سازمان هوانوردی روسیه: در روز سقوط هواپیمای آذربایجان، هدف حمله پهپادی اوکراین بودیم-راهبرد معاصر
ادعای اندیشکده موسسه سیاسی اقتصادی خاورمیانه: ترامپ از طریق عمان، پیامی محرمانه برای تهران ارسال کرد دیدار دوجانبه روسای جمهور ایران و تاجیکستان کامالا هریس: توافق آتش بس به عنوان پایه راهکار دو کشوری عمل خواهد کرد استقبال رسمی امامعلی رحمان از پزشکیان در قصر ملت تاجیکستان وزارت امور خارجه: ادعای تماس ایلان ماسک با سفیر ایران داستان سرایی است واکنش‌ها به اعلام رسمی توافق آتش‌بس در غزه استعفای وزیر مبارزه با فساد انگلیس به اتهام فساد! بایدن: آتش‌بس کنونی در غزه دائمی خواهد شد هماهنگی برای بازگشایی گذرگاه رفح برای ورود بیشترین مقدار کمک به غزه بیانیه حماس درخصوص اعلام توافق آتش‌بس در غزه ایهود باراک: موافقت اسرائیل به دلیل فشار ترامپ صورت گرفت قطر: اجرای توافق آتش‌بس غزه از یکشنبه آغاز می‌شود توافق آتش بس در نوار غزه به صورت رسمی اعلام شد اسپانیا با ۹۴ میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۲۴ رکورد زد واکنش ترامپ به توافق آتش‌بس در غزه

سازمان هوانوردی روسیه: در روز سقوط هواپیمای آذربایجان، هدف حمله پهپادی اوکراین بودیم

رئیس سازمان هوانوردی روسیه گفت در روز و ساعاتی که حادثه سقوط هواپیمای آذربایجانی اتفاق افتاد، شهر مقصد این هواپیما از سوی اوکراین هدف حمله پهپادی قرار گرفته بود.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۰۷ دی ۱۴۰۳ - 2024 December 27
کد خبر: ۲۶۶۷۸۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ شرکت هواپیمایی آذربایجان (AZAL) امروز (جمعه) اعلام کرد که نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که هواپیما‌های این شرکت که روز چهارشنبه در قزاقستان سقوط کرد، دچار «مداخله فیزیکی و فنی خارجی» شده است.

رئیس سازمان هوانوردی روسیه با تاکید بر حمله پهپادی اوکراین در هنگام سقوط هواپیمای قزاقستانی، به شرح وضعیت آسمان روسیه در روز حادثه پرداخت.

صبح روز چهارشنبه ۲۵ دسامبر هواپیمای مسافربری Embraer ۱۹۰ جمهوری آذربایجان که از شهر باکو به مقصد گروزنی روسیه در حال پرواز بود در نزدیکی شهر آکتاو در غرب قزاقستان سقوط کرد. سازمان فدرال حمل‌ونقل هوایی روسیه (روس آویاتسیا) اعلام کرد بعد از برخورد این هواپیما با گروهی از پرندگان، کاپیتان هواپیما تصمیم به انحراف مسیر و فرود در فرودگاه شهر آکتاو قزاقستان گرفت.

این مقام روس با اشاره به اینکه وضعیت در روز و ساعت حادثه در اطراف فرودگاه گروزنی بسیار پیچیده بوده، گفت پهپاد‌های اوکراینی در آن زمان در حال حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در شهر‌های گروزنی و ولادیکاوکاز بوده‌اند، امری که موجب شد به تمامی هواپیما‌های پیرامون فرودگاه گروزنی دستور خروج داده شود.

او همچنین با اشاره به مه غلیظی که موجب کاهش دید در ارتفاع ۵۰۰ متر شده بود، گفت به خلبان پیشنهاد شد که هواپیما را در فرودگاه‌های جایگزین فرود بیاورد، اما این هواپیما پس از ۲ تلاش ناموفق در فرودگاه گروزنی، به آکتاو رفت.

رئیس سازمان هوانوردی روسیه همچنین گفت طرف روسی بلافاصله همکاران قزاق و آذربایجانی خود را از آمادگی کامل و جامع مسکو برای همکاری در تحقیقات درباره این حادثه مطلع کرده است.

علاوه بر این، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد جمهوری آذربایجان و قزاقستان هنوز هیچ مذاکره‌ای درباره بررسی سقوط این هواپیما با مسکو انجام نداده‌اند.

این وزارتخانه با تاکید بر اینکه هیچ مذاکره‌ای در این خصوص با وزارتخانه‌های امور خارجه قزاقستان و جمهوری آذربایجان برگزار نشده، انتشار اطلاعات نادرست و مغرضانه در این باره را ناشی از انگیزه‌های سیاسی و تلاش برای سوء استفاده از یک فاجعه برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی دانست.

طبق اعلام شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان در این هواپیما ۶۲ مسافر و پنج خدمه پروازی حضور داشتند و طبق اعلام وزارت وضعیت اضطراری قزاقستان، ۲۹ نفر از سرنشینان این هواپیما از این حادثه سقوط نجات پیدا کردند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار