت پایدار را تضمین نمی کند و باعث نمی شود اسرائیلی ها به خانه های خود بازگردند.
 
تقابل مستقیم با ایران که در نوع خود نخستین بار بود رخ می داد، می‌تواند این کشور را به پیشبرد برنامه هسته‌ای ترغیب کند و دست کم این کشور به عنوان کشوری در آستانه هسته‌ای شدن طبقه‌بندی شود.
 

سال وحشتناکی که با شکستی وحشتناک آغاز شد و بزرگترین شکست تاریخ اسرائیل به شمار می رود، اما داستان هنوز پایان نیافته است


در تضاد کامل با اراجیفی که نتانیاهو از پیروزی مطلق می بافد، وی مسئول اصلی فاجعه ای است که در سال های نخست وزیری اش رخ داده و اسرائیل را از حل و فصل چالش ها با دشمنانش دور کرده است.
 
ضربه ای که هفتم اکتبر سال گذشته خوردیم با شکستی فاجعه بار آغاز شد که بهبود آن ممکن است چندین دهه طول بکشد. بخش جنوبی و نیروهای رزمی غزه به دلیل تحقیر فلسطینیان از سوی اسرائیل، قدرت خود را در نزدیکی حصار نشان دادند و حفظ کردند. هنگامی که «طوفان الاقصی» رخ داد، هزاران مرد مسلح و به دنبال آن جمعیتی از غزه، ساختار دفاعی ارتش اسرائیل را در مدت چند دقیقه فروریختند.
 
حصار و موانع پشت سر هم شسته شدند و نیروهای اسرائیلی به جای کمک به مردم، به دفاع از خود پرداختند. اسرائیلی‌ها در شهرک ها ساعت‌ها منتظر بودند تا نیروهای کمکی و امدادی از ارتش اسرائیل برسند و تا آن زمان، نه تنها خط دفاعی فرو ریخت، بلکه اعتماد نیز از بین رفت. عملیات در کرانه باختری شدیدترین عملیات از زمان انتفاضه دوم است و نیروهای یحیی السنوار بیشترین آسیب را به اسرائیلی ها وارد کردند.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛ / ۱ روز پیش

رمزگشایی از نگرانی برنز