تأکید پزشکیان بر موضع واحد امت اسلامی در برابر اسرائیل در گفت‌وگو با السیسی کوثری: ۵ ساعت قبل از حمله اسرائیل مطلع شدیم تکذیب تعطیلی دو هفته‌ای مجلس ابوترابی‌فرد: قدرت موشکی ایران مانند یک سپر از انسجام ملی صیانت کرد مخبر: سگ هار منطقه برایش فرقی ندارد که به چه کشوری حمله کند قالیباف:اقدام هماهنگ و متحد جهان اسلام راه مقابله قاطع با رژیم صهیونی است هشدار لاریجانی به کشورهای منطقه پس از حمله اسرائیل به قطر + عکس آغاز به‌کار حساب رسمی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به زبان چینی در شبکه ایکس توافق مجلس و دولت درباره بودجه/ تشکیل کمیته‌ای جهت پیگیری چابک‌سازی دولت پزشکیان: اسرائیل هر تلاشی برای دیپلماسی را نابود می‌کند خبر مهم مجلس از طرح ساماندهی کارکنان دولت/ نیرو‌های شرکتی بخوانند موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌ها در آستانه هفدهم ربیع‌الاول رهبر معظم انقلاب اجازه اختصاص بخشی از خمس به مردم مظلوم غزه را صادر کردند وزیر کشور: یارانه بخشی از هزینه نان را دولت پرداخت می‌کند/ تخصیص ۳۰۳ میلیون دلاری دولت برای خرید ناوگان حمل و نقل خرازی در ملاقات رهبر جریان حکمت عراق: شرارت‌های اسرائیل همه کشور‌های منطقه را تهدید می‌کند

توضیحات دولت درباره لایحه مقابله با محتوای خلاف در فضای مجازی

معاونت حقوقی ریاست جمهوری درپی ابهامات شکل گرفته پیرامون «لایحه مقابله با محتوای خلاف واقع در فضای مجازی»، توضیحاتی را ارائه کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 July 25
کد خبر: ۲۸۴۵۲۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در پی ابهامات شکل گرفته پیرامون لایحه مقابله با محتوای خلاف واقع در فضای مجازی، توضیحاتی را ارائه کرد. 
متن توضیحات معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به شرح زیر است: 

- لایحه مقابله با محتوای خلاف واقع در فضای مجازی بنا به الزام مندرج در مصوبه سال ۱۳۹۹شورای عالی فضای مجازی، توسط قوه قضائیه درمهر ماه ۱۴۰۲ تهیه شده و به عنوان لایحه قضایی به دولت ارسال شده و پس از ارسال این لایحه به دولت بررسی لایحه در دولت از دی ماه ۱۴۰۳ آغاز شده است. لذا انتساب آن به شرایط جنگی و قانونگذاری احساسی صحیح نیست. 

- لایحه اولیه واجد ایرادات فراوانی بود. از جمله در صدد بیان این دیدگاه بود که قانون مجازت فعلی رویکرد پسینی دارد و نه پیشینی. لذا در صدد ایجاد نهادی جهت نظارت پیشینی بود. در این راستا سامانه صحت‌سنجی جهت راستی آزمایی اخبار و اطلاعات قبل از انتشار در فضای مجازی را پیش بینی نموده بود. 

- موضع اولیه دولت (معاونت حقوقی) به طور خلاصه به این صورت بود: ۱) با توجه به قوانین کیفری فعلی این لایحه ضرورت ندارد، ۲) اگردر قوانین فعلی ایراد یا کاستی وجود دارد نهایت با یک ماده اصلاحی می‌توان موارد راجع به نشر اکاذیب در فصای مجازی را اصلاح کرد، ۳) رویکرد و مفاد اولیه لایحه شدیداً با حقوق و آزادیهای اساسی از جمله آزادی بیان و اطلاعات مغایرت دارد، ۴) این لایحه قضایی نیست و بخش قابل توجهی از آن برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاههای اجرایی تعیین تکلیف می‌کند، ۵) از نظر تجربیات قانونگذاری و مقابله با اخبار جعلی یا خلاف واقع، هیچ کشوری تاکنون چنین رویکردی نداشته است. ۶) مفاد لایحه عملاً قابل اجرا نیست و صرفاً لایحه‌ای است که برای کشور هزینه‌های مادی و معنوی متعدد ایجاد خواهد کرد. 

- النهایه با عنایت به مفاد نظریه تفسیری سال ۱۳۷۹ شورای محترم نگهبان در باره لوایح قضایی و همچنین با عنایت به تبصره الحاقی به ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات رییس قوه قضاییه مصوب ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی که مهلت سه ماهه‌ای را برای دولت با یکبار قابلیت تمدید جهت بررسی لوایح قضایی معین کرده است و پس از آن موعد، امکان طرح مستقیم لایحه توسط قوه قضاییه در مجلس وجود دارد و همچنین با عنایت به الزام مندرج در مصوبه سال ۱۳۹۹ شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ارایه لایحه در خصوص محتوی خلاف واقع در فضای مجازی، کمیته‌ای تخصصی در دولت با حضور نمایندگان قوه قضاییه برای این منظور تشکیل شد. 

در جلسات این کمیته، این اصلاحات صورت گرفت: 

۱) حجم لایحه از ۴۰ ماده و ۳۹ تبصره (حدود ۷۹ حکم) به حدود ۲۰ ماده کاهش یافت و بخش اعظم آن حذف شد. 

۲) رویکرد لایحه از نظام صدور مجوز برای درگاه‌های نشر به ثبت اصلاح شد. 

۳) تکلیف سکوها، درگاه‌ها و بویژه کاربران نسبت به راستی آزمایی مطالب پیش از انتشار یا به اشتراک‌گذاری آن‌ها حذف شد. 

۴) ایحاد سامانه دولتی راستی‌آزمایی حذف شد و نظارت از پیشینی به پسینی تغییر یافت. 

۵) بخش قابل‌توجهی از جرایم پیش‌بینی شده در لایحه، حذف شدند و نهایتاً با مسؤلیت مدنی جایگزین شدند. 

۶) مجازات‌های بسیار شدید تا حد ممکن تعدیل شدند. ۷-صرفا درگاههای نشر با نصاب عضویت بالا (یک هزارم جمعیت کل کشور) مشمول شدند و الباقی خارج شدند. 

- اصلاحات را با لحاظ جدول مقایسه‌ای بین متن اولیه و متن نهایی می‌توان ملاحظه نمود. 

- نهایتاً متن کنونی لایحه با تعدیل و اصلاحات که برخی از موارد مهم آن در بالا اشاره شد جمع‌بندی و در دولت تصویب شد./ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار