توضیحات سازمان تعزیرات در خصوص قیمت خودرو و مسکن قیمت خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز شنبه ۱۰ خرداد ۹۹ + جدول سازمان هواشناسی هشدار داد/ کاهش موقتی دما در برخی استان‌های شمالی کشور فیلم/ معامله سهام عدالت از امروز اطلاعیه ایران‌خودرو و سایپا برای قرعه‌کشی فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو با افزایش تعداد مبتلایان کشف شده مواجه هستیم/ محدودیت ساعتی پاساژ‌ها برداشته شد/ به این زودی‌ها به شرایط قبل کرونا برنمی‌گردیم نحوه احراز هویت کد بورسی با تلفن همراه + آموزش ذخایر ارزی عربستان ۴۰ میلیارد دلار آب رفت احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها زودتر از مهر کاخ سفید تعطیل شد اخرین مهلت وام یک میلیونی کرونا اعلام زمان واریز یارانه معیشتی خرداد آدرس سامانه دارايي سهام عدالت طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا | امروز ۱۰ خرداد ۹۹ لوح | تلاش فکری و عملی مجلس، برای معیشت طبقات ضعیف ترامپ: واشنگتن رابطه با سازمان بهداشت جهانی را قطع می‌کند صدای معترضان باید شنیده شود آخرین وضعیت طرح ترافیک تهران فردا شنبه ۱۰ خرداد وراث چگونه سهام عدالت اموات را به نام بزنند؟ واکسن کرونا مرداد ساخته می‌شود؟ ماجرای مرگ آسیه پناهی کرمانشاه + عکس اعلام پربازدیدترین برنامه‌ها صدا و سیما در پخش اینترنتی جدول پخش برنامه درسی مدرسه تلویزیونی ایران/ شبکه آموزش و شبکه چهارم سیما جمعه ۹ خرداد ۹۹ فیلم/ توضیحات فرهادی معاون وزارت بهداشت درباره فعالیت صد در صدی کارکنان دولت امان از حرف‌های مردم/«رومینا را فقط پدرش نکشت» حرکت اصلی ترامپ در مقابل شبکه‌های اجتماعی متقاضیان فروش فوق العاده خودرو بخوانید کاسبی دلالان با پیش‌فروش خودرو عرضه اولیه بعدی بورس کدام نماد است؟ واکنش توییتر دفتر رهبر انقلاب به ماجرای تلخ رومینا+ عکس آمریکا نفتکش‌های حامل محصولات نفتی ایران را به تحریم تهدید کرد ادامه فروش فوق‌العاده خودرو تا چه زمانی است؟ پیام وزیر روحانی به قالیباف توصیه‌ای به خریداران خودرو استعفای آیت‌الله آملی لاریجانی صحت دارد؟ اعلام آخرین وضعیت مرحله دوم ثبت نام مسکن ملی هفته آینده واکنش کمالوندی به لغو احتمالی معافیت های هسته‌ای برجامی جدول قیمت گوشی سامسونگ ۸ خرداد ۹۹ اعلام زمان افزایش حقوق بازنشستگان کشف ۱۰۱۴ دستگاه خودرو بدون پلاک اعلام ساعات کار سازمان‌ها و ادارات آموزش و پرورش از ۱۰ خرداد ادامه ثبت نام کتاب‌های درسی باب مندرز: ترامپ قصد امضای توافقنامه تسلیحاتی جدیدی را با عربستان سعودی دارد ورود چهارمین نفتکش ایران به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا فیلم‌هایی که وام ۳۰۰ میلیونی می‌گیرند+ اسامی سردار تنگسیری: بغل گوش آمریکایی‌ها هستیم موافقت رهبر انقلاب با اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای آب و فاضلاب اهواز انتصاب علی لاریجانی به مشاورت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت وزیر دفاع: عمق حضور نیروهای مسلح ایران رادر آب‌های آزاد افزایش خواهیم داد / حفظ امنیت تنگه هرمز بر عهده ایران است‌ سرلشکر سلامی: در مقابل هیچ دشمنی کرنش نمی‌کنیم / عملیات و تاکتیک‌ تهاجمی داریم نواب رئیس مجلس یازدهم مشخص شدند+اسامی قالیباف رئیس مجلس یازدهم شد کنگره آمریکا طرح تحریم چین را تصویب کرد پنتاگون: به شراکت دفاعی با ریاض