به گزارش راهبرد معاصر مثل اینکه خبری هست. گویا پارس خودرو از مونتاژکاری خسته شده و با هدف پرهیز از ضرباتی که در دورههای تحریم از جیپ، برلیانس، رنو، نیسان و دانگ فنگ خورده قصد دارد محصولی در کلاس سدانهای شهری را تولید کند.
آنچه شایع شده این است که پارس خودرو با کمک منابعی که از دولت و سایپا دریافت کرده درصدد طراحی خودرویی بر مبنای تندر 90 است. محصولی که سالها پیش هم زمزمه تولید آن بود اما رنو با آن موافقت نکرد تا در نهایت بایگانی شود. البته این شرکت بعدتر توانست تندرپارس را که در نمای عقب تفاوتهایی با تندر 90 معمولی داشت به بازار عرضه کند اما خبرهای تازه از فیسلیفت کامل نمای عقب و جلو بدنه و نیز بازطراحی کابین این خودرو اروپایی حکایت دارد.
یک وبسایت داخلی در گزارشی با اشاره به حرکت جدید پارس خودرو اعلام کرده که این شرکت روی چند پروژه اختصاصی مشغول فعالیت است و نزدیکترین آن پروژهای است که جایگزین رنو در خط تولید این شرکت خواهد شد.
مجله اتومبیل فارسی نام این پروژه را P90 نامیده و گفته قرار است یک فیسلیفت ماژور بر پایه تندر 90 تولید شود. شنیدهها حاکی از آن است که قوای محرکه این خودرو تغییر خواهد کرد.
همچنین مسئولیت تولید این پروژه که به عنوان پروژهای مشترک بین گروه خودروسازی سایپا و دانشگاه علم و صنعت تعریف شده بر عهده شرکت پارس خودرو خواهد بود. استفاده از پلتفرم B. داچیا، این امکان را برای پارس خودرو فراهم میکند تا تولید آن را در خطی که پیشتر رنو در آن تولید میشد، انجام دهد.
آنچه از پژو P90 میدانیم این است که این پروژه چندان هم جدید نیست. سایپا قصد داشت با فیسلیفت این محصول و استفاده از موتور و جعبه دنده تیبا محصولی جدید را روانه بازار کند که این موضوع هرگز اتفاق نیفتاد.
با این حال میتوان گفت پروژه P90 تا حد زیادی به این پروژه شباهت دارد اما آنچه در تصویر مشاهده میکنید طرح نهایی این پروژه نیست. گویا این شرکت پیشتر قصد داشته با بازطراحی کامل بدنه تندر 90، خودرویی کاملا متفاوت را با نام توس به تولید برساند که این پروژه به دلایلی از جمله هزینه بالای تولید به کل از پروسه ساخت کنار گذاشته شده است.
پارس خودرو که در اوج تولید در فضای برجام موفق شده بود تیراژ سالانه خود را به مرز 240 هزار دستگاه برساند، پیشتر خودروهایی نظیر نیسان، ماکسیما، بیوک اسکای لارک، نیسان قشقایی، شورولت نوا، نیسان مورانو، رنو مگان، داچیا ساندرو، برلیانس اچ330 و دانگ فنگ ریچ را در خط تولید خود مونتاژ کرده است.
این شرکت جزو قدیمیترین بازیگران بازار خودرو ایران بوده و بیش از نیم قرن سابقه دارد. این شرکت هماینک تولید خودرو کوییک را با مجوز رکت سایپا بر عهده دارد.
منبع: روزنامه هفت صبح