به گزارش راهبرد معاصر ؛ بر اساس گفته ی منابع خبری، رانای سال به همان پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری TU5 مجهز است و همچنان ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. در بحث ابعاد و اندازه، اصول اصلی طراحی بیرونی و داخلی این خودرو تفاوتی با نمونه ی موجود در بازار ندارد. اما اضافه شدن برخی امکانات و تغییر برخی جزئیات باعث شده تا این خودرو به عنوان نمونه ی جدید رانا شناخته شود.
رانا دومین خودروی ملی کشور
رانا به عنوان دومین خودروی ملی ایران خودرو شناخته می شود که بر مبنای پژو ۲۰۶ صندوقدار طراحی و ساخته شده و به نوعی نمونه ی اقتصادی آن خودرو است. رانا در ابتدای عرضه توانست تا تعداد قابل توجهی مشتری را به سمت ایران خودرو بکشاند، اما در سال های گذشته تقاضا برای خرید این خودرو به شدت کاهش پیدا کرده و در حال حاضر هم رانا بازار خرید و فروش به نسبت بی رونقی را تجربه می کند.
حال احتمال دارد که با تغییرات اتخاذ شده برای این خودرو و آغاز عرضه ی رانای سال، تا حدی دومین سدان ملی ایران خودرو به بازار رقابتی باز گردد. رانا LX که در بازار خودرو حضور دارد، قیمت ۵۱ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان را در کارخانه دارد و احتمال داده می شود که رانای سال قیمتی فراتر از ۵۵ میلیون تومان را داشته باشد.
یکی از اصلی ترین تغییرات ایجاد شده برای رانای سال، بهبود کیفیت مواد استفاده شده در کابین خودرو است. به گفته برخی منابع خبری، بهبود کیفیت در داشبورد، رودری ها و صندلی ها قابل لمس است و می توان تفاوتی را میان این نسخه و نمونه ی موجود در بازار دید.
همچنین در رانای فیس لیفت، کنسول میانی خودرو نیز تغییر کرده و جایگاه برخی ادوات مانند دکمه ی شیشه بالابر جلو و عقب، تنظیمات آینه و فندک خودرو عوض شده است. دسته دنده ی خودرو شکلی جدید دارد و پایه ی آن با طرح کربن و کروم تزیین شده است. پنل دور سیستم تهویه و سیستم صوتی هم تغییر رنگ داده و به شکل طرح کربن در آمده است.
در رانای سال، به سراغ دکمه ی تنظیمان آینه، دسته راهنما و برف پاککن و غربلیک پژو ۲۰۷i رفته اند. برای همین است که می بینیم رانای فیس لیفت به امکاناتی نظیر تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کروزکنترل و بلوتوث مجهز شده است. صندلی های رانای سال نسبت به مدل فعلی بهبود کیفی و تا حدی ارگونومی را دارد و پشت سری های قابل تنظیم به ردیف عقب خودرو اضافه شده است.
در بحث ظاهری آینه های جانبی رانای سال به راهنما مجهز شده و طرح آن مشابه به پژو ۲۰۷i است. جلو پنجره ی این خودرو نسبت به گذشته به روزتر شده و گرافیک چراغ های جلو و عقب هم تغییر کرده است. از سویی گویا قرار است که قالپاق های جدید بر روی رانای سال نصب شود و زه های درب آن هم هم رنگ بدنه باشد.
برخی شنیده ها هم حاکی از آن است که ایران خودرو برنامه ی نصب فرمان EPS یا همان کمکی برقی را به جای فرمان هیدرولیک بر روی رانای سال دارد. اما با توجه به مشکلات اقتصادی و تامین قطعات، برخی احتمال می دهند که حتی ایران خودرو نتواند این خودرو را به شکلی تمام و کمال در نمونه ی فیس لیفت عرضه کند. زیرا با توجه به اشتراک قطعات این خودرو با پژو ۲۰۷i و از سویی حذف امکاناتی نظیر کروز کنترل از روی این خودروی هاچبک، احتمال دارد که رانای سال هم نتواند با کروز کنترل به بازار بیاید.