شرایط خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی اعلام شد-راهبرد معاصر

شرایط خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی اعلام شد

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در مورد شرایط خرید حمایتی زعفران در این استان توضیحاتی داد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
کد خبر: ۲۷۶۱۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایرج ناصری مقدم ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: طرح حمایتی خرید زعفران از تولیدکنندگان این محصول از هشتم آبان ماه 98 آغاز تا سی‌ام آذر ماه امسال ادامه می‌یابد و زعفران‌کاران با اخذ معرفی‌نامه از مراکز جهاد کشاورزی و پس از تائید مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها از طریق سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی و براساس قیمت‌های مصوب انجام می‌شود.

 

ناصری‌مقدم گفت: در سال گذشته 70 تن زعفران از کشاورزان استان خریداری شد و میزان خریداری‌ شده این محصول در سال 98 تاکنون 8 تن بوده و هیچگونه محدودیتی هم نخواهیم داشت و متناسب با نیاز استان خرید این محصول را خواهیم داشت.

 

وی افزود: در سطح استان 10 آزمایشگاه دارای ویژگی‌های خاص در نمونه‌گیری‌های زعفران فعال است و تمامی زعفران‌های جمع‌آوری شده از مزارع استان در این آزمایشگاه‌ها نمونه‌گیری می‌شود و در قالب 4 رده تعیین درجه و قیمت می‌شود و زعفران فاقد کیفیت هم به کشاورز بازگردانده می‌شود.

 

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه قیمت‌های زعفران در قالب 4 رده قیمتی معین شده است، خاطرنشان کرد: قیمت‌های زعفران به ازای هر کیلوگرم از 8 تا 10.5 میلیون تومان است که از نمونه معمولی تا نگینی بوده است و خوشبختانه کمیسیون تنظیم بازار کشور هم در بحث قیمت‌ها به مسئولان استانی اطمینان کامل دارد و هیچگونه نگرانی‌ای در نحوه نرخ‌گذاری‌ها وجود ندارد.

 

ناصری‌مقدم تصریح کرد: مراکز خرید زعفران باید تنها از کشاورزان این محصول را خریداری کنند، همچنین هزینه آزمایشگاه با کشاورز بوده و وجه آن از حسابش کسر می‌شود و هزینه آن برای هر نمونه‌گیری 150 هزار تومان است.

 

وی تاکید کرد: خریدهای سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی از کشاورزان به‌گونه‌ای است که 60 درصد وجه در زمان خرید و 40 درصد مابقی در بازه زمانی 2 ماهه بوده و نمونه آخر در خرید گوجه‌فرنگی بود و برای نحوه پرداخت وجوه زعفرانان‌کاران هم همین برنامه را داریم، البته قولی به کشاورز نداده‌ایم و اعلام کرده‌ایم در اسرع وقت و به محض تخصیص اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه به حساب کشاورز واریز می‌شود.

 

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در رابطه با نیاز زعفران کشور، گفت: نیازهای برآورد شده بالغ بر 5 تن بوده که شامل مصرف داخل استان و صادرات داخل و خارج از کشور بوده و به‌طور میانگین در هر سال بیش از 3 تن زعفران از کشاورزان خریداری شده است.

 

ناصری‌مقدم گفت: زعفران در صورتی که پس از 3 روز در تالار بورس خریدار نداشت مورد خرید حمایتی قرار می‌گیرد و سهمیه هر کشاورز به میزان پهنه‌بندی و سطح زیرکشتش است.

 

وی افزود: در سطح 30 شهرستان خراسان رضوی تعداد 18 مرکز تولید زعفران فعال است و شهرستان‌هایی که فاقد مرکز هستند به نزدیک‌ترین مرکز در شهرستان همجوار مراجعه می‌کنند؛ همچنین در بحث استارتاپ تمامی محصولات کشاورزی از جمله زعفران ورود پیدا کرده‌ایم و در این برنامه 70 درصد مشارکت‌ها را توسط بخش دولتی و 30 درصد دیگر توسط بخش خصوصی داریم.

 

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اجازه نخواهیم داد که کشاورز متضرر شوند، بیان کرد: در هر حرفه‌ای حضور دلالان و افراد سودجو آسیب‌زا بوده و سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در راستای حمایت کامل از کشاورزان اجازه سودجویی به اینگونه افراد نخواهد داد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار