به گزارش راهبرد معاصر؛ ششمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی سپری شد که نمایش سه فیلم کمکیفیت داستانی در این روز با انتقاد و واکنش های خبرنگاران و منتقدان در سینمای رسانهها همراه شد. جشنواره فیلم فجر به نیمه راه خود رسید، اما فیلمهایی که در این روز در پردیس ملت برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد، رضایت آنها را جلب نکرد و کیفیت متوسط رو به پایین آنها سبب طرح انتقاد نسبت به حضور این فیلمها در جشنواره شد و این سوال را پیش آورد که اگر از میان حداقل یکصد فیلم، این آثار برای بخش مسابقه اصلی و نگاه نو انتخاب شدهاند، پس وضعیت فیلمهای رزرو جشنواره یا آنهایی که به این رویداد راه نیافتهاند، چه بوده است؟
در این روز تم اصلی سه فیلم به نمایش درآمده از بخش "سودای سیمرغ" و "نگاه نو" ، قتل و قصاص بود و دیگر وجه مشترک آنها نشستهای مطبوعاتی کم و بیش حاشیهداری بود که مانند روز قبل باز هم نوع پرسشها و نیز چالش میان مجری نشستها (محمود گبرلو) و ادعای برخی خبرنگاران مبنیبر محافظه کاری وی و نخواندن تمام سوالات بحث و جدلهایی را ایجاد کرد.
اما از فیلمهای روز ششم جشنواره که بگذریم، به چند اتفاق حاشیهای دیگر میتوان اشاره کرد، از جمله حذف یک فیلم دیگر از گردونه رقابت در آرای مردمی. به این ترتیب با حذف فیلم "قسم"، فیلمهای "متری شش و نیم"، "جاندار"، "شبی که ماه کامل شد"، "ماجرای نیمروز دو"، "۲۳ نفر"، "غلامرضا تختی"، "سرخپوست" و "قصر شیرین" هشت فیلم با رای بالا در بهترینهای مردمی هستند.
دیگر اتفاق ویژه این روزها، آغاز اکران فیلمها برای ناشنوایان و تحت عنوان "سینما سکوت" است که در پردیس کوروش بهطور جدی با فیلم "۲۳ نفر" فعالیتش را آغاز کرده است.
اگر از میان حداقل یکصد فیلم، این آثار برای بخش مسابقه اصلی و نگاه نو انتخاب شدهاند، پس وضعیت فیلمهای رزرو جشنواره یا آنهایی که به این رویداد راه نیافتهاند، چه بوده است؟
مردی بدون سایه
نشست رسانهای فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» آخرین نشستی بود که در ششمین روز از برگزاری جشنواره سی و هفتم فیلم فجر روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.
در این نشست علیرضا رییسیان تهیهکننده و کارگردان فیلم، علی مصفا، لیلا حاتمی، نسیم ادبی و به آفرید غفاریان از بازیگران، محمدرضا دلپاک طراح صدا، ستار اورکی آهنگساز و... حضور داشتند.
رییسیان در ابتدای نشست عنوان کرد که حرف اصلیاش را آخر جلسه میزند.
علی مصفا در پاسخ به سوالی درباره ریتم یکنواخت و بازیهای تکراریاش در فیلمهای امسال جشنواره، ضمن کنایه به خبرنگارانی که در مقام تهیهکننده فیلمهای دیگر درباره هزینه تولید فیلمها سوالپیچش کرده بودند، گفت: خیلی خوشحالم که امروز آخرین باری است که در جشنواره حضور دارم و قرار نیست در این نشست جواب ممیزین مالیاتی را بدهم چون در مقام بازیگر اینجا هستم! یکنواخت بودن بازیهایم هم به این دلیل است که همه فیلم ها را من بازی کردم و اگر نقش ها شبیه هم شده به این دلیل است که کارگردان از من این نوع بازی را خواسته است.
لیلا حاتمی هم درباره پذیرفتن این نقش بیان کرد: آقای رییسیان خیلی مایل بودند که من در این فیلم بازی کنم و من هم از داستان و فیلمنامه بدم نیامد. این اثر در راستای همکاریهای قبلی من و قای رئیسیان بود.
رییسیان درباره پایانبندی فیلم عنوان کرد: فیلسوف بزرگی گفته هر اثر هنری در ذهن مخاطب شکل میگیرد و هر مخاطب می تواند برداشت خودش را از اثر داشته باشد اما فیلمی که بین خیال و واقعیت جریان مییابد، نمی تواند گنگ باشد.
رییسیان در پایان نشست به تعبیر «حرف اصلی»اش را بیان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر نسل اول کارگردانان ما کاملا حذف شدند و از نسل دوم جز دو سه مورد بقیه فیلمسازی برایشان سخت شده است که معتقدم این هشدار را باید جدی گرفت. شرایط برای تولید خیلی سخت شده است و این هشدار را میدهم که فیلمهایی که اثر اجتماعی و عاطفی بر بیننده میگذارند تولیدشان دارد کمتر می شود و من از رسانهها خواهش می کنم که از این فیلمسازان حمایت کنند.
جمشیدیه
نشست رسانهای فیلم سینمایی «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی شامگاه ۱۵ بهمن ماه در خلال سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت؛ سینمای رسانهها برگزار شد.
در ابتدای این نشست جبلی درباره شعاری بودن فیلم عنوان کرد: من فکر نمیکردم دیالوگها شعاری باشد اگر چنین فکری میکردم کاری میکردم که شعاری نباشد.
محمدصادق آذین سرمایهگذار این اثر بیان کرد: قصد من کمک برای ساخت یک فیلم اجتماعی خوب بود اما مسئولیت تولید، بیشتر بر دوش فردین خلعتبری دیگر نویسنده «جمشیدیه» بود.
فردین خلعتبری تهیهکننده، آهنگساز و یکی از نویسندگان «جمشیدیه» هم اظهار کرد: ما «جمشیدیه» را زندگی کردیم و دوستان ما را با همدلی همراهی کردند.
جبلی درباره ضد انسانی بودن «جمشیدیه» هم توضیح داد: کاراکتر زن ما به نام ترانه مدام در فیلم درباره کشتن شخصیت راننده میگفت که چرا این اتفاق افتاده است و در نهایت خود را به پلیس معرفی میکند بنابراین این رفتار نشان از ضدانسانی بودن رفتار او ندارد. ضمن اینکه فکر میکنم ترانه و رفتارش نشان میدهد که حرکتهای ضدانسانی دور از این شخصیت نیست.
وی درباره انتخاب کیومرث پوراحمد هم برای نقش پدر امیر اظهار کرد: در نمایشهای مردمی دیدیم که مردم این نقش را دوست داشتند و ما فکر کردیم این بهترین انتخاب است.
پانتهآ پناهیها بازیگر این فیلم هم مطرح کرد: دلیل انتخاب این نقش همزادپنداری بیشتر با این نقش بود چراکه میبینیم او در یک دوراهی قرار گرفته است.
یلدا
نشست خبری فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی، با حضور علی مصفا تهیهکننده ایرانی، ژاک بیدو و ماریان دومولن تهیهکنندگان فرانسوی، لیلا نقدی بری طراح صحنه، محمود بخشی مدیر هنری، بابک کریمی، بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، فرشته حسینی، فروغ قجابگلو، رامونا شاه و زکیه بهبهانی بازیگران فیلم در پردیس ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مسعود بخشی گفت: از ابتدا میخواستیم یک فیلم درباره یک برنامه تلویزیونی بسازیم که خروجیاش فیلم تلویزیونی نباشد. اگر «یلدا» حس برنامه تلویزیونی به مخاطب میدهد، در این زمینه موفق نبودیم.
مصفا ادامه داد: مسعود بخشی چند سال برای ساخت این فیلم تلاش کرد و من در مرحلهای به این پروژه پیوستم که تهیهکننده قبلی نتوانست در پروژه حضور داشته باشد و من تهیهکنندگی را برعهده گرفتم، اما تهیهکنندگان خارجی تهیهکنندگان اصلی این فیلم هستند.
بخشی بیان کرد: این فیلم را بعد از ۷ سال ساختم و به دنبال تهیهکننده ایرانی بودم. کار با تهیهکننده مشترک بسیار سخت بود اما هیچ سرمایهگذار ایرانی تمایل به همکاری برای این فیلم نداشت و من تصمیم گرفتم این پروژه را به صورت مشترک بسازم.
ژاک بی دو تهیهکننده فرانسوی درباره همکاری سفارت فرانسه در ایران با این فیلم گفت: ما تماسهایی با سفارت فرانسه در ایران داشتیم اما از آنها حمایتی دریافت نکردیم.
بخشی در ادامه این نشست توضیح داد: فیلم درباره بخشش است نه قصاص، بخشش یک موضوع انسانی و فراتر از مرزها است به همین دلیل بسیاری از تهیه کنندگان خارجی دوست داشتند با این فیلم همکاری کنند.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا این اثر بیشتر کمدی است تا یک اثر اجتماعی بیان کرد: این فیلم کمدی نبود و نمیدانم اینکه میگویید مخاطبان خندیدهاند دلیلش چه بوده است.
مصفا در درباره بودجه این فیلم گفت: هزینه تولید این فیلم توسط تهیهکنندگان خارجی پرداخت شد و هیچ سرمایهای از داخل ایران تامین نشد.
انیمیشن
در کنار این سه فیلم، انیمیشن بنیامین هم در پردیس ملت نمایش داده شد که باز هم کمتوجهی اهالی رسانه و منتقدان سبب اعتراض سازندگان شد و اینکه اگر قرار است اینگونه فیلم انیمیشن با بیتوجهی روبهرو شود، چرا آن را در جشنواره میپذیرند؟
محسن عنایتی نوش آبادی کارگردان انیمیشن سینمایی «بنیامین» که در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر حضور دارد گفته: نحوه قرعه کشی آثار پویانمایی و مستند در جشنواره اصلاً درست نبود و اینکه این آثار در اولین سانس های سینمای رسانه به نمایش درآیند و فقط روزهای آن ها با هم متفاوت باشد اصلاً دردی از سینمای مهجور انیمیشن و مستند درمان نمی کند و مسئولان باید تدبیری کنند تا از سال آتی آثار مستند و پویانمایی هم همانند آثار رئال و زنده داستانی در یک رده قرار بگیرند.