گروسی: دوران اجماع قدرت‌های بزرگ علیه ایران به پایان رسیده و احتمالاً تا مدت‌های مدید باز نمی‌گردد اعتراض بقایی به اعتراف دبیرکل ناتو به همکاری با آمریکا و اسرائیل در جنگ با ایران / ناتو باید بابت همه پیامد‌های این جنگ تجاوزکارانه پاسخگو باشد ادعای ترامپ درباره بمباران مدرسه میناب: کار آمریکا نبوده! سنای آمریکا نظر ترامپ را جلب کرد / عقب نشینی از بررسی قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران هشدار جدی نیروی دریای سپاه درباره تردد شناور‌ها در تنگه هرمز / فقط عبور از این مسیر‌ها مجاز است سنتکام مدعی کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه شد پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعا‌های روبیو: صلح واقعی با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد قالیباف: کشور‌های غرب آسیا و اسلامی باید نظم جدیدی را متکی بر ظرفیت‌ها، منابع و مردم خود بنا کنند عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت قالیباف با علی‌اف دیدار کرد ترامپ: ایران خبر داد که از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد ادعای وزیر جنگ اسرائیل درباره ادامه حضور در لبنان: آمریکا هم بخواهد عقب‌نشینی نمی‌کنیم المیادین به نقل از مقام کاخ سفید: قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ به رئیس‌جمهور ارائه نمی‌شوند و قدرت قانونی ندارند

ایران خواستار تشکیل فوری جلسه شورای امنیت در پی تجاوز آمریکا شد

ایران خواستار تشکیل فوری جلسه شورای امنیت در پی تجاوز آمریکا شد نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد در واکنش به تجاوز آشکار رژیم آمریکا علیه ایران در نامه‌ای خواستار تشکیل فوری جلسه شورای امنیت شد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۰۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 June 22
کد خبر: ۲۸۱۴۳۵
ایران خواستار تشکیل فوری جلسه شورای امنیت در پی تجاوز آمریکا شد

به گزارش راهبرد معاصر، امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در واکنش به تجاوز دشمن آمریکایی به ایران در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: در راستای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران با فوریت خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت بدون هیچ‌گونه تأخیر، به‌منظور رسیدگی به این اقدام آشکار و غیرقانونی تجاوزکارانه، محکوم نمودن آن به شدیدترین وجه ممکن، و اتخاذ تمامی تدابیر لازم در چارچوب مسئولیت‌های محوله به شورا بر اساس منشور ملل متحد می‌باشد.

متن این نامه به شرح زیر است:

در ادامه نامه‌های پیشین ما به تاریخ‌های ۱۳، ۱۶، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ ژوئن ۲۰۲۵ (با شماره سند‌های S/۲۰۲۵/۳۷۹، S/۲۰۲۵/۳۸۷، S/۲۰۲۵/۳۸۸ و S/۲۰۲۵/۳۹۱)، و متعاقب دستور دولت متبوع‌ام، با قید فوریت توجه سرکارعالی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی که ناشی از کاربرد غیرقانونی زور توسط ایالات متحده آمریکا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است، جلب می‌نماید.

در ساعات اولیه بامداد روز ۲۱ ژوئن ۲۰۲۵ (به وقت محلی)، ایالات متحده آمریکا، در هماهنگی کامل با رژیم اسرائیل که در همان زمان در حال بمباران غیرنظامیان ایرانی و زیرساخت‌های حیاتی کشور بود، به‌طور عمدی، از پیش طراحی‌شده و بدون هیچ‌گونه تحریک قبلی، حملات هوایی علیه سه مرکز و تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان جمهوری اسلامی ایران در فردو، نطنز و اصفهان انجام داد. بلافاصله پس از آن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به‌صورت علنی مسئولیت این حملات فجیع و کاربرد غیرقانونی زور علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را ابتدا در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» و سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید بر عهده گرفت.

جمهوری اسلامی ایران این اعمال تجاوزکارانه، بدون تحریک قبلی و از پیش طراحی‌شده را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌نماید؛ اعمالی که در ادامه حمله نظامی گسترده‌ای است که رژیم اسرائیل در تاریخ ۱۳ ژوئن علیه سایت‌ها و تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران انجام داد.

این اقدامات آشکار تجاوزکارانه و نقض‌های فاحش، از سوی رژیمی که عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست، یعنی رژیم اسرائیل ــ که دارای ظرفیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده و فاقد پادمان، ذخایر تسلیحات هسته‌ای، و سابقه‌ای شناخته‌شده در حمله به تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای در سراسر منطقه است ــ و نیز از سوی ایالات متحده آمریکا، که تنها عضو سازمان ملل است که تاکنون در جنگ از سلاح هسته‌ای استفاده کرده و در دو حمله مجزا در جریان جنگ جهانی دوم میلیون‌ها غیرنظامی را قتل‌عام نموده، و اکنون به‌طور علنی تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را که همواره تحت راستی‌آزمایی کامل و نظارت مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده‌اند، هدف قرار داده است، ارتکاب یافته‌اند.

بی‌تردید، تجاوز نظامی ایالات متحده علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، نقض آشکار و فاحش حقوق بین‌الملل و اصول آمره بین‌المللی مندرج در منشور ملل متحد محسوب می‌شود؛ اصولی که به‌صراحت هرگونه تهدید به زور یا استفاده از زور علیه حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی هر عضو سازمان ملل را مطابق با ماده ۲ بند ۴ منشور ملل متحد، ممنوع می‌سازد. حمله مسلحانه ایالات متحده به تأسیسات و اماکن صلح‌آمیز ایران همچنین ناقض اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس، قطعنامه‌های شورای امنیت ۴۸۷ (۱۹۸۱) و ۲۲۳۱ (۲۰۱۵)، و نیز پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌باشد.

در راستای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران با فوریت خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت بدون هیچ‌گونه تأخیر، به‌منظور رسیدگی به این اقدام آشکار و غیرقانونی تجاوزکارانه، محکوم نمودن آن به شدیدترین وجه ممکن، و اتخاذ تمامی تدابیر لازم در چارچوب مسئولیت‌های محوله به شورا بر اساس منشور ملل متحد می‌باشد، تا مرتکب این جنایات فجیع به‌طور کامل مورد مواخذه قرار گیرد و بدون مجازات نماند. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار