بیماری سندرم دست بیقرار چیست؟-راهبرد معاصر

بیماری سندرم دست بیقرار چیست؟

بی قراری حرکتی و عدم توانایی در کنترل حرکت‌های دست یک بیماری خاص می‌باشد که به آن سندروم دست بیقرار می‌گویند که بهبودفریبا در سریال جذاب پایتخت۶ با این بیماری نادر وارد سریال شده است. در ادامه می‌خوانیم که بیماری سندروم دست بیقرار چیست و علائم و ویژگی‌های آن چیست.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 March 30
کد خبر: ۳۹۲۴۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیماری سندروم دست بیقرار بیماری‌ای که بسیار نادر است و بهبود پایتخت۶ با این بیماری وارد سریال پرببینده و محبوب پایتخت۶ شده است و باعث شده تا یکی از کلید واژه‌های با جستجوی بالا شود. در ادامه برای کسب اطلاعات در خصوص اینکه بیماری سندرم دست بیقرار چیست با راهبرد معاصر همراه شوید.

 

 

 

بیماری سندرم دست بیقرار چیست؟

 

 

بیماری سندرم دست بیقرار چیست؟

 

سندروم دست بیگانه (دست بیقرار) Alien hand syndrome (AHS) به دسته از بیماری می گویند که دست فرد بیمار خارج از کنرل وی حرکت می کند این بیماری نوع های مختلفی دارد ولی شایع ترین آن در دست چپ دیده شده است.

 

فرد مبتلا بدون اینکه بخواهد یا نیت داشته باشد گاهی اجسامی را لمس کرده و آن ها را دستکاری می کند.

 

در برخی رویت شده است که از دستی که روی آن کنترل دارند کمک بگیرند برای جلوگیری از حرکت دست بیگانه که کنترل روی آن وجود ندارد.

 

 

 

بیماری سندرم دست بیقرار چیست؟

 

علائم رایج سندرم دست بیقرار چیست

 

۱_ احساس سوزش هنگام استراحت کردن

۲_ حس نیاز به تکان دادن دست‌ها

۳_ خارش

۴_ احساس سوزن سوزن شدن دست‌ها

 

در صورتی که به بیماری سندرم دست بیقرار مبتلا شده باشید حتما با تکان دادن یا حرکت دادن دست‌ها به آرامش خواهید رسید که علائم این بیماری در خواب، در حالت نشسته و خوابیده در فرد تشدید می‌شوند؛ در اینصورت به عقیده روانپزشکان فرد به اختلال خواب یا بی خوابی دچار می‌شود که در صورت نبود خواب کافی فرد مبتلا انرژی لارم برای روز بعد نخواهد داشت و اگر این بیماری با چنین علائمی در روز بروز کند به این معناست که بیماری پیشرفت کرده است.

 

اگر بخواهیم سندرم دست بیقرار را تقسیم بندی کنیم در ۳ گروه خفیف، متوسط و شدید قرار می‌گیرد.

 

 

دلایل احتمالی سندرم دست بیقرار

 

دلیل اصلی بروز این بیماری نامشخص است، اما به عقیده برخی متخصصان تحریک نامنظم در ستون فقرات یا بخش‌های حساس نخاع به حرکات گاه و بیگاه دست منجر خواهد شد.

 

حتی کمبود آهن و مواد غذایی که حاوی این ماده معدنی هستند می‌تواند منجر به بروز بیماری سندرم دست بیقرار شود، اما برخی عوامل دیگر از قبیل کم خوابی، مصرف الکل، کم خونی ناشی از فقر آهن، نارسایی کلیوی، دیابت، اختلال عصبی محیطی، استفاده از برخی دارو‌های ضد افسردگی، دارو‌های ضد روان پریشی، ضد التهاب، ضد آلرژی و بیماری پارکینسون می‌تواند منجر به بروز این بیماری در بدن فرد شود.

 

این بیماری گاهی پس از انجام عمل جراحی مغزی ، سکته مغزی، عفونت، تومور ،آنوریسم، میگرن.