پایبندیم ادامه و تکرار ادعاهای ضد ایرانی برایان هوک لغو معافیت‌های همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحریم ۲ فرد ایرانی ۶ دلیل برای هجمه اتاق فکرهای نیابتی غرب علیه محسن رضایی برگزاری مراسم بزرگداشت رحلت امام خمینی (ره) با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اعلام زمان بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی هشدار سران اروپایی به نتانیاهو درباره اشغال کرانه باختری همکاری مسئولین وقت بانک‌ مرکزی با زن و شوهر اخلالگر همکاری آگاهانه مسئولان و معاونان وقت بانک مرکزی و شبکه بانکی با زوج فاسد برای تخصیص ارز پنتاگون: آمریکا ممکن است ظرف چند ماه آینده آزمایش هسته‌ای انجام دهد ترامپ: تحریم قوی علیه چین در راه است پیوند و پیروزی؛ پیشنهاد دولت به مجلس یازدهم رئیس سنی مجلس یازدهم مشخص شد آخرین وضعیت راه‌های کشور/کندوان و هراز یک‌طرفه می‌شود برخی کشور‌های عربی موافق الحاق کرانه باختری هستند تاریخ عقدنامه ملاک دریافت وام ازدواج نمی‌خواهیم مجلس درتقنین ونظارت کوتاه بیاید/وظیفه مجلس اجرایی نیست کاریکاتور | اقتدار تحریم‌شکنان آخرین وضعیت نوزاد رهاشده در تهران سازمان هواشناسی هشدار داد/ گرما در راه است محمد عزیزی بازداشت شد کاریکاتور | سلطان واقعی خودرو کیست؟ کاریکاتور | از نیل تا فرات آیت الله مکارم شیرازی امروز را عید فطر اعلام کردند زمان و تاریخ قرعه کشی ایران خودرو و سایپا در ثبت نام طرح فروش ۹۹ راهپیمایی روز قدس در فضای مجازی کاریکاتور | کپرسوختگان را صاحب خانه می‌کنیم تفسیر قرآن رهبر انقلاب| تفاوت تبلیغ اسلامی با پروپاگاندای غربی+فیلم حاج‌آقا مجتبی تهرانی:‌ فرصت باقی‌مانده از رمضان را قدر بدانیم +فیلم کاریکاتور | خدمتگزاری با چشمان بسته! ادامه پخش سریال «زیرخاکی» از امشب کاریکاتور/ بی تدبیری در بازار خودرو ۳ هزار میلیارد تومان سود به جیب دلالان ریخت کاریکاتور/ در بورس چه خبر است؟ اینفوگرافیک/ آشنایی با روش‌های مدیریت سهام عدالت کاریکاتور | فرصت‌طلبان خونخوار اینفوگرافیک/ دستورالعمل برگزاری مراسم شب‌های قدر در دوره کرونا توصیه های رهبر انقلاب برای استفاده بهتر از شب‌های قدر توقف پخش برنامه «دورهمی» کاریکاتور/ حذف صفر از پول ملی تأثیری در اقتصاد ندارد خوشحالی خانم بازیگر از هک شدن اینستاگرامش سیاست دوگانه سیما در مواجهه با سلبریتی‌ها و محمود کریمی روح الله زم با ماسک و دستکش در دادگاه/ تصاویر کاریکاتور | بازگشت کاخ سفید به برجام برای افزودن تحریم‌ها در سالگرد خروج آمریکا از برجام! کاریکاتور | وحشت از وبکم ایرانی! درگذشت ریشی کاپور بازیگر مشهور هندی کاریکاتور | کرونای رنگی بازتاب‌های ادامه‌دار به ماجرا‌های آقای «نون خ» حاشیه جدید و عجیب برای دو بازیگر «پایتخت» علت پایان غیرمنتظره «نون. خ۲» چه بود؟ تعداد ثبت نام کنندگان ایران خودرو و سایپا امروز بازیگری که پس از سال‌ها تلاش در سریال مهران مدیری دیده شد مشاهده گزارش دارایی سهام عدالت و استعلام در پنل sahamedalat.ir و اپلیکیشن + نحوه فروش و قیمت وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه چه کسی از هوآوی می ترسد؟/ فهم نگرانی‌های امنیتی از اینترنت نسل 5 مبارزه با سایه‌ها در تاریکی؛ فهم و تقابل با زورگویی فضای سایبر تحریم بانک مرکزی ایران چه معنایی دارد؟ تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

آیا دپوی ۳۰۰۰۰ خودرو توسط خودروسازان مصداق روشن احتکار نیست؟! + عکس

در حالی که مسئولان مختلف در روز‌های اخیر اعلام کرده‌اند نگهداری خودروی بدون پلاک، مصداق احتکار است، این سؤال جدی افکار عمومی بی‌پاسخ مانده که آیا دپو ۳۰۰۰۰ خودرو توسط خودروسازان مصداق روشن احتکار نیست؟!
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 19
کد خبر: ۴۳۲۶۴

به گزارش راهبرد معاصر،  با تشدید دوباره التهاب در بازار خودرو، تصمیمات جدیدی برای کنترل و کاهش قیمت خودرو گرفته شد؛ یکی از این تصمیمات، احتکار دانستن خودرو‌های بی‌پلاک است که در انبار‌ها و پارکینگ‌ها نگهداری می‌شوند.

 

سید یاسر رایگانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اخیراً در همین رابطه اعلام کرد: با اعلام شفاف و صریح وزارت صمت، دست ما نیز برای برخورد‌هایی که مدنظر داشتیم باز شد؛ در دو روز گذشته با انجام گشت‌های مشترک، در انبار‌هایی که در شهر تهران وجود داشت حدود ۸۰۰ خودروی بدون پلاک در نقاط مختلف مانند تهرانسر و پارکینگ فرودگاه مهرآباد شناسایی کردیم و تا تعیین‌تکلیف آنها، با همکاری دادستانی، یکی از انبار‌ها را پلمب کردیم. باقی انبار‌ها نیز در دست رسیدگی است.

 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: طبق اعلام وزارت صمت، وجود خودروی بدون پلاک از نگاه ما احتکار است و خودرویی که ۵ تا ۶ ماه از فروش آن توسط خودروساز می‌گذرد، به این معنی است که مالک خودرو احتیاجی به آن ندارد بنابراین مالک حدود ۱۵ درصد قیمت خودرو جریمه خواهد شد و موظف است طبق قیمت قانونی که ستاد تنظیم بازار توسط شورای رقابت اعلام می‌کند، خودرو را با قیمت مشخص در بازار و با نظارت همکاران ما بفروشد.

 

رایگانی در پاسخ به این که تکلیف افرادی که خودروی بدون پلاک دارند چیست، گفت: از نگاه ما خودرویی که چند ماه از وجودش در پارکینگ می‌گذرد، بلااستفاده است؛ در غیر این‌صورت هموطنان باید به‌سرعت برای پلاک‌گذاری اقدام و مالکانی که چند خودرو دارند هرچه زودتر آن‌ها را در بازار عرضه کنند تا شامل برخورد‌های سختگیرانه‌ای که در روز‌های اخیر آغاز شده و انتظار مردم است نشوند.

 

به موازات سازمان تعزیرات، دستگاه‌های دیگر مانند نیروی انتظامی و وزارت صنعت نیز در روز‌های اخیر از کشف خودرو‌های احتکار شده در پارکینگ‌ها و انبار‌های مختلف خبر دادند، اما برخی مخاطبان خبرگزاری تسنیم، در تماس‌های متعدد اعلام کردند آیا فقط نگهداری خودرو در پارکینگ و انبار توسط مردم، مصداق احتکار است و آیا نگهداری انبوهی از خودرو‌ها توسط خودروسازان نباید احتکار تلقی شود؟!

 

تصاویر مختلفی که در اختیار خبرگزاری تسنیم، قرار گرفته است نشان می‌دهد انبار‌های خودروساز‌ها همچنان مملو از خودرو است؛ قطعاً اولین پاسخ خودروسازان به این انتقاد، کمبود برخی قطعات است، اما چرا نهاد‌های ناظر مانند تعزیرات، سازمان حمایت و سازمان بازرسی کل کشور به صورت مداوم بر انبار‌ها و پارکینگ‌های خودروسازان نظارت نمی‌کنند؟

 

شهریور سال گذشته نیز پس از التهابات موجود در بازار خودرو، علی القاصی دادستان تهران به صورت سرزده از یکی از انبار‌های شرکت خودروسازی سایپا، در پاسخ به ادعای مسئولان این شرکت که دلیل دپوی چند ماهه خودرو‌ها زیر آفتاب را کمبود قطعه اعلام کرده بودند، گفته بود اگر کمبود قطعه وجود دارد، پس اساسا چرا خودرو تولید می‌شود که ماه‌ها زیر آفتاب بماند؟!

 

آیا بازدید دادستان تهران از انبار خودرو‌های سایپا_ شهریور ۹۸

 

ادعای عدم عرضه خودرو به دلیل کمبود یا نبود قطعه، از سوی افکار عمومی چندان قابل قبول و باورپذیر نیست؛ اظهارت روز گذشته یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه، مهر تأیید صریحی بر این موضوع است!

 

حمید جعفرپور؛ سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در گفت‌وگویی اعلام کرده: "با توجه به تعیین تکلیف قیمت خودرو که کمی از قیمت سال ۹۷ بیشتر شده، اما فاصله زیادی با قیمت‌های صوری و کاذب بازار دارد، به مردم توصیه می‌کنم فعلا اقدام به خرید خودرو نکنند تا با تعیین تکلیف ماجرای قیمت خودرو توسط همکاران ما در شورای رقابت، قیمت‌های اعلامی در اختیار خودروساز‌ها قرار گرفته و تکلیف ۳۰ هزار خودرویی که منتظر قیمت نهایی هستند مشخص شود! "

 

بنابر اظهارات سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت علاوه بر مردم، ظاهراً خودروساز‌ها هم چشم انتظار تعیین تکلیف قیمت‌های خودرو‌ها و اعمال افزایش قیمت‌های مصوب و عرضه این خودرو‌های دپو شده با اعمال افزایش قیمت به بازار هستند؟! آغاز پیش فروش خودرو‌ها و تزریق ۳۰ هزار خودرو به بازار به زمان عرضه این اعداد و ارقام بستگی دارد.

 

این اظهارات صریح سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، تقریبا گویای این واقعیت تلخ است که لااقل بخشی از خودرو‌های موجود در پارکینگ و انبار‌های خودروسازان، نیازی به قطعه ندارند و صرفاً در انتظار تعیین قیمت‌های جدید بوده‌اند به عبارت روشن‌تر، عملاً حداقل ۳۰ هزار خودرو در اوج التهاب و عطش بازار کشور، توسط خودروسازان دپو شده بود تا با اعمال افزایش قیمت، به بازار عرضه شوند؟!

 

موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد و سخنگوی تعزیرات نیز به آن اشاره کرد، موضوع فروش فوری ۲۰ درصد از تولید خودرو توسط خودروسازان است؛ به گفته رایگانی "طبق مصوبه سال ۹۷ ستاد تنظیم بازار، خودروسازان باید ۲۰ درصد تولیدات خود را به صورت فروش فوری نقدی عرضه کنند؛ الان خودروساز‌ها شفاف بگویند، در ماه‌های اخیر چه میزان از این مصوبه را اجرا کردند؟ چقدر خودرو تولید کردند و به این شکل تحویل دادند؟ چیزی که ما و مردم می‌دانیم این است که خودروساز‌ها فروش نقدی نداشتند. "

 

سخنگوی سازمان تعزیرات همچنین دوشنبه شب در گفت‌وگوی خبری ساعت ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره نوسانات قیمت خودرو، با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات حوزه خودرو ناشی از نقص قوانین است اعلام کرد: ما نیاز داریم قانون دست نهاد‌های ناظر و رسیدگی‌کننده را باز بگذارد. در همین بازرسی‌های اخیر خودرو‌هایی را کشف کردیم که تولید سال ۹۷ بوده، اما هنوز پلاک‌گذاری نشده‌اند. قطعا این افراد در صدد برهم زدن بازار خودرو و مدیریت منفی این حوزه هستند.

 

وی درباره اینکه آیا آمار دقیقی از میزان خودرو‌های احتکار شده دارید گفت: آمار دقیقی نداریم؛ مستندات ما فقط خروجی بازرسی‌ها از انبار‌ها و پارکینگ‌هاست. همانطور که گفتم در روز‌های اخیر و حتی امروز خودرو‌های تولید سال ۹۷ و تابستان ۹۸ را کشف کردیم که هنوز پلاک‌گذاری نشده‌اند و ۹۰ درصد آن‌ها مربوط به تولیدات ایران‌خودرو و سایپا بودند که در انبار‌های رسمی و غیررسمی نگهداری می‌شدند.

 

رایگانی ادامه داد: طبق گفته مسئول یکی از همین پارکینگ‌ها، این انبار‌ها متعلق به نمایندگی‌های فروش خودروسازهاست که البته این ادعا باید با دعوت از نمایندگان خودروسازان در شعب مربوطه تعزیرات بررسی شود.

 

سخنگوی سازمان تعزیرات با اشاره به اظهارات حمید جعفرپور؛ سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت مبنی بر وجود ۳۰ هزار خودرو در انبار‌های خودروسازان گفت: وقتی این تعداد خودرو وجود دارد قطعا می‌تواند نیاز فعلی بازار را برطرف کند.

 

وی با بیان اینکه ان‌شاء‌الله که این اقدام مشمول و مصداق "احتکار خودرو" نباشد گفت: این ۳۰ هزار خودرو باید قطره‌چکانی وارد بازار می‌شد نه اینکه خودروساز منتظر تعیین یا تحمیل قیمت جدید باشد؛ اگر این خودرو‌ها وارد بازار شده بود، شاهد این قیمت‌سازی‌ها نبودیم.

 

برخلاف ادعای جعفرپور، که مدعی شد ۳۰ هزار خودروی موجود در انبار‌های خودروسازان، در انتظار تعیین قیمت‌های جدید هستند، باقری؛ قائم‌مقام فروش شرکت سایپا همان‌طور که تصور می‌شد در این گفتگو اظهار کرد: ادعای عدم اهتمام به تحویل خودرو را تکذیب می‌کنیم. ما در ماه‌های اخیر ۶۰ درصد بیشتر خودرو فاکتور کرده‌ایم. بخش قابل توجهی از این موضوع به عدم تکمیل قطعات خودرو مربوط می‌شود. در تولید خودرو موضوعی هست تحت عنوان خودروی ناقص؛ وقتی یک خودرو که ۳۵۰۰ قطعا نیاز دارد، اما معطل ۴ قطعه است، ما آن را تولید و نگهداری می‌کنیم تا قطعات ناقص تأمین شود. در ایام بحران کرونا نیز به خاطر مشکلاتی که در چین به وجود آمد تأمین قطعات به خوبی انجام نشد و به محض اینکه قطعات تأمین شود، خودرو‌ها را تحویل می‌دهیم.

 

وی افزود: بخش دیگری از خودرو‌هایی که در پارکینگ‌ها نگهداری می‌شوند نیز به موضوع مجوز یورو ۵ مربوط است که به همین دلیل فاکتور نشده‌اند. اما در کل این موضوع شناور است، یعنی هر روز تعدادی خودرو تکمیل قطعات و تحویل می‌شود و خودروی ناقص دیگری جایگزین آن می‌شود. به طور کلی کمتر از ۲۰ هزار خودروی ناقص در انبار‌ها و پارکینگ‌ها وجود دارد.

 

رایگانی در پاسخ به این اظهارات باقری گفت: ما منکر تلاش خودروساز‌ها نیستیم، اما بحث بر سر اجرای قانون فروش فوری و نقدی است؛ آقای باقری بگوید که در ماه‌های اخیر چه تعداد خودرو به صورت فروش فوری نقدی تحویل شده است؟ ۶۰ درصد افزایش تحویل هم قطعا مربوط به فروش تعهدی بوده است.

 

باقری هم در پاسخ گفت: تا بهمن سال گذشته فروش فوری داشتیم، اما بعد از آن به دلیل فضای سنگینی که درباره ثبت‌نام‌ها ایجاد شد، تصمیم گرفتیم سازوکار جدیدی ایجاد کنیم.

 

رایگانی نیز در پایان گفت: در تمام دنیا خودروساز‌ها به مردم التماس می‌کنند، اما حالا که در کشور ما اینگونه نیست، کاش حداقل با اصلاح روند دسترسی مردم، آن‌ها با عزت نفس خودرو را دریافت کنند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این ابهامات موجود، وظیفه دستگاه‌های ناظر دولتی و قضائی از جمله سازمان حمایت، وزارت صمت، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان تعزیرات را برای نظارت مداوم بر انبار‌ها و پارکینگ‌های خودروسازان و تعیین دقیق علت نگهداری این خودرو‌ها را سنگین‌تر می‌کند؛ چرا که مردم همچنان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا نگهداری خودرو فقط برای آن‌ها مصداق احتکار است یا در صورت احراز احتکار خودرو توسط خودروسازان با آن‌ها نیز برخورد می‌شود؟

 

وقتی رئیس قوه‌قضائیه از نهاد‌های ناظر می‌خواهد که قاطعانه به اینگونه از مسائل ورود کنند، قطعا بخشی از این ورود قاطعانه باید منجر به بررسی نقش خودروسازان در التهاب بازار، فرآیند‌های معیوب، روزنه‌های ایجاد فساد و رانت خواهد بود نه صرفا ورودی مقطعی که مانند سنوات قبل در کوتاه مدت منجر به تثبیت وضعیت یا نهایتا کاهش نسبی قیمت‌ها شود، اما در درازمدت همچنان دلالان و سودجویان به یکه‌تازی خود برای سوءاستفاده از نیاز مردم ادامه دهند./ تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده