
به گزارش راهبرد معاصر، علیرضا کاظمی روز سه شنبه در حاشیه گردهمایی معاونان متوسطه ادارات کل سراسر کشور در جمع خبرنگاران در خصوص تعیین تکلیف مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامههای ما در وزارت آموزش و پرورش کاهش تنوع مدارس و تمرکز بر سیاستهای حمایتی و اصولی است.
به گفته وی، مهمترین برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در زمینه همسانسازی و اصلاح ساختار مدارس بسیار مورد توجه است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص مدارس نمونه دولتی گفت: مطالعات پژوهشی و مقدماتی در خصوص مدارس شاهد و الگوسازی جدید در حال انجام است، همچنین در خصوص مدارس نمونه دولتی با توجه به مدارس سمپاد وجود این مدارس ضروری نخواهد بود.
کاظمی افزود: باید به جای تمرکز بر مدارس نمونه و هیات امنایی، تمرکز خود را بر مدارس شبانهروزی و عشایری معطوف کنیم تا عدالت آموزشی بهتر برقرار شود.
وی درباره اینکه این اقدام چه زمان نهایی خواهد شد گفت: در حال حاضر مطالعات پژوهشی آن در حال انجام است و تا زمان حضورم در این وزراتخانه با جدیت پیگیر این موضوع هستم.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در حاشیه این گردهمایی گفت: بر اساس آمارهای موجود، میانگین معدل کل دوره دوم متوسطه و به ویژه در رشتههای نظری و فنیوحرفهای، بیش از ۶ دهم نمره افزایش یافته است.
سید مصطفی اذرکیش اظهار کرد: در سال جاری شاهد رشد قابل توجهی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان و ارتقای آموزشهای فنیوحرفهای هستیم، اما بر اساس آمارهای رسمی، میانگین معدل کل دوره دوم متوسطه، به ویژه در رشتههای نظری و فنیوحرفهای، بیش از ۶ دهم نمره افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در این راستا و در جهت تقویت بنیه علمی دانشآموزان، برنامههای ملی و طرحهای جهادی از جمله پویش البرز، همراه با همکاری خیرین مدرسهیار در حال اجرا است.
معاون امور متوسطه بیان کرد: هدف این طرحها باعث ارتقای سطح آموزشی و کاهش شکافهای آموزشی در مناطق محروم و کمبرخوردار کشور خواهد شد.
وی همچنین در خصوص میزان ثبت نامها در هنرستانها گفت: تعداد دانشآموزان هنرستانها نسبت به سال قبل بیش از ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافت، این افزایش معادل رشد ۲.۵ درصد و نرخ ثبتنام در دورههای فنیوحرفهای و کاردانش به حدود ۴۵.۵ درصد رسیده است.
آذرکیش ادامه داد: یکی از سیاستهای اصلی وزارت آموزش و پرورش، توسعه سهم آموزشهای مهارتی در بین دختران است. در حال حاضر، این سهم حدود ۴۳ درصد بوده و طی سالهای اخیر، روند افزایشی داشته است.
به گفته وی ۴۰ درصد دانش آموزان دختر در رشتههای فنی و حرفهای و ۶۰ درصد از پسران در این دوره ثبت نام کردهاند.
آذرکیش گفت: وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد تا با اجرای برنامههای هدفمند و جامع رشد آموزشهای مهارتی را افزایش دهد، از این طریق فرصتهای برابر برای دختران و پسران در حوزه آموزشهای فنیوحرفهای فراهم خواهد شد./ نورنیوز