به گزارش راهبرد معاصر، در غیاب رقیب، خودروسازان داخلی راحتتر از گذشته اسب خود را میتازانند و گویی کمترین انگیزهای برای جلب رضایت مشتریانی که در صف ایستادهاند ندارند.
این بیتفاوتی نسبت به رضایت مشتری را میتوان از بیتدبیرهای فروشنده فهمید. مشکل از آنجا شروع شد که اغلب خودروهای پیشفروششده در طرح فوق العاده بیش از ۵۰ میلیون تومان قیمت داشتند. برندگان در قرعهکشی ۴۸ ساعت فرصت داشتند که هزینه خودرو را به صورت اینترنتی پرداخت کنند. غافل از اینکه پرداخت اینترنتی محدودیت ۵۰ میلیون تومانی دارد و همین موجب سردرگرمی مشتریان خودرو شد.
البته بعد ازگذشت ۲۴ ساعت امکان پرداخت ۲ مرحلهای فراهم شد، اما باز هم مشکل پابرجا بود. بسیاری از برندگان براساس دستوری که از پیش صادر شده بود، تمام پولشان را به حسابی به نام خود واریز کرده بودند. این افراد یا باید مبلغ خودرو را طی ۲ روز به حساب خودروساز واریز کنند، یا باید از ۲ شماره حساب خود برای پرداخت مبلغ استفاده کنند. از سوی دیگر برندگان قرعهکشی به صورت دائم این نگرانی را داشتند که در صورت واریز نکردن وجه، ثبتنام آنها ملغی تلقی میشود.
این مشکلات و اعتراض مکرر برندگان قرعهکشی بالاخره باعث شد تا روز گذشته مهدی صادقی، معاون وزیر صمت از تمدید مهلت واریز وجه تا ساعت ۱۲ امروز خبر دهد.
کلافه شدم
در همین رابطه یکی از برندگان قرعهکشی محصولات سایپا به شهرآرا گفت: بانک مرکزی اعلام کرده بود که محدودیت ۵۰ میلیون تومانی پرداخت اینترنتی برای خودروسازان برداشته شده است، اما دروغ بود و من مجبور شدم پرداخت را از طریق ۲ کارت بانکی به نام خودم انجام دهم.
وی با اشاره به اینکه تمامی وجه خود را بر اساس دستورالعمل خودروسازان به یک حساب به نام خودش ریخته بود، گفت: تمام پول در یک کارت به نام خودم بود. با آن کارت ۵۰ میلیون تومان پرداخت کردم، اما امکان انتقال بقیه پول به کارت دیگر را نداشتم. پاک کلافه شدم. در نهایت با پیگیری بسیار توانستم مبلغ باقیمانده را قرض کنم و از طریق کارت بانکی دیگری پرداخت را تکمیل کنم.
یکی دیگر از مشتریان خودروسازان داخلی در همین رابطه در توئیتر نوشت: «از صبح به همهجا زنگ زدم؛ پشتیبانی ایرانخودرو، بانک و حتی رسانهها. دریغ از یک جواب درست و درمان! هیچوقت فکر نمیکردم برای پرداخت پول نقد و خرید ماشین ایرانی به این حد از بدبختی و التماس کردن بیفتم.»
موج اعتراضات ناشی از طرح پیشفروش خودرو یکساله و مشکلات پیشآمده برای پرداخت آنلاین هزینه خودروها در فضای مجازی باعث شد تا کاربران باری دیگر انتقاداتشان را به خودروسازان داخلی طرح کنند.
ابراهیم علیزاده، خبرنگار اقتصادی، در توئیتر نوشت: «۶ ماه پیش معاون وزیرصمت که اکنون مدیر #ایران_خودرو است، گفته بود: ١. کل تعهدات سال ۹۷ خودروسازان تا مهر امسال ایفا میشود. ۲. خودروسازان مکلفاند امسال ۱.۱میلیون #خودرو تولید کنند. ۳. اگر آنها پایبند نباشند، اجازه پیشفروش نخواهند داشت حال وعدهها عملی نشده و همچنان #پیش_فروشها ادامه دارد.» شراره دهشیری، دیگر کاربر توئیتر که خود را کارشناس حقوق معرفی کرده است، نیز نوشت: «وقتی در #پیش_فروش #ایران_خودرو مشتری نمیداند کدام محصول را میخرد، چرا هیچکس نگفته این معامله به دلیل جهل عوضین باطل است و از نظر حقوقی اعتبار ندارد.»
المیرا شریفی یکی از مجریان خبری صداوسیما نیز در همین رابطه نوشت: «شما ۲۰ میلیون بده، سال دیگه هرچی دلش خواست براساس شرایط، به هر قیمتی که خواست و هرجور دوست داشت تحویلت میده. شاید هم گفت بیا ۲۰ تومنت رو با سودش بگیر و بکش کنار. آخی عزیزم! خیلی مهربونی و به فکر مردم! ما خیلی سادهایم. قدر این همه لطفت رو نمیدونیم.»