 

 

بیماری سندرم دست بیقرار چیست؟

 

عوامل تحریک کننده دست بیقرار


برخی عوامل می توانند سندرم دست بیقرار را تحریک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کمبود خواب، سندرم بیقراری را وخیم‌تر کرده یا آن را تحریک می کند

 

مصرف الکل

 

کم خونی ناشی از فقر آهن

 

نارسایی کلیوی

 

دیابت

 

اختلال عصبی محیطی

 

بیماری پارکینسون

 

استفاده از برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان‌پریشی، داروهای ضد آلرژی، و داروهای ضد التهاب

 

بارداری، به ویژه در سه ماه آخر بارداری

 

چگونه سندرم دست بیقرار را مدیریت کنیم


هدف درمان در موارد سندرم دست بی قرار، و همچنین سندم پای بی قرار بر کاهش علائم از طریق کاهش تکرر و شدت آن است. اگر علائم کاهش یابند، سپس فرد می تواند خواب بهتری داشته باشد. درمان به شرایط هر فرد وابسته است و با توجه به عوامل تحریک کننده می تواند متنوع باشد. از گزینه های درمانی احتمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تجویز داروهایی مانند عوامل دوپامینرژیک برای درمان سندرم دست بیقرار شایع است زیرا آنها سطوح دوپامین را کاهش می دهند و از این طریق کار می کنند. از داروهای دیگر که برای درمان سندرم دست بی قرار تجویز می شوند می توان به شبه افیونی ها، ضد تشنج ها، و لوودوپا اشاره کرد.

 

مکمل هایی مانند مکمل های آهن، منیزیم، و فولات می توانند شدت و سختی سندرم دست بیقرار را کاهش دهند.

 

بر آنچه مصرف می کنید باید نظارت داشته باشید و مصرف تنباکو، الکل و کافئین را محدود کنید. اگر از بیماری سندرم دست بیقرار رنج می برید باید پس از ساعت 6 بعد از ظهر به طور کامل از این مواد پرهیز کنید.

 

یک الگوی خواب منظم داشته باشید تا علائم سندرم دست بی قرار تا حد امکان کاهش یابند. در زمانی مشخص به تخت خواب بروید و در ساعتی مشخص از خواب بیدار شوید. کار خود را به تخت خواب نبرید یا با تلفن همراه خود کار نکنید. برای افزایش کیفتی خواب در اتاقی با دمای مناسب بخوابید. شما می توانید سابقه شرایط خواب خود را ثبت کنید تا ردیابی الگوی خواب تسهیل شود.

 

دست های خود را ماساژ دهید زیرا ماساژ می تواند به کاهش علائم سندرم دست بیقرار کمک کند.

 

گاهی اوقات حرکت دادن دست تحت تاثیر قرار گرفته می تواند به تسکین علائم کمک کند. با این وجود، این علائم اغلب بلافاصله پس از توقف حرکت دست باز می گردند.

 

از کمپرس گرم یا سرد روی دست های خود استفاده کنید زیرا ممکن است برای مدیریت سندرم دست بیقرار مفید باشد. به خاطر داشته باشید که کمپرس سرد یا گرم را برای مدت زمانی طولانی استفاده نکنید زیرا ممکن است موجب بروز جراحت شود.

 

ورزش منظم و کشش عضلانی طی روز می تواند به کنترل و پیشگیری از سندرم دست بیقرار در طول شب کمک کند. شما می توانید حتی پیش از خواب نیز حرکات کششی را انجام دهید.

 

حمام یا دوش گرم یا سرد می تواند برای برخی افراد مفید باشد.

 

بیماری زمینه ای را درمان کنید. سندرم دست بیقرار گاهی اوقات به واسطه یک شرایط پزشکی مزمن مانند دیابت، مشکلات کلیوی، یا بیماری پارکینسون شکل می گیرد. درمان این بیماری ها و کنترل خوب می تواند علائم سندرم دست بی قرار را کاهش دهد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار