برجام را آتش نزنید، امضای کری تضمین است!-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

برجام را آتش نزنید، امضای کری تضمین است!

امیدوارم «ایرگزیت، خروج از برجام» (IREXIT, JCPOA) در راهپیمایی 22 بهمن امسال در تهران و سراسر کشور مبدل به یک شعار ملی و مطالبه فراگیر اجتماعی گردد که محکم ترین پیام به اجلاس ضد ایرانی لهستان در 24 و 25 بهمن ماه نیز خواهد بود.
دکتر روح الله قادری - عضو هئیت علمی دانشگاه
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 28
کد خبر: ۳۶۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از مسائل مهم قرآنی در سیاست خارجی، اصل «مداهنه» است که در آیه 9 سوره قلم می فرماید: « وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ»؛ «کافران بسیار مایلند که تو با آنها مداهنه و سازش کنی تا آنها هم (به نفاق) با تو مداهنه کنند»؛ در واقع مداهنه آن روی سکه «دیاثت سیاسی»(بخوانید سازش) می باشد.

 

معاون محترم وزیر امور خارجه، عباس عراقچی 30 آذرماه 1394 تاکید کرده بود «آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ گونه خدشه و صدمه ای مواجه نشود، آقای  کری این تضمین را به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضاء رسمی داده است... این نامه به امضاء وزیر خارجه آمریکا رسیده که همچون نامه های با امضای رئیس هر دولت ، دارای تعهد حقوقی و سیاسی برای آن کشور است. این یک نامه معمولی نیست.در روابط بین الملل، نامه دو نفر تعهد آور است که یکی نامه رئیس دولت است و دیگری نامه وزیر امور خارجه. این نامه، امضاء وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است». سپس روزنامه شرق اول دی ماه 1394 در تیتر یک روزنامه نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضاء کری تضمین است». انصافا از یک دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی که با درس مبانی علم سیاست دست و پنجه نرم می کند، انتظار شنیدن چنین سخنانی نمی رفت.

 

مع الوصف با خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت ماه 1397 امید داشتیم دولت روحانی هشدار محکم و قاطع امام خامنه ای (حفظه الله) را در دیدار با مسئولان نظام مورخ 25 خرداد 1395 مبنی بر اینکه «اگر برجام را پاره کنند، آن را آتش می زنیم»، قویا مورد توجه قرار داده و یک حرکت جدی در راستای دیپلماسی اقتدار انجام دهد. اما افسوس و هزار افسوس از تداوم دیپلماسی التماسی در موضع حق؛کجاست آن دیپلمات انقلابی که گوش به فرمان رهبر انقلابی اش باشد؟!!.

 

امام خامنه ای در بند 2 نامه 29 مهرماه 1394 خطاب به رئیس جمهور روحانی فرمودند: «جنابعالی با سابقه چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی ، طبعا دانسته اید که دولت ایالات آمریکا، در قضیه هسته ای و نه در هیچ مساله دیگری، در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند... و این دشمنی تا هنگامی که جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود، آنان را مأیوس کند ادامه خواهد داشت».

 

معظم له در بند 3 نامه مذکور افزودند:«اولاً از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساسا با هدف لغو تحریم های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدام های ایران موکول گردیده، لازم است تضمین های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرفهای مقابل تدارک شود. ثانیا در سراسر دوره هشت ساله ، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه ای (از جمله بهانه های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه مجلس ، اقدام های لازم را انجام دهد و فعالیتهای برجام را متوقف کند ».

 

بند 3 قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 23 مهرماه 1394  تصریح می کند «دولت موظف است هرگونه پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم ها و یا بازگرداندن تحریم های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می باشد».

 

رهبر معظم انقلاب به در پایان خطاب به رئیس جمهور و دیگر مسئولان دولتی فرمودند:«...رفع تحریم ها هرچند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه جانبه اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شد. امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدیت تمام دنبال شود و به خصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمائید که وضعیت پس از برداشته شدن تحریم ها، به واردات بی رویه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جداً پرهیز شود. »

 

اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم، انتظار می رود با تصویب اعضاء هیات نظارت بر اجرای برجام که در بند 9 نامه فوق الاشاره تصریح شده «...برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل یک هیأت قوی، آگاه و هوشمند تشکیل گردد»، دولت تدبیر و امید!! بدون کوچکترین تعلل و مسامحه ای تکلیف برجام را یکسره نموده و به دلیل خلف وعده مکرر در مکرر آمریکا، در چارچوب پارادایم تأیید مشروط برجام از آن خارج شده و تمام توان اجرایی خود را متوجه ساخت استحکام درونی قدرت نماید.

 

امیدوارم «ایرگزیت، خروج از برجام» (IREXIT, JCPOA) در راهپیمایی 22 بهمن امسال در تهران و سراسر کشور مبدل به یک شعار ملی و مطالبه فراگیر اجتماعی گردد که محکم ترین پیام به اجلاس ضد ایرانی لهستان در 24 و 25 بهمن ماه نیز خواهد بود. این یک فراخوان ملی است برای هر انسان آزاده ای که دل در گرو ایران اسلامی و اعتبار بین المللی این ملت مظلوم و مبارز دارد.

 

جناب رئیس جمهور، برجام را آتش بزنید تا آتش برجام حیثت و اعتبارتان را بیش از این نسوزاند. راستی نکند هنوز هم به امضاء جان کری امید بسته اید تا ملت بزرگ و رهبر بزرگوارمان؛ ای کاش برای یک بار هم که شده به ولایت اعتماد می کردید تا ایالات آمریکا...!!

 

« وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ »

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حجت الاسلام خان بالا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
1
باسلام ، برجام را داخلی ها (دولت و اصلاطلبان )و خارجی ها ( غرب و اوباما و کری ) تضمین کردند این شد حال لوایح را هیچکدام من جمله داخل و خارج تضمین نکرد چیزی می شود ، آیا مذاکره کنندگان ما عاقل هستند ?
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار