به گزارش راهبرد معاصر؛ نحوه اجرای موضوع بخشنامه ابلاغی افزایش تا سقف ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری دهم اسفندماه جاری از سوی علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش برای کارکنان این وزارتخانه به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد.
بیشتر انتقادات معلمان به این بخش نامه ابلاغی که هدف از ابلاغ آن رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداختهای نیروی انسانی اعلام شده، شامل عدم توازن در افزایش ها، قطع حق شغل حرفه ای معلمان، عدم اجرای مناسب طرح رتبه بندی و تبعیض و نابرابری در افزایش ها بیشتر به نفع کارکنان اجرایی این وزارتخانه اعم از اداری و مالی و معلمان باسابقه پایین است که از افزایش بیشتری در اجرای این طرح برخوردار شده اند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه ای با صدا و سیما اعلام کرد که حقوق معلمان با اجرای طرح فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری میانگین بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان افزایش داشته است.
این درحالی است که انتقادات برخی از معلمان حاکی از افزایش حداکثر ۸۰۰ هزار تومانی برای اجرای دو طرح رتبه بندی و همچنین قانون ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بوده است و این با میانگین اعلام شده از سوی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بسیار فاصله دارد.
ضمن اینکه به گفته این معلمان میانگین اعلام شده از سوی معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیشتر با افزایش حقوق کارکنان اداری و مالی این وزارتخانه که با اجرای طرح ۵۰ درصد از ۱.۵ تا حتی بیش از ۲.۵ میلیون تومان نیز حقوق شان افزایش یافته است، مطابقت دارد.
به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش این وزارتخانه ۸۸۰ هزار نیرو دارد که کادر اداری، مالی آن متشکل از حدود ۴۳ هزار نفر نیرو است.
اجرای فصل دهم قانون خدمات کشوری
یکی از معاونین مدرسه دخترانه یکی از مناطق تهران می گوید: در طرح ۵۰ درصد با ۲۶ سال سابقه فقط ۳۰۰ هزار تومان به حقوق من اضافه شده است و در طرح رتبه بندی نیز ۴۹۰ هزار تومان که در کل این افزایش حتی به یک میلیون تومان نیز نرسیده است.
دبیری دیگر اظهار می کند: اعمال تغییرات جدید موجب قطع حق شغل حرفه ای اینجانب شده و این در حالی است که حق شغل حرفه ای مدت ها قبل در احکام اعمال شده و هیچ ارتباطی با مصوبه اخیر نداشته است.
معلم دیگری معتقد است که اول باید ۵۰ درصد خدمات کشوری اعمال و پس از آن طرح رتبه بندی اجرا می شد.
معلم دیگری می گوید: آیا زحمت کارکنان اداری به اندازه دبیری است که با خون و دل روزانه با هزاران دانش آموز سر و کله می زند. هرچند ما منکر زحمات کارکنان اداری نیستیم اما معتقدیم چرا کسانی که در صف اول آموزش و پرورش کشور هستند و از سوابق بالایی برخوردارند، نسبت به کارکنان اداری، مالی در اجرای این طرح از افزایش بسیار کمتری برخوردار شده اند.
وی با بیان اینکه، در حال حاضر اختلاف فاحشی در دریافتی کارکنان آموزشی با بخش اداری به وجود آمده است، اظهار داشت: این امر بی انگیزه شدن معلمان و صدمات جدی به فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان را به دنبال خواهد داشت.
موارد مطروحه از سوی جمعی از معلمان را با علی اللهیار ترکمن معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و چهره جنجالی این روزهای این وزارتخانه بزرگ در میان گذاشته ایم.
در صدور احکام معلمان اشتباهی صورت نگرفته
ترکمن در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه، بیشتر موارد مطروحه از سوی همکاران فرهنگی، مقایسه ای است، گفت: هیچ ایراد قانونی برای من مجری به جهت اینکه اگر اشتباهی رخ داده باشد و نیازمند اصلاح باشد، وجود ندارد.
وی ادامه داد: عمدتا مباحث مطرح شده از سوی فرهنگیان از جنس مقایسه است و در یک کلام چون انتظارات فرهنگیان به دلیل اینکه از طرح رتبه بندی برآورده نشده است، عمدتا این مسائل را مطرح می کنند و به این موارد معترض هستند.
قانون مدیریت خدمات کشوری مبتنی بر امتیازات است
ترکمن با بیان اینکه، وزارت آموزش و پرورش تحت قانون مدیریت خدمات کشوری عمل می کند، افزود: هر فعل و انفعالاتی اگر بخواهد در افزایش حقوق یا افزایش فوق العاده های شغلی برای همکاران آموزش پرورش اعمال شود، باید در راستای سازوکارهای قانون مدیریت خدمات کشوری قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه، قانون مدیریت خدمات کشوری، یک قانون مبتنی بر امتیازات است، گفت: این امتیازات در ضرایبی ضرب می شود و مجموعه اعداد آن حقوق یک فرد را تشکیل می دهد.
ترکمن ادامه داد: رویکردی که دولت از سال ۱۳۹۴ نسبت به اجرای رتبه بندی حرفه ای فرهنگیان داشت، به دلیل این است که آموزش و پرورش فاقد قانونی خاص است و تحت شمول قانون مدیریت خدمات کشوری فعالیت می کند.
معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: این رویکرد بر مبنای امتیازات و افزایش های ناشی از فصل دهم قانون خدمات کشوری انجام شده است. این بدان معنی است که علاوه بر امتیازاتی که کارکنان وزارت آموزش و پرورش به ویژه معلمان در قانون داشتند، رتبه بندی را علاوه بر آن با امتیازات بالاتری در خصوص کارکنان آموزش و پرورش اجرا کردیم.
قانون مدیریت خدمات کشوری فاقد عنوان "حق شغل حرفه ای"
ترکمن در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ رتبه بندی حرفه ای با افزایش یک آیتم حق شغل انجام گرفت و به دلیل اینکه در آن زمان آموزش و پرورش یک کد ویژه یا ردیف جداگانه در احکام حقوقی فرهنگیان نداشت، آن مبلغی را که در اثر رتبه بندی افزایش یافته بود، در قالب حق شغل حرفه ای حکم منظور کرد و در شرح حکم نیز اعلام شد که این میزان افزایش بابت حق شغل حرفه ای ناشی از مصوبه دولت و در اجرای رتبه بندی بوده است.
وی افزود: در آن هنگام این در وزارت آموزش و پرورش بعنوان حق شغل حرفه ای مرسوم شد، اما در قانون و به صورت رسمی چیزی بنام حق شغل حرفه ای نداشتیم.
به جای یک آیتم سه آیتم برای معلمان افزایش یافته است
معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه، در سال ۱۳۹۸ هنگام اجرای رتبه بندی به جای یک آیتم سه آیتم فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش یافت، افزود: این شامل حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل می شود که ضرایب آن در مصوبه دولت مشخص است و مبنای کار نیز همین قرار گرفته است.
ترکمن ادامه داد: ما بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری عمل می کنیم و همانطور که اشاره شد این قانون مبتنی بر امتیازات است و امتیازات نیز طبق قانون از سقف مشخصی برخوردار است.
ترکمن ادامه داد: بنابراین همکاری که اعلام کرده حق شغل حرفه ای او حذف شده است، اینطور نیست و حق شغل حرفه ای حذف نشده است و تمام امتیازات و مواردی که در آن بود، در حال حاضر در حق شغل موجود در حکم اضافه شده است، چراکه ما همه را برگرداندیم و طبق قانون فصل دهم پس هیچ آیتم و قلمی از همکاران محترم حذف نشده است.
مشکلات آموزش و پرورش در اجرای همزمان رتبه بندی و فصل دهم
معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش نمی تواند همزمان هم آیین نامه رتبه بندی را اجرا کند و هم افزایشات مربوط به فصل دهم را علاوه بر آن اعمال کند و باید در قالب قانون کار را جلو ببرد.
ترکمن با اشاره به اعتراض یکی از فرهنگیان مبنی بر اینکه، این وزاتخانه ابتدا باید طرح ۵۰ درصد و بعد طرح رتبه بندی را اجرا می کرد، گفت: همانطور که توضیح داده ام سقف امتیازات در قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص است و با توجه به اینکه این سقف از محدودیت هایی برخوردار است، ما نمی توانیم همزمان هر دو طرح را با هم اجرا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه، نقص قانون متوجه مجری نیست، اظهار داشت: اگر قانون ایراداتی دارد، مجری قانون نمی تواند آن نقص را برطرف کند و این وظیفه قانون گذار است که این مسئله را به نوعی برطرف کند.
آیتم فوق العاده ویژه برای کارکنان اداری
معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در خصوص اینکه گفته شده است طرح رتبه بندی بیشتر به نفع کارکنان اداری آموزش و پرورش بوده است نیز اظهار داشت: به هیچ وجه اینطور نیست.
ترکمن ادامه داد: همانطور که می دانید در آیین نامه رتبه بندی برای کارکنان اداری آموزش و پرورش حتی کسانی که مشمول بخشنامه ۲۳۰ بوده اند، تعیین تکلیف شده است که اگر قرار است در اداره بمانند، دیگر نمی توانند از مزایای رتبه بندی بهره مند شوند و باید رسته خود را به اداری تغییر دهند و در صورتی که بخواهند به آموزش بازگردند، دیگر نمی توانند در اداره مشغول بکار شوند.
وی افزود: البته یک فرصت هم به کارکنان اداری داده شد که آنها بین ماندن در اداره و برگشت به آموزش در مدارس یکی را انتخاب کنند. پس هیچ مدرکی که رتبه بندی به نفع کارکنان اداری بوده است، وجود ندارد.
ترکمن با اشاره به بحث تفاوت دریافتی حقوق کارکنان اداری و آموزشی مطرح شده از سوی معلمان، ضمن تایید این موضوع گفت: طبق قانون ما فقط می توانستیم آیتم فوق العاده ویژه را به کارکنان اداری اختصاص دهیم و کارکنان آموزشی با توجه به ماهیت قانون مدیریت خدمات کشوری قائدتا نمی توانند از فوق العاده ویژه بهره مند شوند.
ترکمن همچنین اظهار داشت: البته ما سال گذشته (۱۳۹۷) اقدامی که کردیم در تعریف معلم تمام وقت توانستیم یک مصوبه از شورای عالی اداری بگیریم تا کسانی که شش ساعت به موظفی آنها تحت عنوان معلم تمام وقت اضافه شده، بتوانند ۱۷.۵ درصد از فوق العاده ویژه برخوردار شوند که در احکام آنها موجود است.
طرح های رتبه بندی و ۵۰ درصد فصل دهم در امتداد یکدیگر
معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به سوال یکی از معلمان د رخصوص اینکه عنوان شده است که در طرح ۵۰ درصد تنها ۳۰۰ هزار تومان به حقوق او اضافه شده است، گفت: بنده باز هم تاکید می کنم که رتبه بندی و افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در امتداد یکدیگر قرار دارند و دو موضوع جداگانه نیستند که همکاران فرهنگی اینها را به همدیگر مقایسه می کنند.
ترکمن تصریح کرد: ما در رتبه بندی سه اقلام اصلی یعنی حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل را بین ۳۵ تا ۵۰ درصد بر اساس مصوبه دولت افزایش دادیم که در این بخش یک پایه ای شکل گرفت.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه سقف امتیازات در قانون مدیریت خدمات کشوری ثابت است و نمی تواند از ۵۰ درصد بالاتر باشد، ما در اجرای فصل دهم به معلمان ما به التفاوت آن را پرداخت کردیم.
معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: به عنوان مثال برای فردی که در رتبه بندی ۳۵ درصد حق شغل گرفته بود در اجرای طرح ۵۰ درصد فصل دهم ۱۵ درصد مابه التفاوت حق شغل اضافه شده است و برعکس اگر کسی شامل ۵۰ درصد حق شغل در رتبه بندی شده است در طرح ۵۰ درصد هیچ امتیاز و افزایشی به او تعلق نگرفته است.
وی ادامه داد: طبیعی است که کسی که در اجرای طرح رتبه بندی امتیاز بیشتر و افزایش در حقوق داشته است، این عدد در اجرای طرح ۵۰ درصد فصل دهم کمتر است و برعکس کسی که در آنجا کمتر گرفته باشد در فصل دهم حائز رقم بیشتری شده است.
قانون مدیریت خدمات کشوری یک سیستم امتیازبندی شده است
ترکمن با اشاره به یکی از معلمان که دریافتی خود را با چند همکار خود مقایسه کرده بود اظهار داشت: قانون مدیریت خدمات کشوری در واقع یک سیستم امتیاز بندی شده است که بر اساس امتیازات، ضرایب، سنوات، سابقه، مدرک تحصیلی و محل جغرافیایی خدمت و چند آیتم اصلی دیگر حقوق فرد در آن تعیین می شود.
وی افزود: به همین دلیل ما نمی توانیم افراد را با یکدیگر مقایسه کنیم و همکاری که گفته ما در یک مدرسه هستیم و تفاوت هایی بین افراد با شرایط مشابه اتفاق افتاده بنده این را رد می کنم و شاید به ظاهر شرایط مشابه وجود داشته باشد اما در باطن این تشابه وجود ندارد.
خوشبختانه آنقدر اختیار ندارم که سلیقه ای عمل کنم
اما در ترکمن در پاسخ به یکی از معلمان که مدعی شده است وی قانون ۵۰ درصد مربوط به قانون مدیریت خدمات کشوری را تنها برای کارکنان اجرایی عملیاتی کرده است که خود معاونت برنامه ریزی را هم شامل می شود، گفت: باید بگویم ما در سیستم اداری خوشبختانه آنقدر اختیار عمل نداریم که بخواهیم یک وزارتخانه یک میلیون نفری را بر اساس سلایق شخصی خودمان اداره کنیم.
معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما نمی توانیم وارد فازی شویم که یک تغییری در پرداخت انجام دهیم برای اینکه یک امتیازی متوجه خودمان شود، این صحبت غیرکارشناسی است.
وی همچنین برخی مباحثه مطروحه در بین فرهنگیان مبنی بر مقایسه این وازتخانه با سایر وزارتخانه ها نیز گفت:ما نمی توانیم آموزش و پرورش را با دستگاه های دیگر مقایسه کنیم به دلیل اینکه دستگا های دیگر چیزی بنام رتبه بندی ندارند.
ترکمن ادامه داد: سایر دستگاه ها برای اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری مستقیما وارد اجرای این قانون شده و کارمندانشان بر مبنای افزایشات قبلی و آیتم های فصل دهم شامل افزایش هایی در حقوق و مزایا شده و مابه التفاوت آنرا دریافت می کنند، ضمن اینکه آموزش و پرورش پیش از این یکبار طرح رتبه بندی را اجرا کرده و مابه التفاوت آنرا به کارکنان خود پرداخت است.
میانگین افزایشی ۱.۵ تا ۲ میلیون تومانی برای کل نیروها بوده است
ترکمن در ادامه با اشاره به مصاحبه اخیر خود با سازمان صدا و سیما مبنی براضافه شدن میانگین ۱.۵ تا ۲ میلیون به حقوق فرهنگیان که اعتراضات گسترده ای را از سوی فرهنگیان بدنبال داشته است گفت: باید بگویم که اول آنکه بنده میانگین را گفتم قطعا هنگامی که عددی به صورت میانگین عنوان شود یکسری ممکن است بالاتر از این میانگین و یکسری نیز ممکن است پایین تر از این میانگین باشند.
وی ادامه داد: دوم اینکه عدد اضافه شده را برای کلیه کارکنان آموزش و پرورش عنوان کردم نه فقط برای معلمان، چراکه اخیرا در فضای مجازی معلمانی که کمتر از میانگین اعلام شده به حقوق شان اضافه شده است، اعتراضاتی را داشته اند اما ما کسانی را هم داریم که بالاتر از این میانگین افزایش داشته اند و چیزی از آنها گفته نشده است.
درصدد دریافت فوق العاده ویژه برای معلمان هستیم
اما معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه، ما چیزی حدود ۸۳۰ هزار نفر نیرو در آموزش و پرورش کشور داریم، گفت: کلیت آموزش و پرورش این افرادی نیستند که کمتر از میانگین دریافت کرده اند و اعتراض دارند.
وی ادامه داد: به همین دلیل اعدادی که ما بعنوان میانگین اعلام می کنیم پشتوانه قانونی آن مشخص است و ما قصد نداریم وجهه فرهنگیان را در رسانه ها مخدوش کنیم، یک اتفاقی افتاده و یک عددی اضافه شده و میانگینی مشخص شده و ما صرفا آن را اعلام کرده ایم.
ترکمن در ادامه به فرهنگیان اطمینان خاطر داد که آموزش و پرورش و معاونت توسعه برنامه ریزی، برای رفع مشکلات معیشتی آنان نه در مقابل آنها بلکه در کنار آنهاست.
وی با تاکید بر اینکه، با اجرا و اعمال قانون فصل دهم قانو مدیریت خدمات کشوری حقوق کارکنان آموزش و پرورش به یک نقطه تثبیت رسیده است، از تلاش مستمر این معاونت برای تعریف یک فوق العاده ویژه در طرح رتبه بندی و دریافت مجوز آن برای خدمت رسانی هرچه بهتر به معلمان سراسر کشور خبر داد.
منبع: ایرنا
چرا نمی توانستند برای آموزشی ها درنظربگیرند قانون خدمات کشوری منعی دراین مورد نداره
لعنت بر دروغگویان
خدا شر تورا از سر ما کم کند انشااله
این اظهارات آقای معاون فرار رو به جلو وبازی با الفاظ و واژه هامی باشد وبه درد خودش می خورد اون قانونی که استناد می کند کدام است آدرس بدهد.
معلمین در 5 رتبه قرار دارند اکنون بر اساس این ظلم نامه که مرتب به آن استناد می کند 4رتبه اول مشمول افزایش شده اند و رتبه 5راحذف کرده اند چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همکاران محترم این همه قیل و قال و داد و فریاد نمی خواهد کاری انجام دهید که به درد بخورد و منتج به نتیجه شود دلایل کافی وجود دارد که این رفتار طبق نقشه قبلی و تبانی با نوبخت و تعمدی است زیرا آقای بطحایی زیر بار این ننگ نرفت و استعفا کرد .متأسفانه این بیچاره ها پادوها و مرکبهای نوبخت به خاطر ماندن در پست خودشان ننگ را پذیرفتندواجراکردند. حالا اون کار چه هست :
چون این روزها به علت وجود مشکل ویروس کرونای لعنتی برای همکاران غیر تهرانی محدودیت هست ، همکاران محترم تهرانی 2 نسخه شکایت تنظیم کنند یکی برای دیوان عدالت اداری بمنظور ابطال اون ظلم نامه (بخشنامه) من درآوردی .دوم شکایت به دادستانی علیه ترکمن به اتهام :1- خیانت در امانت 2- سوءاسنفاده ازمقام خود 3-کلاه برداری (در تشریح احکام توضیح خواهم داد ) 4- 2000میلیارد اختصاصی به رتبه بندی چه شد ؟تضییع حقوق معلمان 5- انشار مطالب خلاف واقع 6- تشویش اذهان عمومی وایجاد جو روانی نا مطلوب.
مثل اینکه می خوان تیشه به ریشه آموزش و پرورش اسلام بزنند، برای تمام وزیران آموزش و پرورش اخیر که در این چندسال سکان این مجموعه بزرگ را بدست گرفتن متاسف هستم که چرا این همه تبعیض بین حکم معلمان و کارمندان را دیدن و هیچ اقدامی نکردند وزیران محترم در پیشگاه خدا و امام زمان باید پاسخگو باشند خدایا شکر که آخرتی را هم آفرید. براتون متاسفم و قابل بخشش نیستید
لطفافلسفه نبافیدما استادفلسفه ایم .شماطرف کدامین معلم یا ...رفیق جون جونیت جناب نوبخت .
اصلا حرف شما درست!!!
در آمار مبحثی هست به نام فاصله از میانگین
اصلا حرف شما درست؛ به طور میانگین 1500000 تومان به حقوق فرهنگیان اضافه شده
وقتی یک نفر بلکه تعداد کثیری از فرهنگیان مثلا 300 هزار تومان بلکه کمتر به حقوقشون اضافه شده، فاصله ی این 300 هزار تومن تا میانگین اعلام شده و تاکید شده توسط شما 1200000 تومان است و 1200000 تومان کمتر از میانگین اعلامی شما افزایش حقوق داشته است باید یه نفر هم بلکه افراد قابل توجهی هم باید باشند که 1200000 تومان بیشتر از میانگین اعلامی شما یعنی 2700000 تومان به حقوقشان اضافه شده باشد تا میزان فاصله ی کمتر بگیران از میانگین شما را خنثی کنند و عدد میانگین شما به دست آید.
سوال:
چرا در وزارت آ.پ 2700000 تومان بلکه بیشتر به حقوق یک نفر اضافه بشه و یکی 300 هزار تومن بلکه کمتر؟
ما تا حالا فکر می کردیم بین کارمندان وزارت آ.پ و سایر وزارت خانه ها تبعیض هست حالا متوجه شدیم داخل وزارت آ.پ هم تبعیض فاحش هست.
خدا گواهه تو ساعت کاری سرویس بچه هاشون هستند خرید می کنند می برند خانه
این اضافه شدن برای اداری ها بابت چرت زدنشون هست اگه نمیگن تابستون میایم.یک روز تدریس معادل یک ماه کار اوناست.
نمیدونم چرا ازت متنفرم
ما هیچ چیز نخواستیم
خودبخود شان ما رو تو جامعه به صفر رسوندید دیگه بسه
بده همون اداری ها بخورن نفرین به جونتون کنن