آبونمان ساپتا چیست؟-راهبرد معاصر

آبونمان ساپتا چیست؟

سامانه ارسال پیام کوتاه به مشتریان بانک ملی به اختصار ساپتا نامیده می‌شود و آبونمان ساپتا هزینه ای است که بانک ملی به صورت سالیانه از مشتریان به ازای ارائه ی این خدمات دریافت می کند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 24
کد خبر: ۴۷۶۴۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، بانک ملی ایران در راستای توسعه بانکداری الکترونیکی و افزایش کیفیت و کمیّت خدمات‌رسانی به مشتریان، ازابتدای سال 1391 این سرویس را راه‌اندازی نموده است. آبونمان ساپتا هزینه ای است که بانک ملی به صورت سالیانه از مشتریان به ازای ارائه ی این خدمات دریافت می کند. 

 

آبونمان ساپتا چیست؟

 

بانک ملی در راستای توسعه بانکداری الکترونیکی و افزایش کیفیت و کمیت خدمات رسانی به مشتریان، سامانه ی ارسال پیامک به مشتریان (ساپتا) را از طریق سیستم متمرکز در بانک ملی ایران راه اندازی کرده است.

 

قابلیت استفاده از سرویس ساپتای بانک ملی با مراجعه مشتریان این بانک و تکمیل فرم فعال سازی و ارائه آن به شعب فعال انجام می شود. عملیات فعال سازی ساپتا 48 ساعت پس از انجام عملیات شعبه انجام میشود.

 

همچنین برای غیر فعالسازی سرویس‌ ساپتا باید به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم غیر فعالسازی ارسال پیام کوتاه اقدام نمایید. عملیات غیرفعالسازی یک روز پس از ارائه درخواست انجام میشود.

 

اگر مشتری پس از فعال کردن ساپتا، پیامکی از بانک دریافت نکرد، چه اقدامی باید انحام دهد؟
در این صورت مشتری باید به شعبه مربوطه مراجعه کند. اگر شعبه درخواست ساپتا را فعال کرده بود، باید یکبار ساپتا را غیرفعال کند و دوباره بعد از 48 ساعت در محیط سیبا فعالش کند. اگر شعبه هنوز فعالش نکرده که باید جهت فعال سازی اقدام نماید.

 

سابقه فعالیت های بانکداری الکترونیک در ایران

سابقه فعالیت های بانکداری الکترونیک در ایران به اوایل دهه 50 باز می گردد. درآن زمان بانک تهران توانست برای اولین بار با در اختیار گرفتن 7 تا 10 دستگاه خودپرداز پرداخت اتوماتیک پول را تجربه کند. از اواخر دهه 1360 با ورود کامپیوترهای شخصی بانک ها به فکر آن افتادند که عملیات های بانکی را به سمت رایانه ای شدن پیش ببرند.

 

آبونمان ساپتا چیست؟

 

با ورود سامانه شتاب به بانکداری کشور در سال 1381، بانکداری الکترونیکی گام تازه ای را برداشت و برای اولین بار سه بانک کشاورزی، توسعه صادرات و صادرات ایران توانستند بین خودپردازهای خود ارتباط برقرار کنند.

 

با تصویب و اجرای راهبرد نظام جامع پرداخت در سال 1383، بانک مرکزی با مشارکت شبکه بانکی توانست گام های بیشتری را در راستای تعمیق پرداخت ها و نظام بانکداری الکترونیکی بردارد.

 

همان گونه که عنوان شد شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) در سال 1381 آغاز به کار نمود و دو سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی (ساتنا) و پایاپای الکترونیکی (پایا) به ترتیب در سال های 1385 و 1388 شروع به کار نمودند.

 

اما باید عنوان نمود که کارکرد هر یک از سه مورد مذکور با یکدیگر متفاوت بوده و پرداخت های خرد اشخاص به یکدیگر با شتاب صورت می پذیرد، سامانه ساتنا پرداخت های کلان و تسویه بین بانکی را پوشش می دهد، و سامانه پایا پرداخت های انبوه بین بانکی را انجام می دهد.

 

تقریباً همگان با این سامانه های فوق الذکر آشنایی دارند اما کمتر کسی با ساپتا آشنایی دارد و بعضاً این سئوال برای بسیاری ایجاد می شود که ساپتا چیست؟ در ادامه توضیحاتی در مورد سامانه ساپتا ارائه می گردد.

 

ساپتا چیست؟

سرویس ساپتا مخفف سامانه پیام کوتاه از طریق سیستم متمرکز می باشد. این سامانه در راستای توسعه بانکداری الکترونیکی و افزایش کیفیت و کمیت خدمات رسانی به مشتریان در بانک ملی ایران در سال 1391 راه اندازی گردید.

 

خدمات ارائه شده در سرویس ساپتا چیست؟

همان گونه که عنوان شد سرویس ساپتا یک سامانه پیام کوتاه است. یکی از کارکردهای این سامانه که همگان نیز با آن آشنایی دارند این است که این سامانه پس از انجام هر تراکنش مالی از قبیل واریز، برداشت و پرداخت اقساط یک پیام کوتاه به صاحب حساب ارسال و اطلاع‌رسانی لازم را انجام می دهد.

 

آبونمان ساپتا چیست؟

 

نحوه فعالسازی ساپتا چگونه است و هزینه فعالسازی آن چقدر است؟

نحوه راه اندازی و استفاده از قابلیت این سرویس این گونه است که مشتریان با مراجعه به شعب و تکمیل فرم فعال سازی می توانند از خدمات این سامانه بهره ببرند. عملیات فعال سازی ساپتا در همان روز ارائه درخواست انجام می گیرد و هزینه فعالسازی آن برای یک سال 6 هزار تومان می باشد.

 

چگونه ساپتا را غیرفعال کنید؟

اگر چنانچه مشتریان به هر دلیلی خواهان غیرفعالسازی این سرویس باشند می توانند به شعب بانک مراجعه کنند و نسبت به تکمیل فرم غیر فعال سازی ارسال پیام کوتاه اقدام نمایند. عملیات غیرفعال سازی یک روز پس از ارائه درخواست انجام می گیرد.

 

برای درخواست تغییر شماره تلفن همراه در سامانه چه کنید؟

درصورتی که مشتریان عضو سامانه ارسال پیام کوتاه (ساپتا) تقاضای تغییر شماره تلفن همراه خود را در سامانه مذکور داشته باشد، می بایست با مراجعه به شعب بانک، مجدداً اقدام به تکمیل و پر نمودن فرم درخواست فعال سازی سرویس ارسال پیام کوتاه نمایند.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نصرت دورقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
0
من تنها دارو ندارم 90تومان بود الان تومانف قط دارم چرا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
0
سلام آقایون ماکه حسابمون راجارج میکنیم هرکی هست جای پول‌های مردم راتوی بانک ملی بلدشد وکمکم برمی‌داره تاتمام بشه وبدمابریم نون بگیریم توحسابمون پول نباشه ازگرسنگی می‌میریم وکسی که جای پول مارابلدشد می خارج پولماراخرج میکنه یارسول الله به دادمون برس
نازی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
0
0
مرسی که خیلی کوتاه و خلاصه گفتید ابونمان ساپتا چیه .... از کوتاه و مفید بودن مطلب تون سپاسگذاریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
0
0
ازمن که یک سال نشده که شش تومن کم کرد چقدر این بانکاگوشنه اندحتماازسال دیگه دوبرابرکم میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
0
0
سلام من پیام اومده 6هزار کم میکنیم ولی بعدش 12هزار تومان کم کردن کسی می‌دونم چرا
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار