به گزارش راهبرد معاصر. مخبردزفولی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده، گفت: آموزش و پرورش یک گنجینه ارزشمند 12 ساله است که در اختیار ما قرار دارد. چگونگی استفاده از این گنجینه، آینده درخشان کشور را رقم خواهد زد.
وی ضمن استقبال از حضور وزیر آموزش و پرورش در این جلسه، این اقدام را نشاندهنده اهمیت قائل شدن ایشان برای همکاری با فرهنگستان علوم دانست.
رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه اعضای این نهاد علمی دغدغههای جدی در خصوص وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور دارند، افزود: در فرهنگستان علوم معتقدیم که باید توجه ویژهای به مباحث پرورشی و تربیتی در کنار آموزش داشته باشیم. تربیت نسلی متعهد، اخلاقمدار و مسئولیتپذیر، از اهداف اصلی ما در این حوزه است.
مخبردزفولی در ادامه به مطالعه تطبیقی انجام شده در خصوص نظام آموزشی فنلاند اشاره کرد و گفت: بررسیها نشان میدهد که بسیاری از اصولی که در نظام آموزشی فنلاند مورد توجه قرار میگیرد، ریشه در مبانی دینی و اخلاقی ما دارد. نظم داشتن، انضباط، احترام به دیگران، وفای به عهد و احترام به پدر و مادر، از جمله این موارد است.
وی با تاکید بر ضرورت الگوگیری از این مبانی، اظهار داشت: باید با تطبیق روشهای عملیاتی که در کشورهای پیشرفته مانند فنلاند به کار گرفته میشود، با مبانی دینی خود، به یک مدل کارآمد و بومی در نظام آموزشی خود دست یابیم.
رئیس فرهنگستان علوم اذعان کرد که با وجود تلاشهای فراوان صورت گرفته در نظام تعلیم و تربیت، هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
مخبردزفولی ضمن ابراز نگرانی از دغدغههای وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسائل تربیتی، گفت: در فرهنگستان علوم، به شدت از این دغدغهها حمایت میکنیم و معتقدیم که نباید مسائل پرورشی و رفتاری را قربانی مباحث آموزشی کنیم. تربیت اخلاقی دانشآموزان و شکلدهی به شخصیت آنها، باید از اولویتهای اصلی ما باشد.
وی با اشاره به ظرفیتهای بالای علمی فرهنگستان علوم در حوزههای مختلف، آمادگی این نهاد برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد و افزود: در حوزههای مطالعات اسلامی، بینالمللی، علوم انسانی و روانشناسی، گروههای تخصصی داریم که میتوانند به آموزش و پرورش کمک کنند./ روز نو