به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کارکرد مؤثر و دقیق نداشتن سامانه حمل و نقل شهری، شهروندان را به استفاده از خودروهای شخصی سوق داده و این موضوع باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. اگر زمانبندی و نظم در خدماتی مانند اتوبوسرانی ارتقا یابد، بسیاری از مشکلات در حوزه آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.
امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو درباره اهمیت ارتقای کیفیت خودرو و بنزین در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت سلامت جامعه به «راهبرد معاصر» گفت: مشکل آلودگی هوا به جز تحمیل زیان هایی که در تعطیل شدن نظام اداری کشور ایجاد می کند، موجب تحمیل هزینه های بسیاری بر شبکه درمان کشور می شود. موضوع مهم تهدید سلامت مردم به دلیل افزایش آلودگی هوا و بخش قابل توجه ناشی از آلودگی خودروها و بنزین با استاندارد پایین است.
متأسفانه به دلایل مختلف حمل و نقل عمومی در دهه های اخیر مورد غفلت واقع شده است
وی افزود: با وجود اینکه برای کاهش آلودگی هوا لازم است کیفیت خودروها ارتقا یابد، باید به پایان دادن بر استفاده از خودروهای فرسوده توجه داشت.
کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: مشکل آلودگی هوای تهران با واردات خودروهای نو حل نمی شود، بلکه لازم است خودروهای فرسوده جمع آوری شوند. ۲۷ میلیون خودرو در سراسر کشور وجود دارد که دست کم ۶ تا ۷ میلیون آنها کاملاً فرسوده شدهاند، پس باید از دور خارج شوند تا بخشی از آلودگی هوا کاهش یابد.
کاکایی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی باید بسیار جدی گرفته شود، گفت: متأسفانه به دلایل مختلف حمل و نقل عمومی در دهه های اخیر مورد غفلت واقع شده است. با توجه به آمارهای مرتبط، نیاز به حدود ۳۰۰ هزار خودروی سنگین احساس می شود و دست کم باید ۲۰ هزار اتوبوس شهری برای تهران وارد شود.
وی تصریح کرد: توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی به معنای افزایش آلودگی هواست، حتی واردات خودروی برقی نیز نمی تواند آلودگی هوا را مهار کند. واردات خودروی برقی حتی اگر زیرساخت های تأمین برق آن نیز فراهم شود، نمی تواند معجزه کند.
کارشناس بازار خودرو افزود: سالها طول خواهد کشید تا جایگزینی خودروها رخ دهد، ضمن اینکه واردات خودروی برقی به کاهش ترافیک کمک نمی کند. راهکار اصلی کاهش ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرهای بزرگی که با آلودگی هوا و نبود پارکینگ دست و پنجه نرم می کنند، توسعه حمل و نقل عمومی است.
وی توضیح داد: در صورتی که حمل و نقل عمومی گسترش یابد، مردم ترجیح می دهند به جای اینکه سوار خودروی شخصی شوند، از خودروهای عمومی استفاده کنند. مردم قطعاً به جای گیر افتادن در ترافیک و نیافتن پارکینگ، از اتوبوس، مترو و ... استفاده می کنند. در شهرهای بزرگ که هیچ راهکاری بهتر از توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک وجود ندارد، باید از این مزیت بهره برد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: آلودگی ای که اینک با آن دست و پنجه نرم می کنیم، با ورود خودروهای برقی و تأمین زیرساخت آنها دست کم چندین سال زمان می برد تا مشکل حل شود؛ در حالی که با ورود خودروهای همگانی به روز و به تعداد مناسب می توان در یکی دو سال شهر را متحول و بدون آلودگی کرد.
کاکایی افزود: وقتی نظام حمل و نقل عمومی درست کار کند، می توان به مردم گفت خودرویشان را از منزل بیرون نیاورند، در حالی که وقتی نظام حمل و نقل درست کار نمی کند، مردم به خود حق می دهند خودروهای کهنه ای که مصرف بنزین بالایی دارند، بیرون بیاورند.
در صورتی که حمل و نقل عمومی گسترش یابد، مردم ترجیح می دهند به جای اینکه سوار خودروی شخصی شوند، از خودروهای عمومی استفاده کنند
وی تصریح کرد: برای استفاده نکردن از خودروهای قدیمی که سوخت بالایی مصرف می کنند و آلاینده هستند، راهکار جهانی بالا بردن نرخ سوخت است. وقتی نرخ سوخت منطقی باشد، مردم مایل به خرید خودروی نو می شوند، زیرا خودروهای جدیدتر سوخت کمتری نسبت به خودروهای قدیمی مصرف می کنند و آلایندگی کمتری دارند.
کارشناس بازار خودرو گفت: هرچند دولت های مختلف در زمینه خودروهای گازسوز سرمایه گذاری کردند، اما بعد از مدتی نرخ بنزین و گاز نزدیک شدند و به دلیل اینکه قیمت سوخت در سبد مصرفی مردم بسیار پایین است، در نتیجه مردم به دنبال خرید خودروی نو نیستند.
کاکایی با بیان اینکه قدرت خرید مردم و کیفیت بنزین باید ارتقا یابد، گفت: متأسفانه در اقتصادی که قدرت خرید مردم پایین است، توسعه حمل و نقل عمومی اولویت نخست و کیفیت بنزین بالا نیست، مردم مجبورند سوار خودروی کهنه شوند و شهر آلوده می شود.