به گزارش راهبرد معاصر؛ اسفندماه سال گذشته بود که ویروس کرونا به ایران آمد . همین موضوع باعث شد بدنه اقتصادی ایران تا حدود زیادی تعطیل شود حتی باعث تعطیلی مراکز آموزشی ادارات فروشگاه ها مراکز تفریحی و حتی طرح ترافیک شد که ضررهای زیادی را به بدنه شهرداری زده است. حال که سه ماه از این موضوع می گذرد همچنان این طرح اجرا نشده است ولی با توجه به وضعیت موجود ظاهرا قرار است سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری این بصورت اموزشی با پروتکل جدید اجرا شود ولی در این میان مخالفت هایی موجود است که در این میان خبرنگار راهبرد معاصر گفت و گویی با محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران و امیر جعفرپور کارشناس ترافیک در ذیل آماده است.
محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با راهبرد معاصر در این باره گفت: ما امروز در بین دو وضعیت پر هزینه قرار گرفته ایم. یک سمت ماجرا زمانی است که طرح ترافیک به دلیل ضرورت هایی که در شهر ایجاد می شد طراحی شد. تا بخشی از مشکلات و معضلات شهروندان را مدیریت کند و کاهش دهد. بخصوص در بافت مرکزی شهر که حضور خودروهای سواری می تواند حرکت را در آن بخش قفل کند.
وی در ادامه افزود: اما از طرفی بحث کرونا مطرح بود و بزرگترین و مفیدترین راه حل فاصله گذاری اجتماعی و پیشگیری از شیوع بود. طبیعی است که در محیط هایی چون مترو و تاکسی و اتوبوس ازدحام یکی از مهمترین عامل های انتقال است و مردم برای رفت و آمد در شهر باید امکان استفاده از وسیله نقلیه شخصی برخوردار باشند تا احتمال آلودگی کمتر شود.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بازگشایی ادارات و اماکن مذهبی گفت: با بازگشایی ادارات و بازگشایی اماکن مذهبی و زمزمه های بازگشایی دانشگاهها با روند عادی سازی شرایط نمی توان طرح ترافیک را به اجرا در نیاورد در غیر این صورت عملا سیاست یک بام و دو هوا طراحی می شود. ما باید یا بپذیریم که وضعیت عادی است و یا عادی نیست.
حق شناس در پاسخ به این سوال، با اجرای طرح ترافیک ایا محدودیت های در نظر گرفته شده است اظهار کرد: تمام پروتکل هایی که مدیریت شهری و معاونت وقت به طور طبیعی موظف به اجرای آن است مصوبات شورای عالی ترافیک است که به قاعده باید اجرا شوند البته به طور اختصاصی مصوبات ستاد مقابله با کرونا نیز به ما ابلاغ شده و این دو سیاست باید توامان اجرا شود و اگر در بخش هایی همخوانی نداشته باشد باید هماهنگی های لازم صورت بگیرد و تبدیل به یک سیاست واحد اجرا شود و مدیریت شهری اجرا کننده و عمل کننده به این دستورات است.
در همین باره نیز امیر جعفر پور کارشناس ترافیک می گوید: اصرار بر برقراری شهر ترافیک توسط شهرداری تهران انجام شده است. استانداری و وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا با این موضوع موافقت ندارند. با توجه به تغییرات مدیریتی که در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رخ داده است همچنین تغییر دو معاون در طول این ایام تغییراتی در معماری تصمیم گیری این بخش ایجاد کرده است.
وی در ادامه افزود: دوستان با توجه به نیاز، تست سامانه و بررسی جزئیات طرح سه شنبه و چهارشنبه را به آن موضوع اختصاص داده اند. و عملا از روز شنبه سامانه به صوت جدی فعالیت خواهد کرد. مدیریت تقاضا در این دو روز تست خواهد شد وگرنه نه از منظر اقتصادی و درآمد شهرداری از قبل برقرار شدن این طرح و نه در موضوع شیوع ویروس هیچ توجیهی ندارد.
این کارشناس تصریح کرد: بحث اجرای طرح مطرح است و با توجه به تغییر دو مسئول ارشد این بخش لازم است جزئیاتی که تغییر کرده تست شود و سپس به صورت اساسی از شنبه اجرا شود. چون تعداد خطای کمتر قابلیت رفع و رجوع دارد ولی وقتی از روز شنبه تقاضاها برای تردد در مرکز شهر زیاد شود با بالا رفتن خطای سامانه ها امکان پاسخگویی وجود ندارد.
جعفرپور در پاسخ به این سوال، آیا پروتکل هایی بهداشتی برای این طرح در نظر گرفته شده است؟ گفت: شنیده های من حاکی از این است که تعامل خوبی بین معاونت بهداشت، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران با شهرداری برقرار شده است و دکتر زالی با مدیران مرتبط شهرداری شهران از جمله در بخش های اتوبوس رانی و تاکسیرانی گفتگوهایی داشتند. البته در دو هفته اخیر جلساتی برای پروتکل های تازه گذاشته شده است و با توجه به ابلاغیه های صورت گرفته و عملا مشکل خاصی وجود ندارد و تغییری جدی در روند تردد مردم و حمل و نقل عمومی در مرکز شهر اتفاق نمی افتد که شاهد تغییری جدی در پروتکل ها باشیم.
وی بیان کرد: طبیعتا میزان استفاده از حمل و نقل عمومی بالاتر می رود و فاصله گذاری اجتماعی کمتر می شود و طبیعی است که با توجه به کمبود در ناوگان حمل و نقل عمومی آنطور که باید و شاید شاهد رعایت فاصله اجتماعی نخواهیم بود. از طرفی با توجه به اینکه ساعت کاری 7.5 تا 2.5 بعدظهر است نقطه اوج بعدظهر به نوعی مدیریت می شود ولی انتظار می رود بانک ها کسبه و دستگاههای اداری و اجرایی نوعی هماهنگی داشته باشند تا در بازه زمانی کوتاهی مثلا 7.5 تا 8.5 همه به سر کار نیایند. و ساعات کار مشاغل مختلف را از 7 تا 10 صبح بسط دهیم تا فشاری که بر حمل و نقل عمومی وارد می شود و باعث کاهش فاصله اجتماعی می شود کمتر شود. استانداری جلسات متعددی در این خصوص داشته ولی از نتیجه آن اطلاعی ندارم.
جعفرپور با بیان اینکه اجرای این طرح باعث می شود شیوع این ویروس تشدید می شود گفت: قطعا شیوع بیماری بالا می رود. یا باید با قاطعیت گفت اجرا نشود. خلوت کردن وسیله حمل و نقل عمویم کافی نیست چون مردم با وسیله شخصی نیز به مراکز خرید و فروشگاههای مرکز شهر می آیند. دو کفه قابل تعادل وجود دارد. وقتی طرح ترافیک داشته باشید مردم از مراکز خرید محلی و بازارچه هایی در نقاط مختلف شهر خرید می کنند و بار مراجعه به مرکز شهر در بین سایر مراکز خرید توزیع می شود و به این ترتیب می توان تعادلی ایجاد کرد. این دو روز برای مطالعه این نظریه است و مسئولین مربوطه تصمیم دارند امکان رعایت فاصله در ناوگان حمل و نقل عمومی را در این دو روز تست کنند. متاسفانه تهران هنوز از وضعیت زرد خارج نشده است و به نوعی در وضعیت مرزی بین زرد و قرمز قرار دارد.