سنتکام مدعی کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه شد پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعا‌های روبیو: صلح واقعی با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد قالیباف: کشور‌های غرب آسیا و اسلامی باید نظم جدیدی را متکی بر ظرفیت‌ها، منابع و مردم خود بنا کنند عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت قالیباف با علی‌اف دیدار کرد ترامپ: ایران خبر داد که از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد ادعای وزیر جنگ اسرائیل درباره ادامه حضور در لبنان: آمریکا هم بخواهد عقب‌نشینی نمی‌کنیم المیادین به نقل از مقام کاخ سفید: قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ به رئیس‌جمهور ارائه نمی‌شوند و قدرت قانونی ندارند پاکستان: مذاکرات فنی بین ایران و آمریکا با وجود استراحت‌های طرفین، همچنان ادامه دارد و قرار است طی روز‌های آتی از سر گرفته شود قالیباف: تفاهم اسلام‌آباد نه نتیجه فشار و اجبار، بلکه حاصل اقتدار ملت ایران بود/ در میانه جنگ بر اساس نظر رهبر انقلاب اعلام کردم که ایران آماده توافق‌های امنیتی با کشور‌های منطقه است وزیر جنگ آمریکا: اولین آزمایش سامانه پدافندی جدید «گنبد طلایی» ایالات متحده، با موفقیت انجام شد/ این رویداد در چارچوب تصویب «لایحه بزرگ زیبا» میسر شد سخنگوی وزارت خارجه پاکستان: خط ارتباط مستقیم میان ایران و آمریکا برقرار می‌شود ترامپ نتانیاهو را به قطع رابطه تهدید کرد
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

غنی‌سازی، تجلی حاکمیت ملی

حفظ توان هسته‌ای نه‌تنها ضرورتی راهبردی، بلکه نمادی از ایستادگی و خودکفایی در برابر سیاست‌های فشار و محدودیت است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۵ - 2026 May 03
کد خبر: ۳۰۷۱۳۴

غنی‌سازی، تجلی حاکمیت ملی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ غنی‌سازی اورانیوم فراتر از فعالیت علمی، تجلی حاکمیت ملی و حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در مسیر دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و تأمین امنیت انرژی و هرگونه مذاکره بر سر بازپس‌گیری این توانمندی، به معنای عقب‌نشینی از مرزهای پیشرفت و تسلیم در برابر فشارهای بین‌المللی است. 

حفظ توان هسته‌ای، نه تنها ضرورتی راهبردی، بلکه نمادی از ایستادگی و خودکفایی در برابر سیاست‌های فشار و محدودیت است.

آمریکایی‌ها می‌دانند جمهوری اسلامی از حق مسلم خود در غنی‌سازی اورانیوم کوتاه نخواهد آمد

علاوه بر مزایای متعدد اورانیوم غنی‌شده ازجمله تولید انرژی، مصارف پزشکی، صنعتی، کشاورزی، فضایی و...، یکی از مهم‌ترین کارکردهای غنی‌سازی ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان است. کشورهای دارای توانمندی هسته‌ای، اساساً مورد حمله تسلیحات اتمی قرار نمی‌گیرند. اصرار آمریکا و متحدانش بر محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران به‌همین دلیل است. ۴۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده برای مردم ایران نماد غیرت و هرگونه رقیق‌سازی یا خروج آن به منزله خلع سلاح است.

آمریکایی‌ها نیز می‌دانند جمهوری اسلامی از حق مسلم خود در غنی‌سازی اورانیوم کوتاه نخواهد آمد. جیک سالیوان، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا با بیان ادعاهای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای از بین بردن توانایی غنی‌سازی ایران گفت، تهران چنین چیزی را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: اگر آمریکا به صرف‌نظر کردن کامل و مادام‌العمر ایران از حق و توانایی غنی‌سازی خود اصرار کند، فکر نمی‌کنم توافقی در کار باشد. ایرانی‌ها آن را به عنوان تسلیم خواهند دید و آن کار را نخواهند کرد.

طبق گزارش مرکز مطالعات الجزیره، برخلاف تصور رایج، حمله نظامی حتی در شدیدترین شکل آن نمی‌تواند پروژه‌ای را که دهه‌ها شکل گرفته و با ساختار قدرت و هویت ملی یک کشور گره خورده است، از بین ببرد. تجربه تقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران نشان می‌دهد این حملات احتمالاً تنها موجب «اختلال موقت» در روند برنامه‌ها می‌شوند.

غنی‌سازی اورانیوم دیگر صرفاً پروژه‌ای فنی و فناورانه نیست، بلکه به نمادی از استقلال و حاکمیت ملی تبدیل شده است. این جایگاه ویژه، نوعی «مصونیت سیاسی» ایجاد می‌کند؛ به این معنا که حمله به آن، نه فقط اقدام نظامی، بلکه تعرض به هویت ملی تلقی می‌شود.

برنامه هسته‌ای در بُعدی عمیق‌تر، فارغ از کاربردهای غیرنظامی، به ابزاری برای بازدارندگی تبدیل و ایران در محیطی احاطه شده است که قدرت‌های هسته‌ای و نیروهای نظامی خارجی در آن حضور دارند؛ در چنین شرایطی، دستیابی به توانمندی هسته‌ای در چارچوب «منطق بازدارندگی» تعریف می‌شود. طبق این منطق، هدف از توانمندی هسته‌ای نه استفاده از سلاح، بلکه ایجاد مانعی در برابر تهدیدات است.

تقابل بر سر برنامه هسته‌ای ایران به «بن‌بست راهبردی» رسیده و جنگ و مذاکره قادر به مهار و پایان دادن به آن نیست

در این چارچوب، حتی فعالیت‌هایی مانند غنی‌سازی اورانیوم فراتر از کارکرد فنی، به پیام سیاسی تبدیل می‌شوند. این پیام، حاوی نوعی ابهام راهبردی است که محاسبات رقبا را پیچیده و آن‌ها را به احتیاط وادار می‌کند. نتیجه، شکل‌گیری محیطی از بی‌ثباتی است که خود به‌عنوان ابزار بازدارندگی عمل می‌کند.

تقابل بر سر برنامه هسته‌ای ایران به «بن‌بست راهبردی» رسیده و جنگ و مذاکره قادر به مهار و پایان دادن به آن نیست. نتیجه، شکل‌گیری الگویی از مدیریت بحران است که در آن، بازیگران از ترکیب فشار، بازدارندگی و مذاکره برای کنترل وضعیت استفاده می‌کنند.

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار