نقد معلمان و دانش‌آموزان به شاد چیست؟-راهبرد معاصر
آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟ اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد تاریخ جدید واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش 15 درصدی | واریزی ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومانی برای این خانوارها انفجار مهیب در حیفا آخرین اخبار از نقل و انتقالات استقلال سازمان ملل: ۲۴ بیمارستان غزه غیرفعال هستند آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس بزنیم یا نه؟ بازنشر پیام مهم «محمد الضیف» برای آزادی فلسطین تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن قیمت بیت‌کوین سقوط کرد بارش باران و برف در برخی استان های کشور پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری ٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه درخواست آمریکا برای مشارکت ژنرال‌هایش در طراحی حمله به رفح فروش بلیت قطارهای مسافری برای نیمه دوم فروردین ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول عسل را برای افطار انتخاب کنیم یا شکر؟ ماجرای عجیب بازیکنی که مجبور شد در استقلال بماند! این مادران می‌توانند یک روز در میان روزه بگیرند واکنش معاون حقوقی استقلال به بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی: جای نگرانی نیست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه دو فرد مرتبط با شبکه‌های رسانه‌ای حامی حماس نتانیاهو: هدفم از لغو سفر هیئتی به واشنگتن ارسال پیام به حماس بود گالانت: نتایج جنگ غزه آینده اسرائیل را مشخص خواهد کرد ماجرای رشوه به داور معروف‌ ایران؛ پیشنهاد پرادو و سکه داشتم! ۲ سال و ۶ ماه زندان به خاطر شادی جنجالی! بلومبرگ: ماکرون آمریکا را خشمگین کرد امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد روسیه: فرانسه مبارزه با تروریسم را از اوکراین شروع کند رایزنی باقری با نماینده ویژه صدراعظم اتریش در امور سیاست خارجی وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است ترکیه: باروت و مواد منفجره صادراتی به اسرائیل کاربرد نظامی ندارد تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق ستاره خارجی جدید لیگ برتر ایران هپاتیت دارد دستیار نکونام استقلال را تهدید کرد! درمان اصلی کبد چرب چیست؟ چهار ماده غذایی ارزان و سالم مخصوص سفر ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد استعفای مقام آمریکایی در اعتراض به حمایت واشنگتن از تل‌آویو اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها در نیمه دوم تعطیلات نوروزی استخدام رسمی در پنج سال آینده ممنوع؟ امیرمنصور آریا در تور مالیات افتاد توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت تأکید آیت الله رئیسی بر فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند دوندگی‌های وزارت علوم در تأمین خوابگاه متأهلی به کجا رسید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آیت الله رئیسی: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی غیرقابل جبران است قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد وزیر کشور: همه کارت‌های ملی که از تعهدهای قبل بوده صادر شده است بهادری: مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی بروزرسانی شد تبعات تعطیلی شبکه منو‌تو به اینترنشنال هم رسید بیانیه بسیج اساتید در محکومیت جنایات اخیر در عزه رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد مطهری: جبران جنایات غیر انسانی اسرائیل، نابودی آن است واکنش وزیر آموزش و پرورش به لو رفتن سوالات امتحانات نهایی تعداد کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۱۰ نفر رسید حکم قطعی پرونده فوت ۶ کارگر معدن طزره دامغان صادر شد اسنپ گزینه "عجله دارم" را حذف کرد! وزیر آموزش و پرورش: دشمن بداند راهبرد شهید سلیمانی شکست ناپذیر است نحوه فعالیت هتل‌ها و رستوران‌ها در ماه رمضان عباس ایروانی عظام‌خودرو به ۶۵ سال حبس محکوم شد اژ‌ه‌ای: کشور‌های اسلامی مراودات و دادوستد‌های خود با صهیونیست‌ها را کاملاً قطع کنند آلودگی هوا دست از سر تهرانی‌ها برنمی دارد هشدار پلیس تهران در خصوص چهارشنبه پایانی سال علت قطعی آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی اعلام شد اعلام زمان نتایج آزمون دکتری «Ph.D» سال ۱۴۰۳ آتش سوزی عمدی در لواسانات؛ شرور عربده‌کش دستگیر شد آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۳ آغاز شد آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم دعای روز اول ماه رمضان مجری برنامه سوره درگذشت عبدالله انوار درگذشت نامزدهای سیمرغ و داوران چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ویدیو | از کرملین تا پاستور؛ قطار ایران و روسیه روی ریل همکاری‌های دوجانبه ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

نقد معلمان و دانش‌آموزان به شاد چیست؟

آموزش‌وپرورش در تعطیلات کرونایی مدارس گُریزی از آموزش تلویزیونی و مجازی ندارد اما معلمان صحبت‌هایی درباره پیدا و پنهان شاد دارند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 23
کد خبر: ۴۱۱۴۳

به گزارش راهبرد معاصر، پلت‌فرم اختصاصی آموزش و پرورش یا همان "شاد" که حالا قرار است آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان صرفاً در این فضا ارائه شود، مدتی است رونمایی شده و آموزش و پرورش تمام مدارس و معلمان را ملزم به ارائه آموزش‌ها در بستر شاد کرده است.

 

پیام‌رسان "شاد" که در نقطه شروع کار قرار دارد، مشکل هم کم ندارد اما مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند: در مسیر حرکت "حضور معلمان و دانش‌آموزان در این فضا و تشکیل کلاس‌های درس"، مشکلات را شناسایی و رفع خواهیم کرد.

 

سال‌هاست کارشناسان از ضرورت حرکت آموزش و پرورش در مسیر آموزش‌های مجازی سخن می‌گویند و حالا پس از سال‌ها تأخیر با توجه به شرایط کرونایی مدارس، وزارت آموزش و پرورش در حال تجربه فضایی متفاوت از آموزش‌های سنتی در چارچوب فضای مدرسه است، تجربه‌ای که برای نخستین بار در این وسعت در حال اجراست و اشکالات در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های فنی، پاسخگویی اینترنت و عدم آشنایی با تدریس مجازی بسیار زیاد است.

 

برخی کارشناسان بر این باورند کنار تمام مشکلات شاد که باید با برنامه‌ریزی دقیق هرچه سریعتر رفع شود، شرایط فعلی بهترین فرصت برای شکل‌گیری جریان آموزش مجازی است و اگر این سامانه همه‌گیر نشود قطعاً هیچ زمان دیگری نمی‌توان به آموزش مجازی، فکر کرد.

 

روی دیگری از واقعیت شبکه شاد

اما کنار تمام این واقعیت‌ها باید پذیرفت که شبکه "شاد" با مشکلاتی هم همراه است و خانواده‌ها و معلمان را در این روزهای کرونایی تحت تأثیر قرار داده است؛ حالا این ابهام مطرح است؛ چرا به‌جای تسهیل جریان آموزش مجازی و یادگیری دانش‌آموزان، شرایط را با الزام به تدریس در سامانه "شاد" دشوار کرده‌‌اند، سامانه‌ای که به‌اذعان جامعه هدفش هنوز برای تدریس مجازی به‌طور کامل آماده نشده است اما چرا آموزش و پرورش اصرار دارد، تمام دانش‌آموزان و معلمان را عضو این شبکه کند تا پس از آن اعلام کنند شاد پرمخاطب‌ترین پیام‌رسان ایرانی است؟

آیا الزام مدارس به تشکیل کلاس‌های درس در شبکه شاد و از سوی دیگر الزام دانش‌آموزان توسط مدیران مدارس برای نصب اپلیکیشن و غیبت خوردن دانش‌آموز در صورت حضور نیافتن در کلاس درس شاد، بار مضاعفی بر دوش خانواده‌هایی که موبایل هوشمند ندارند یا اینکه موبایل دارند اما در ساعات تشکیل کلاس درس مادر و پدر سر کار هستند، نخواهد بود؟

 آیا آموزش و پرورش در سطح کلان می‌داند با چه طیفی از مخاطب مواجه است مثلاً جامعه کارگری که در تعطیلات تحمیلی کرونا درگیر مسائل مالی شده است یا مردم سیل‌زده در جنوب کرمان تا چه‌اندازه توانایی تحقق دستور مدیران آموزش و پرورش برای حضور الزامی فرزندانشان در شبکه شاد را دارند؟

در این گزارش به بررسی برخی مشکلات پیام‌رسان "شاد" از نگاه معلمان، خانواده‌ها، کارشناسان و در مقابل دیدگاه مسئولان آموزش و پرورش می‌پردازیم تا شاید در جریان تصمیم‌گیری‌ها و تسهیل شرایط مؤثر باشد.

نگاه اول؛ مشکلات شاد از دید معلمان

معلمان حرف‌های بسیاری درباره اپلیکیشن "شاد" دارند، مهمترین نقد آنها به زیرساخت‌های فنی این اپلیکشین به‌ویژه سرعت پایین آن است که عملاً جریان آموزش مجازی را با مشکل مواجه کرده است؛ آنها می‌گویند ارسال هر فایل زمانی طولانی می‌برد  و در برخی مواقع آن‌قدر طولانی می‌شود که صبر معلم را سرریز می‌کند.

دو محور  از مشکلاتی که برخی معلمان از تجربه کار با شبکه شاد بیان می‌کنند بدین شرح است:

* کُند بودن پلت‌فرم شاد که به‌اذعان برخی معلمان پاسخ دانش‌آموز "ویس" 20 دقیقه پس از طرح سؤال معلم ارسال شد همچنین امکان پرسش و پاسخ همزمان وجود ندارد.

* کلاس درس ساعت 8 صبح شروع می‌شود ولی تا ساعت 13 هنوز فیلم‌های تدریس در شبکه شاد بارگذاری نشده است، انتقاد و گله معلمان از نواقص زیاد این برنامه است البته اگر گوشی شنوا وجود داشته باشد.

اما در ادامه سعی می‌کنیم روایت بیشتری را از تجربه دو معلم از دو منطقه کشور یعنی جنوب استان کرمان و جنوب شهر تهران بیان کنیم تا مشخص شود در مناطق محروم کشور وضعیت دسترسی به "شاد" چگونه است.

روایت معلمی از جنوب کرمان

دبیر فیزیک از جنوب استان کرمان که در مدارس شاهد و نمونه‌دولتی تدریس می‌کند و البته تمایلی به انتشار نامش بنا برملاحظاتی ندارد، روایتی از مناطق جنوب کرمان و میزان دسترسی دانش‌آموزان به شبکه "شاد" را این‌گونه برای ما شرح داد:

"متأسفانه در مناطق جنوب استان یا منطقه بشاگرد استان هرمزگان که بنده به‌صورت حضوری آنجا رفتم، دسترسی به اینترنت یا تلفن همراه هوشمند وجود ندارد، حتی در این مناطق به شبکه آموزش هم دسترسی ندارند چون به گیرنده دیجیتال نیاز است. برای دانش‌آموزان ساکن این مناطق با تعطیلی طولانی‌مدت مدارس، جریان آموزش به‌طور کامل تعطیل شده است و با جزوه‌هایی که توسط برخی راهبران آموزشی تهیه و میان دانش‌آموزان دبستانی توزیع می‌شود، یادگیری دانش‌آموز پایه اول یا دوم دبستان به‌خوبی شکل نمی‌گیرد.

این معلم می‌گوید: تا جایی که می‌دانم شاید 40 درصد دانش‌آموزان استان کرمان نتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند؛ از سوی دیگر من برای نصب "شاد" چند روز درگیر بودم چون کد ملی‌ام را شناسایی نمی‌کرد، سرانجام امروز توانستم کلاسم را مشاهده کنم اما هیچ‌کدام از دانش‌آموزانم عضو نیستند!

او با اشاره به تجربه آموزش‌ مجازی در تعطیلات کرونایی مدارس می‌گوید: تا امروز برای آموزش مجازی چند پیام‌رسان تغییر دادیم، از واتس‌اپ و تلگرام تا پیام‌رسان‌های داخلی و حالا هم شاد. این نحوه مدیریت باعث شد زمان از دست برود. همچنین معلمان و دانش‌آموزان هم سردرگُم شدند، به‌نظر می‌رسد آموزش و پرورش باید اجازه دهد مدارس با همراهی انجمن اولیا و مربیان، کار آموزش را پیگیری کنند.

دانش‌آموزانی که از شاد جاماندند

این معلم به این موضوع اشاره می‌کند که در مدرسه شاهد به‌دلیل توانایی مالی خانواد‌ه‌ها بیشتر دانش‌آموزانش به موبایل هوشمند و شبکه شاد دسترسی دارند اما در مدرسه نمونه‌دولتی، برخی دانش‌آموزانش ساکن روستا هستند و به‌دلیل عدم دسترسی به ابزار لازم نمی‌توانند از آموزش مجازی بهره‌مند شوند.

او می‌گوید: در منطقه قلعه‌گنج کرمان، دانش‌آموزان واقعاً مشکل دارند و بیشتر خانواده‌ها امکانات لازم همچون گوشی هوشمند ندارند، بیشتر پدر و مادرها مُسن و کشاورز هستند که اصلاً از آموزش مجازی شناختی ندارند.

این معلم پیشنهادی هم برای بازگشایی مدارس در روستاها و تداوم جریان آموزش دانش‌آموزان با رعایت نکات بهداشتی دارد و از مسئولان می‌خواهد حداقل اجازه دایر شدن کلاس‌های درس به‌میزان دو یا سه روز در هفته را بدهند تا معلمان کار آموزش دانش‌آموزان را پیگیری کنند چون دانش‌آموزان مناطق محروم بیشترین لطمه را از تعطیلات کرونایی مدارس دیده‌اند و برنامه‌ریزی خاصی هم برای آنها وجود ندارد".

روایت معلمی از جنوب تهران

دبیر ادبیات فارسی یکی از مدارس در جنوبی‌ترین منطقه تهران هم از وضعیت دسترسی‌اش به شبکه شاد و تشکیل کلاس‌های درس مدرسه دولتی‌اش در یکی از مناطق محروم پایتخت توضیحاتی می‌دهد.

این معلم می‌گوید:‌ "برخی دانش‌آموزان می‌گویند آموزش‌های تلویزیونی و مجازی را به‌خوبی متوجه نمی‌شوند و یادگیری آنها اتفاق نمی‌افتد. این موضوع درست است آن هم از دو جهت؛ نخست اینکه در آموزش تلویزیونی فرصت ارائه هر درس بسیار کوتاه است و مطالب سریع بیان و از آن رد می‌شوند یعنی اصلاً بحث حل تمرین وجود ندارد.

دوم اینکه، برخی معلمان برای آموزش مجازی تسلط کافی ندارند یعنی فقط پاورپوینت‌هایی را که از کانال‌های آموزشی برداشته‌اند برای دانش‌آموزان ارسال می‌کنند و طبیعی است که دانش‌آموز یاد نمی‌گیرد؛ متأسفانه برخی دبیران بازنشسته هستند و به‌خاطر نبودن نیروی کافی در آموزش و‌ پرورش همچنان تدریس می‌کنند در این میان برخی آنها ممکن است تسلط و شناخت لازم برای آموزش مجازی نداشته باشند.

سرعت کُند "شاد" در ارسال ویس و فایل

او درباره اپلیکشین شاد که مدارس ملزم شده‌اند آموزش‌ها را در بستر آن ارائه دهند، می‌گوید: "شاد" مشکلات زیادی دارد، سرعت بارگذاری مطالب کُند است و امکان ارسال پیام به فضای شخصی دانش‌آموز وجود ندارد؛ گفته بودند سرعت بارگذاری مطالب در شبکه شاد بهتر و سریع‌تر از هر شبکه دیگری است، با همین دل‌خوشی، به دانش‌آموزانم پیام دادم که فردا ساعت 10 صبح کلاس درس داریم و فیلم‌های کوچک آموزشی را که ساخته‌ام برایتان ارسال می‌کنم. صبح شد، یک ساعت و دو ساعت گذشت، اما دریغ از ارسال یک فایل 10مگابایتی! من از صبح، از چشم‌های منتظر این بچه‌ها خجالت می‌کشم.

این معلم معتقد است که الآن وقت آزمون و خطای "شاد" نبود باید اجازه می‌دادند معلمان سال تحصیلی که حدود یک ماه تا پایان آن فرصت باقی‌مانده را به پایان می‌رساندند حالا از طریق هر بستری که در اختیار دارند. برای سال تحصیلی آینده وقتی مشکلات شاد شناسایی و رفع شد آن را وارد جریان کار می‌کردند و الزام به تدریس در این بستر را ابلاغ می‌کردند، متأسفانه آموزش و پرورش در این شرایط خاص، انعطاف نشان نمی‌دهد حداقل بگویند «در "شاد" حضور داشته باشید اما برای اینکه در جریان آموزش خللی ایجاد نشود فعلاً می‌توانید در سایر پیام‌رسان‌ها هم کار آموزش را ادامه دهید.»

او ادامه می‌دهد: من 120 دانش‌آموز در سه کلاس درس دارم اما 30 نفر آنها عضو شاد شده‌اند، از سوی دیگر در مدرسه‌ای که در جنوب تهران درس می‌دهم  برخی دانش‌آموزان گوشی ندارند و حتی در هزینه‌های روزمره زندگی خود مانده‌اند؛ دانش‌آموزی که گوشی هوشمند ندارد چه‌حسی پیدا می‌کند وقتی وزیر آموزش و پرورش می‌گوید همه باید اپلیکیشن شاد را روی گوشی‌های خود نصب کنند و کلاس‌های درس در این فضا تشکیل می‌شود.

خطای راهبردی آموزش و پرورش چه بود؟

او می‌گوید: به‌نظر می‌رسد آموزش و پرورش دچار یک خطای مهم شده است؛ یعنی به‌جای تمرکز بر آموزش تلویزیونی و جدی‌تر گرفتن آن بدین جهت که بیشتر دانش‌آموزان به تلویزیون دسترسی دارند در حال تمرکز و پرداختن به آموزش مجازی است که قطعاً جمعیت جاماندگان از آموزش مجازی بسیار بیشتر است".

نگاه دوم؛ روایت خانواده‌ها

خانواده‌ها هم سؤالات مختلفی درباره پیام‌رسان شاد مطرح می‌کنند؛ در این میان شاید مهمترین مشکل میان دانش‌آموزان و خانواده‌ها، جاماندن بخشی از جمعیت دانش‌آموزی کشور از شبکه "شاد" است، دانش‌آموزانی که در حاشیه شهرهای بزرگ، مناطق روستایی و محروم زندگی می‌کنند و به دو دلیل مهم، وضعیت اقتصادی خانواده و عدم دسترسی به اینترنت از شبکه "شاد" جا می‌مانند.

مشکل دیگر این است که بسیاری از دانش‌آموزان گوشی ندارند و از گوشی والدین خود استفاده می‌کنند، در ساعاتی که کلاس درس آن‌لاین آنها تشکیل می‌شود و پدر و مادر سر کار هستند، باید چه‌کار کنند؟

پدر یکی از دانش‌آموزان که دو فرزند در دوره متوسطه اول و ابتدایی دارد دراین‌باره می‌گوید: به‌دلیل اجباری که انجام شد شاد را نصب کردم اما در مدرسه پسرم که غیردولتی است اصلاً کلاس‌های درس در این فضا تشکیل نشده است و در مدرسه دخترم نیز چند دانش‌آموز بیشتر عضو نشده‌اند. البته مدرسه غیردولتی پسرم همچنان مسیر فعالیت خود را در فضای مجازی ادامه می‌دهد و تدریس را متوقف نکرده است.

او معتقد است که با این روند، مدارس فقط در اپلیکیشن شاد عضو می‌شوند اما چون کارایی آن پایین است تدریس مجازی خود را در بستر پیام‌رسان‌های خارجی یا داخلی ادامه می‌دهند.

پدر دیگری هم می‌گوید: کلاس دخترم در فضای "شاد" تشکیل شد و تدریس هم انجام می‌شود اما سرعت بسیار کُند است و برای اینکه پیام‌های جدید را ببینند باید مرتب برنامه را ببندند و مجدداً وارد شوند تا بتوانند پیام‌‌های جدید را مشاهده کنند.

