به گزارش راهبرد معاصر؛ خانواده های شهدای سانچی ادعاهایی مبنی بر زنده بودن خدمه سانچی مطرح کردند و تماسهای دریافتی از کشورهای جنوب شرقی آسیا دارند که احتمال میرود از سوی خدمه نفتکش سانچی باشد.
روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۲ کشتی در آبهای چین تصادف کردند و حادثه کشتی نفتکش سانچی رخ داد و محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتشسوزی فوقسریع کشتی شد.
در این حادثه ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شدهاند که بعد از چند روز جستجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد و روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ تیم جستجوی بندر شانگهای چین اعلام کرد که کشتی سانچی پس از یک هفته آتشسوزی بهطور کامل غرق شد، به گفته رئیس سازمان دریانوردی شانگهای در گفتگو با خبرنگار ایلنا نظر کارشناسان چینی بر درگذشت تمام خدمه بر اثر انفجار اولیه بودهاست اما ایران خواستار تداوم عملیات تا یافتن اجساد کارکنان نفت کش شد.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: «کشتی به صورت کامل غرق شدهاست و به نظر نمیرسد به سایر پیکرهای مفقود شده دسترسی پیدا کنیم»
گفتگوی علی ربیعی وزیر سابق کار در سالگرد حادثه مرگبار کشتی سانچی را مشاهده می کنید.
بعد از این حادثه خانودههایی که اجساد را تحویل نگرفته بودند ادعاهای مختلفی مبنی بر امکان زنده بودن آنها مطرح کردند.
یکی از ادعاهای مطرح شده از سوی خانوادهها تماسهای دریافتی از خدمه کشتی حادثه دیده سانچی بود. آنها مدعی هستند که بعد از وقوع این حادثه خدمه نفتکش سانچی تماسهایی از کشورهای جنوب شرقی آسیا دریافت کردهاند که احتمال میرود از سوی خدمه نفتکش سانچی باشد.
از روز گذشته با ثبت شکایت برخی از خانوادههای خدمه سانچی در دادگاه فدرال آمریکا علیه سه فرد حقیقی و حقوقی، بار دیگر موضوع امکان زنده بودن خدمه کشتی در رسانهها داغ شده است.
علی هریسچی، وکیل خانوادههای شاکی، یکی از دلایل طرح این شکایت را دریافت تماس خانوادههای افراد حادثه دیده عنوان کرده است.
به گفته وی؛ شاکیان این پرونده میگویند اسنادی در اختیار دارند که نشان میدهد تا ساعتها بعد از این حادثه، خدمه کشتی تماسهایی با شرکت ملی نفتکش داشتهاند که به اعتقاد آنها این موضوع نیز احتمال کشته شدن همه سرنشینان در ساعت نخست حادثه را از بین میبرد.
هریسچی بر اساس ادعای خانواده عنوان میکند که بعد از وقوع این حادثه، خانوادههای خدمه نفتکش سانچی تماسهایی از کشورهای جنوب شرقی آسیا دریافت کردهاند که احتمال میرود از سوی خدمه نفتکش سانچی باشد.
وی حتی این ادعا را دارد که "یکی از خانوادههای خدمه اعلام کرده که برای یکی از سیم کارتهای این خدمه هر ماه هزینه رومینگ با نرخهای متفاوت میآید، بر هیمن اساس از وزارت ارتباطات این مساله را پیگیر شدیم اما وزارت ارتباطات در واکنش به پیگیریهای ایلنا گفت: این مساله ارتباطی به وزارتخانه ندارد و مراجع قضایی باید در این زمینه ورود کنند.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران: شایعات مبنی بر زنده ماندن برخی از خدمه کشتی سانچی غیر واقعی است.وی با اشاره به اینکه در همان روز اول حادثه، تیمهای اضطراری در شرکت ملی نفت کش ایران تشکیل شد ادامه داد: در ان زمان کشتیهای ما تحت پوشش بیمههای درجه یک بین المللی بود و بلافاصله ۱۲ سازمان و شرکت تخصصی بین المللی از طرف کلوپ (لندن) P&I درگیر حادثه شد و براساس قراردادها، خسارت تعیین و پرداخت شد.
وی درباره پرداخت غرامت به بازماندگان ادامه داد: دریافت غرامت منوط به انحصار وراثت است و تاکنون ۱۰۴ هزار دلار تا ۱۴۳ هزار دلار غرامت به خانوادههای جانباختگان پرداخت شد.
فرحبد با اشاره به اینکه از ۳۰ نفر جانباختگان، غرامت ۲۲ نفر پرداخت شده است افزود: ۲.۵ میلیون دلار خسارت به خانوادههای جانباختگان کشتی سانچی پرداخت شده است و خانواده ۱۰ جانباخته دیگر به امید انکه انها زنده هستند، برای دریافت غرامت اقدام نکرده اند.
وی با رد ادعای برخی از خانوادهها درباره زنده ماندن برخی از خدمه گفت: ادعای تماسهای مشکوک یا اینکه در برخی از رسانهها ادعای اینکه برخی از خدمه از قایق نجات استفاده کردند، درست نیست. فرحبد ادامه داد: تمام استدلال و صحبتهای ما فنی است، شایسته است افراد متخصص درباره این حادثه نظر دهند.