به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با سهمیهبندی بنزین، صاحبان خودروها با مراجعه به جایگاههای سوخت اعلام میکردند که سهمیه بنزین آنها در هر بار سوخت گیری بیش از ۲ لیتر کم میشود. همین امر سبب شد تا تصور کم فروشی جایگاهها تقویت شود و متهم اول این موضوع کارگران جایگاههای سوخت باشند. البته در این زمینه بررسیهایی صورت گرفت که نشان میداد، جایگاههای سوخت کم فروشی ندارند، اما همچنان کم شدن سهمیه از کارت سوخت ادامه داشت. بعد از آن بود که شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی اعلام کرد دلیل فرار سهمیههای بنزین از کارت سوخت، رعایت نکردن سوخت گیری صحیح است، زیرا افراد پیش از پایان روند سوخت گیری، کارت را از کارت خوان خارج میکنند و به این صورت یک تا ۴ لیتر سهمیه از کارت سوخت آنها حذف میشود. با این حال، شایعات مطرح شده در فضای مجازی، هم اینک شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی را بر آن داشته تا با صدور اطلاعیهای درباره این موضوع شفاف سازی کند.
میزان سوخت گیری به صورت پیمانهای از کارت کسر میشود
طبق گزارش ایسنا، این شرکت اطلاعیهای منتشر کرده و در آن عملکرد سامانه هوشمند سوخت هنگام سوخت گیری توضیح داده شده است. بر این اساس سامانه هوشمند سوخت به گونهای طراحی شده است که با وارد کردن کارت در کارتخوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، ابتدا ۳.۹۹ لیتر (که در این سیستم، یک پیمانه تعریف شده است)، از سهمیه کسر میشود. پس از آن، سوختگیری آغاز میشود تا این که پیمانه اول به اتمام برسد. سپس، با گذرکردن میزان سوخت گیری از سقف پیمانه اول، مجدد ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم میشود و با ادامه سوخت گیری این فرایند بهصورت پیمانهای تا انتهای سوختگیری تکرار خواهد شد.
دلیل غیب شدن «تا حدود ۴ لیتر» از کارتها و راهکار جبران آن
این اطلاعیه، دلیل کسر شدن تا ۴ لیتر از کارتهای سوخت، همزمان با بیرون کشیدن کارت سوخت از کارت خوان در حین سوخت گیری را نیز به همان موضوع پیمانهای کسر شدن ذخیره کارت سوخت نسبت داده و میافزاید: اگر در حین سوختگیری کارت از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقی مانده پیمانه ۳.۹۹ لیتری است، از سهمیه آن کارت کسر میشود. (برای مثال اگر فرد، ۲ لیتر سوختگیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم میشود). اما اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیهای که بیشتر از لیتراژ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده میشود. شرکت ملی پخش فراوردههای
نفتی در عین حال تاکید کرده است که درصورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارت خوان جایگاه، سوختگیری قطع میشود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر میشود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوختگیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.
چگونه بنزین بزنیم تا مقدار اضافه از کارت کسر نشود؟
در اطلاعیه شرکت ملی پخش، مجدد بر نحوه صحیح سوخت گیری با کارت هوشمند سوخت تاکید شده است. بر این اساس، متقاضی سوخت ابتدا باید کارت سوخت را داخل کارت خوان قرار دهد، رمز آن را وارد کند، نازل را بردارد و سوخت گیری را آغاز کند، اما پس از اتمام سوخت گیری، وی باید قبل از هر اقدامی، ابتدا نازل را به درستی سرجای خود، قرار دهد. سپس با مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارت خوان خارج کند. این اطلاعیه میافزاید:
«هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارت خوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جداً خودداری کنند».
سخنگوی شرکت پخش: محاسبهای لازم نیست، فقط صحیح بنزین بزنید
پس از اطلاعیه شرکت ملی پخش، برخی رسانهها با اشاره به فرایند فنی کسر مقدار سوخت از کارت ها، این گونه اعلام کردند که برای کسر نشدن اضافه بنزین از کارت سوخت، شهروندان به هنگام سوخت گیری باید محاسبه کنند که مثلاً برای دریافت حدود ۲۰ لیتر بنزین، چه میزان باید بنزین بزنند تابنزین اضافه از کارت سوخت آنها کسر نشود. با این حال، «کاهی» سخنگوی شرکت نفت، در گفتگو با جام جم آنلاین، این گمانهها را رد و تاکید کرد:هیچ لزومی ندارد شهروندان در هنگام سوخت گیری محاسبهای انجام دهند. اصلا قرار نیست کسی کاری انجام دهد. این اشتباهی است که از سوی شبکههای اجتماعی هم به آن دامن زده میشود.
وی افزود: تنها کاری که یک شهروند لازم است انجام بدهد این است که در زمان پخش شدن پیام «لطفا کارت خود را بردارید» سریع اقدام به برداشتن کارت خود کند تا هیچ مشکلی پیش نیاید و بنزین از روی کارت کسر نشود.
منطق مبهم مکانیزم پیمانهای کارت سوخت
اگر چه شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی دلیل طراحی سامانه هوشمند سوخت به صورت یاد شده را «جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوخت گیری» ذکر کرده، اما باز معلوم نیست چرا سامانه به این صورت طراحی شده است؟ به عنوان یک فرضیه، ممکن است موضوع، به غیر برخط بودن سامانه سوخت و امکان عملیات تقلب مربوط باشد. در عین حال هر چه که هست، به نظر میرسد ایجاد ملاحظات این چنینی برای یک فرایند بسیار پرتکرار در جایگاههای سوخت کشور، میتواند نارضایتی تدریجی از سامانه سوخت را رقم بزند و شاید بهتر باشد با یک برنامه زمان بندی، این رویه اصلاح شود. علاوه بر این اطلاع رسانی دیرهنگام در این باره نیز باعث شده تا به دلیل اشکال در نحوه سوخت گیری بخشی از سهمیه مردم بسوزد. اشکالی که غیرقابل توجیه است و با اطلاع رسانی به موقع میشد جلوی وقوع آن را گرفت.
منبع: خراسان