نگاه سوم؛ روایت کارشناسان

احمد بنی‌اسدی دانشجوی دکترای علوم تربیتی در این رابطه با طرح این موضوع، " آموزش و پرورش تأکید دارد بستر آموزش در فضای فعلی فقط از طریق شبکه شاد باشد"، متذکر شد: در وضعیت فعلی آموزش و پرورش واقعاً شرایط سختی را تجربه می‌کند و امکانات کافی هم ندارد، این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد اما نمی‌توانیم بپذیریم شناخت کافی هم وجود نداشته باشد. در شرایط حساس فعلی نیاز است گزارش دقیقی از میزان دسترسی‌‌ها به شبکه "شاد" حداقل تا آن میزانی که جامعه احساس ناامیدی نمی‌کند منتشر شود. اگر آموزش و پرورش شفاف باشد آن‌وقت بخش خصوصی می‌تواند به آن کمک کند.

او معتقد است آموزش و پرورش هم‌اکنون با شرایط خاصی مواجه است اما به هیچ عنوان نمی‌پذیرد بخشی از سرفصل‌های آموزشی را حذف کند در حالی که فرصت چندانی هم تا پایان سال تحصیلی باقی نمانده و معلمان موفق به آموزش مناسب در بستر شاد نشده‌اند و آموزش در این فضا به‌شکل جدی رخ نداده است.

از نگاه آرمانی بپرهیزیم

این دانشجوی دکترای علوم تربیتی می‌گوید: آموزش و پرورش در وضعیت بحرانی حاضر باید به حداقل‌ها اتکا کند و نمی‌تواند آرمانی بیندیشد، یعنی براساس توانمندی‌هایی که دارد در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و بین آنها نسبتی ایجاد کند.

او این موضوع را مطرح می‌کند: می‌توان والدین‌ را آموزش داد که در بحث نظارت و ارزیابی کمک‌حال آموزش و پرورش باشند. هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از والدین باسواد هستند و می‌توان با آموزش مناسب از آنها برای نظارت و ارزیابی فرزندان استفاده کرد. در این شرایط معلم فرصت نمی‌کند تمام دانش‌آموزان را رصد کند اما والدین می‌توانند رصد و پیگیری داشته باشند که فرزندشان مباحث آموزشی را جدی گرفته و از آموزش جانماند؛ اطلاعات دانش‌آموزان به‌صورت کامل در سامانه سناد وجود دارد و براساس اطلاعاتی که موجود است می‌توان دریافت که به‌عنوان مثال 30 درصد والدین تحصیلات لیسانس و بالاتر دارند و می‌توانند با فرزندان خود در خانه دروس را تمرین کنند و می‌توان تکرار و تمرین آموزش‌ها را به آنها سپرد.

ظرفیت خانواده‌ها را جدی بگیرید

بنی‌اسدی معتقد است: در این شرایط دسته‌بندی مخاطبان یک نیاز ضروری است و به این موضوع کمک می‌کند که آموزش و پرورش متوجه شود از هر ظرفیت چگونه استفاده کند اما شاهدیم تمرکز و توان این وزارتخانه صرف شبکه شاد می‌شود که درصدی از خانواده‌ها به‌دلایلی همچون نداشتن به موبایل هوشمند یا اینترنت از حضور در این فضا جا می‌مانند.

فضای موجود با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد

این دانشجوی دکترای علوم تربیتی بیان می‌کند: فضای رؤیایی وزارتخانه در شرایط فعلی با واقعیت‌های جامعه همچون وضعیت دانش‌آموزان حاشیه شهرها یا مناطق محروم جنوب کرمان همخوانی ندارد، چرا مسئولان این گروه از مخاطبان را نمی‌بینند در این فضا آموزش و پرورش باید ظرفیت‌بندی کند هرچند ممکن است نپذیرند بخشی از خانواده‌ها که شاید هم تعدادشان قابل توجه باشد امکان تهیه موبایل هوشمند ندارند و باید آموزش دانش‌آموزان آنها در بستر تلویزیون انجام شود.

او بر این باور است، نگاه واقع‌گرایانه در آموزش و پرورش که مخاطبان را سطح‌بندی و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کند و از فضای رؤیاگرایانه دور می‌ماند یک ضرورت است.

حتی اگر 85درصد دانش‌آموزان به "شاد" دسترسی دارند نمی‌توان 15درصد دیگر را نادیده گرفت

این دانشجوی دکترای علوم تربیتی می‌گوید: "شاد" طرح خوبی است و ظرفیت‌های مختلفی دارد اما نمی‌توان افرادی را که به آن دسترسی ندارند نادیده گرفت، حتی اگر فرض کنیم 85 درصد دانش‌آموزان امکان دسترسی به شاد دارند برای 15درصد باقی‌مانده که از آن محروم هستند چه برنامه‌ای داریم آیا باید آنها را کنار گذاشت؟

بنی‌اسدی ادامه می‌دهد: معتقدم باید عدالت آموزشی که از اهداف نظام تعلیم و تربیت است محقق شود، شاد طرح بسیار خوبی است، اما فردی که به آن دسترسی ندارد باید از چرخه تربیت و آموزش دور بماند؟! با این روش که معلمان و دانش‌آموزان را ملزم به نصب شاد کرده‌اند و از سوی دیگر جامعه مخاطبان می‌گویند این شبکه هنوز مشکلات مختلفی دارد قطعاً شکست خواهند خورد چون با واقعیت‌های روزمره زندگی مخاطبان سازگاری ندارد.

تلویزیون بیشترین مخاطب را دارد؛ از آن غافل نشوید

او تلویزیون را ابزاری دانست که بیشترین مخاطب را دارد و دسترسی به آن بیشتر است بنابراین آموزش و پرورش می‌تواند شبکه‌های بیشتری را برای آموزش دانش‌آموزان درگیر کند.

بنی‌اسدی در پایان می‌گوید: آموزش و پرورش باید بین راهکارهایش با توجه به جامعه مخاطبانش نسبت برقرار کند و آن قدر شاد را بالا نبرد که عده‌ای ناامید شوند، اولویت و تمرکز اصلی آموزش و پرورش باید ابتدا بر آموزش‌های تلویزیونی باشد.

اگرچه در شرایط فعلی تصمیم‌گیران وزارت آموزش و پرورش، گُریزی از آموزش تلویزیونی و آموزش در بستر فضای مجازی ندارند اما شبکه "شاد" هنوز با مشکلات مختلفی به‌لحاظ فنی و زیرساختی مواجه است و تا زمانی که جامعه مخاطبان آموزش و پرورش "معلمان و دانش‌آموزان" نسبت به پذیرش آموزش در این بستر توجیه نشوند قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

البته پاشنه آشیل شبکه "شاد" جاماندن جمعی از دانش‌آموزان کشور از حضور در این بستر است به‌ویژه قشری که به‌لحاظ اقتصادی آسیب‌پذیرتر است و اگر چاره‌ای برای آن نیندیشند اهداف شبکه "شاد" را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

هرچند محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته است "سامانه شاد نزدیک به 90 درصد دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد برای مابقی که یا دسترسی به اینترنت نداشته یا ابزار ندارند برنامه ویژه‌ای داریم. مدیران و معلمان عزیز به‌صورت حضوری و با ارائه بسته‌های آموزشی حتی با تماس‌های تلفنی آموزش را پی می‌گیرند. اجازه نمی‌دهم دانش‌آموزی از آموزش جا بماند"، اما در پایان همچنان این سؤال برای جامعه بزرگ مخاطبان آموزش و پرورش بدون پاسخ مانده است که تلاش آموزش و پرورش برای حضور تمام معلمان و دانش‌آموزان در شبکه شاد آن هم وقتی زیرساخت‌های فنی این شبکه آماده نیست چه دلایلی دارد، عضویتی که حالا با الزام و اجبار برای نصب اپلیکیشن شاد همراه شده است.

 

منبع: تسنیم

کلمات کلیدی: سامانه شاد شبکه شاد
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده