ماجرای بستن حساب های ایرانیان در مالزی چیست؟-راهبرد معاصر

ماجرای بستن حساب های ایرانیان در مالزی چیست؟

رویترز در گزارشی مدعی شده است که شماری از بانک های مالزی از ترس تحریم احتمالی آمریکا، حساب برخی افراد و شرکت های ایرانی در این کشور را مسدود نموده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 30
کد خبر: ۲۶۴۳۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ خبرگزاری رویترز روز گذشته و در گزارشی مدعی شد که شماری از بانک های مالزی از ترس تحریم احتمالی آمریکا، حساب برخی افراد و شرکت های ایرانی در این کشور را مسدود نموده است.

 

خبر یاد شده صبح امروز ازسوی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز مورد تایید قرار گرفت. وی درخصوص علت مسدود شدن حساب‌های ایرانیان در مالزی بیان کرد: این اتفاق فقط مالزی نیست در برخی از کشورهای دیگر هم برای حساب‌های دانشجویان این اتفاق افتاده و به خاطر مشکلاتی است که در اثر تحریم به وجود می‌آید ولی خوشبختانه با رایزنی سفارتخانه و وزارت خارجه بسیاری از اینها باز شده است و انشاء الله رایزنی خواهیم کرد این مسئله هم حل شود.

 

سفارت ایران در مالزی و گروهی از ایرانیان ساکن مالزی تایید کرده‌اند که تعداد زیادی حساب‌ متعلق به شهروندان ایرانی در این کشور مسدود شده است.

 

تعداد قابل توجهی از ایرانیان مقیم مالزی گفته‌اند که از بانک‌های سی‌آی‌ام‌بی و آراچ‌بی اخطاریه‌هایی مبنی بر بسته شدن حساب‌هایشان دریافت کرده‌اند.

 

بانک سی‌آی‌ام‌بی در اخطاریه‌اش گفته که "ما متاسفیم که دیگر نمی‌توانیم به شما خدمات بانکی ارائه کنیم".

 

البته در گزارش رویترز آمده است که مسدود شدن حساب‌ها نه تنها برای حساب‌های شخصی که برای شرکت‌های ایرانی ثبت شده در مالزی نیز رخ داده است.

 

رویترز گفته است که بانک‌های مالزی به علت نگرانی از تحریم‌های آمریکا دست به این اقدام زده‌اند.

 

بهرنگ صمدی، که یک دانشجوی ایرانی در رشته ادبیات در مالزی به رویترز گفته اس که "اینها (بانک‌ها) از پاپ هم کاتولیک‌تر شده‌اند" و اینکه حدود ۱۰ هزار ایرانی در مالزی مقیم هستند و به تازگی شرکت خدمات مالی مالزیایی، سی‌آی‌ام‌بی حساب بانکی‌ ۱۴ ساله‌اش را بسته است.

 

برخی از مسئولان این بانک‌ها به افراد گفته‌اند که بانک به علت "بررسی‌های دقیق پس از تحریم‌ها" از سوی آمریکا این تصمیم را گرفته است.

 

در ماه ژوییه امسال بانک مرکزی مالزی براساس بیانیه صادر شده از سوی اف‌ای‌تی‌اف خواستار "دقت کافی" در خصوص مشتریان ایرانی بانک‌ها در مسئله مبارزه با پولشویی شده بود.

 

سیگال ماندلکر، معاون وزارت خزانه آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و رصد اطلاعات مالی، در ماه مارس امسال، با هشدار به کشورهای آسیایی درباره دور زدن تحریم‌های ایران گفت که ایالات متحده آمریکا اصرار دارد تا «مالزی، سنگاپور» و دیگر کشورها را از «محموله‌های نفت ایرانی منع شده و روشهایی که ایران برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده بر آن، به کار می‌برد»، به طور کامل آگاه سازد.

 

او از اعمال فشار سنگین به ایران توسط ایالات متحده آمریکا خبر داده بود.

 

ماندلکر با اشاره به رایزنی‌های خود در سنگاپور و مالزی افزود: «مهم و ضروری است که این کشورها دیدگاه مهمی داشته باشند تا نسبت به شناسایی روش‌های مختلفی که رژیم ایران برای گول زدن جامعه بین‌المللی درباره محموله‌های نفتی، به آنها متوسل می‌شود، اقدام کنند».

 

گفتنی است، موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران که صادرات نفت را نیز شامل می‌شود، از 5 نوامبر 2018 اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند، بلافاصله تحریم خواهند شد.

 

او افزود: «واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند».

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده