پیش‌بینی وضعیت هوای تهران طی ۵ روز آینده کیفیت هوای تهران قابل قبول شد هواشناسی: هشدار دریایی سطح نارنجی در مازندران؛ شنا ممنوع است ماجرای فرونشست خیابان نشاط اصفهان و نشت ماده عجیب + عکس جزییات رای وحدت رویه دیه راننده مقصر به نرخ روز هلاکت دو شرور مسلح در درگیری با پلیس در طبس انهدام شبکه قاچاق سوخت در یکی از پمپ بنزین‌های رودان/ ۷ نفر متهم بازداشت شدند شرکت بیش از ۶۱۰۰ داوطلب لرستانی در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت بهداشت تازه‌ترین نتایج نظرسنجی ایسپا پیرامون مصرف شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی در مواجهه با سناریوی خودکشی نوجوانان با پلیس تماس می‌گیرد اپ جدید گوگل برای جستجوی سریع در ویندوز ارائه می‌شود ادارات خوزستان دورکار شدند / آلودگی هوا ساعت کاری برخی شهر‌ها را تغییر داد پژوهشگران انگلیسی، سیستم هشدار سرطان ساختند آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد بازگشایی دوطرفه جاده چالوس پس از محدودیت ۴ ساعته یکطرفه شدن جاده چالوس؛ ترافیک سنگین است

تاکسی‌های یورو ۴ شماره گذاری می شوند

بر اساس قانون هوای پاک ورود خودروهای یورو ۴ به چرخه حمل و نقل ممنوع است اما سازمان حفاظت محیط زیست که پیش از این بر ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ اصرار داشت با شماره‌گذاری حدود ۲۲۰۰ تاکسی نوساز یورو۴ موافقت کرده است. معاون محیط زیست انسانی این سازمان می‌گوید ما برای کار سه دلیل مهم داشتیم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 10
کد خبر: ۴۵۴۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، در حالی که بر اساس قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد.

 

با این وجود اکنون سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درخواست شماره‌گذاری تاکسی‌های دارای استاندارد یورو ۴ را کرده است. آن هم در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست بارها تاکید کرده بود که جلوی شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ در سال ۹۹ را خواهد گرفت. جالب اینجاست که  این سازمان از قول مساعد سازمان حفاظت محیط زیست برای شماره‌گذاری ۵۰۰ تاکسی نوسازی شده با استاندارد یورو ۴ خبر داده است.

 

مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به اینکه این تاکسی‌های یورو ۴ شرکت ایران‌ خودرو تولید سال گذشته هستند و قرار بود که طی اواخر سال گذشته نیز شماره‌گذاری شوند، به ایسنا گفت: متاسفانه به دلیل کامل نبودن یک قطعه از آن‌ها و شرایط گسترش بیماری کووید-۱۹ در کشور تحقق این امر میسر نشد. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست با شماره‌گذاری این تاکسی‌های یورو ۴ که تعداد آن‌ها ۲۲۰۰ دستگاه گزارش شده است به سه دلیل مخالفت نکرده و تاکید کرده‌ایم که در صورت موافقت دولت مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری آن‌ها را صادر می‌کنیم.

 

وی درباره دلایل سازمان حفاظت محیط زیست برای شماره‌گذاری تاکسی‌های یورو ۴ توضیح داد: در درجه اول این تاکسی‌ها دوگانه سوز هستند و صرفا از سوخت بنزین استفاده نمی‌کنند همچنین تعداد آن‌ها محدود است و باید این نکته را در نظر داشته باشیم که جایگزینی این خودروها با خودروهای فرسوده در حال تردد می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

 

تجریشی با بیان اینکه عمر مفید تاکسی‌ها ۱۰ سال است و تعدادی از آن‌ها در سال ۹۵ ثبت نام شده بودند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای سال ۹۸ تصمیم گرفت تاکسی‌های فرسوده‌ای که در خیابان‌ تردد می‌کنند را جریمه کند اما به دلیل نبودن تاکسی‌های نو برای جایگزینی نتوانستیم این کار را انجام دهیم اما اکنون تعدادی تاکسی نو تولید شده است که اگر بخواهیم آن‌ها را به دلیل رعایت نکردن استانداردهای یورو۵ نگه داریم از عمر مفید آن‌ها کم می‌شود و در این پروسه صاحب تاکسی ضرر خواهد کرد و تاکسی‌ها عمر فرسودگی خود را بدون آنکه از آن‌ها استفاده شود سپری خواهند کرد.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در این‌باره می‌توانیم به خودروسازان و موضوع عدم تکمیل این تاکسی‌ها تا پایان سال ۹۸ اعتماد کنیم، اظهار کرد: درحال حاضر با شرایط کنونی کشور، عرضه این تاکسی‌های نو با تعداد محدود و جایگزینی آن‌ها با خودروهای فرسوده می‌تواند به نفع ما باشد.

 

وی در پایان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همچنان بر ارتقای استانداردهای خودروهای تولیدی کشور به یورو۵ اصرار دارد و ما مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ در سال ۹۹ را صادر نخواهیم کرد.

 

درحالی بر اساس قانون هوای پاک تولید خودروها با استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال ۹۸ اجباری شده است که دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو از دولت خواسته‌اند که اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ تا شش ماه بعد از تحریم‌ها علیه ایران به تعویق افتد. دلایل آن‌ها برای این درخواست، تحریم‌ها و افزایش شدید قیمت کاتالیست و اثر کم استاندارد یورو۵ در مقایسه با یورو۴ بر کاهش آلودگی‌ هوا عنوان شده است اما سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان بارها توضیح داده‌اند که این موارد بهانه‌ای بیش نیست و در گذر از استاندارد یورو۴ به یورو۵ تغییرات بسیار مثبت و مهمی در زمینه کنترل و کاهش آلایندگی خودروها اتفاق می‌افتد./ ایسنا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
0
0
مسئولین عزیز اگه به فکر آلایندگی بودن هرچه سریعتر خودروهای صفر رو تحویل راننده ها میدادن چون از نظر عقلانی خودروهایی که از رده خارج و اسقاطی هستند در حال کارکردن هستند خیلی بیشتر از خودروهای صفر آلایندگی دارن و هیچ راننده ایی هم با این مخارج بالا جرآت تعمیر خودروی فرسوده رو نداره .از مسئولین خواهشمندم به کمک مردم بیان بجای اینکه مانع کسب درآمد و معشیت مردم به خصوص رانندگان محترم تاکسی شن
آخرین اخبار