نقش رسانه ها در مدیریت جنگِ افکار به جای جنگِ ابزار-راهبرد معاصر
نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق در مقابله با سلاح‌های غیرمجاز پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حاج سید علاءالدین میر محمد صادقی رئیس‌جمهور عازم قاهره شد رئیس‌جمهور فردا به مصر می‌رود تاجگردون: ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص یافت  بودجه ۱۴۰۴ به شورای نگهبان ارسال شد استاندار تهران: تعطیلی‌ها روزانه اعلام می‌شوند ربیعی: رئیس‌جمهور قانون حجاب و عفاف را در دستورکار شورای امنیت ملی قرار داد وکیل پرونده «کنسرت فرضی»: بازداشت پرستو احمدی در مازندران سخنگوی دولت: افزایش دو یا سه برابری بودجه نیرو‌های مسلح صحّت ندارد امام جمعه موقت تهران: هدف رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است / جامعه جهانی برای توقف این رژیم به پا خیزد  واکنش صمصامی به گران سازی نرخ ارز؛ وزیر اقتصاد استیضاح شود + عکس اطلاعیه سپاه: شبکه ضد امنیت ملی در قزوین متلاشی شد
یادداشت اختصاصی حسن عابدینی، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه

نقش رسانه ها در مدیریت جنگِ افکار به جای جنگِ ابزار

امروزه جنگِ ابزار به جنگِ افکار تبدیل شده است، لذا رسانه ها مهمترین وسیله در عصر جنگ افکار به شمار می روند و این رسانه ها هستند که می توانند با برنامه ریزی، زمینه برای گسترش تفکر امید و سازندگی را در کشور ایجاد و تقویت کنند، طبعاً به نظر می رسد با رهنمودهای مقام معظم رهبری در روز عید قربان  انتظار می رود در این مسیر حرکت تازه ای رقم بخورد.
حسن عابدینی؛ کارشناس مسائل سیاسی و رسانه
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 04
کد خبر: ۵۳۴۹۲

نقش رسانه ها در مدیریت جنگِ افکار به جای جنگِ ابزار

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ امپراتوری رسانه ای وابسته به نظام سلطه در مقابل کشورهایی که با هژمون مسلط مخالف هستند، در برابر رقبای خود از شگردهای  استفاده می‌کنند که مهمترین آنها تصویرسازی رسانه ای است، لذا این کشورها سه نوع تصویر سازی از جمهوری اسلامی در دنیا از طریق رسانه‌های وابسته به نظام سلطه صورت می دهند:

 

نخستين تصویری که از جمهوری اسلامی ایران به مخاطب بین المللی ارسال می شود، اغلب از طریق رسانه های مسلط مانند خبرگزاری های آسوشیتدپرس، رویترز، شبکه های تلویزیونی مثل  cnn، bbc و دیگر شبکه های فراملیتی صورت می گیرد تا تصویری ناامیدکننده، عقب افتاده و غیر دموکراتیک از جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند، به همین دلیل هیچ گاه در این رسانه ها تصویر مثبتی از جمهوری اسلامی ایران مشاهده نمی شود، حتی زمانی که جمهوری اسلامی ایران موجود زنده به فضا پرتاب می کند، این موضوع نیز مورد تحریف  قرار می گیرد و از این منظر موضوع تحلیل می شود که موشک می تواند حامل کلاهک اتمی باشد، یعنی از پیشرفت و دستاورد علمی ایران هم تصویری منفی  ارائه می کنند، این رسانه ها همچنین مطلقا اشاره ای به پروژه های بزرگ و کلانی که در جمهوری اسلامی راه اندازی می شود، نمی کنند و خبری یا تحلیلی  از آن ارائه نمی دهند.

 

گروه دوم رسانه ها، رسانه هایی هستند که تلاش می کنند تصویری غیر واقعی از دنیای خارج برای مردم ایران ارائه دهند، در زمان شیوع کرونا مشاهده شد ناکارآمدی نظام پول و سرمایه سالار در برابر این بیماری جهانی چگونه زانو زد، این نظام سرمایه داری نه تنها نتوانست کارنامه درخشانی از خود به جای بگذارد، بلکه کارنامه بسیار منفی تری حتی از کشورهای جهان سوم از خود ارائه داد که نمونه بارز آن را در کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورها  قابل ذکر است، اما این رسانه ها تلاش می کنند تصویر سرزمین رویایی از دنیای غرب ارائه دهند، در حالی که اعتراضات مردم آمریکا نسبت به ناکارآمدی نظام لیبرال دموکراسی و تبعیض نژادی بیش از دو ماه طول کشیده است، اما همچنان تصویری که از این کشور در رسانه های اصلی خود نشان داده می شود تفسیری است که گویی عده ای فقط با اقدام پلیسی که منجر به کشتن یک سیاه پوست شده مخالفت می کنند، در صورتی که نظام سرمایه سالار مشروعیت خود را از دست داده و نظام لیبرال دموکراسی فاقد کارآمدی لازم برای حل مشکلات بشریت شده است.

 

گروه سوم رسانه ها، رسانه هایی هستند که تصویر منفی از ایران برای ایران نشان می دهند، هم اکنون ۲۶۴ شبکه فارسی زبان در حوزه های مختلف اعم از سیاسی مثل bbc و voa و اینترنشنال وابسته به سعودی و شبکه من و تو وابسته به صهیونیست ها تا شبکه‌های GEM که  فیلم و سریال های ضد اخلاقی نشان می دهد و شبکه های مذهبی شیعه انگلیسی و شبکه های تفرقه افکن که عموماً وابسته به سعودی ها هستند، یا شبکه های غیراخلاقی که توسط صهیونیست ها اداره می شود، تلاش می کنند تا آنچه از ایران برای مردم ایران انعکاس می دهند تصویری ناامیدکننده و منطبق بر معیارهای صاحبان و مالکان خود باشد، بنابراین در حال حاضر با یک پدیده بزرگ تصویرسازی منفی بر ضد جمهوری اسلامی مواجه هستیم.

 

اگر پیروزی هایی که ایران اسلامی در چهل سال گذشته در مقابله با کل نظام سلطه در دیگر کشورها داشت اتفاق می افتاد حتما این رسانه ها موفقیت ها را بارها و بارها در رسانه‌های مختلف خود بازتاب می دادند، اما در مورد جمهوری اسلامی ایران، اینگونه نیست. در اوایل انقلاب و جنگ تحميلی برای دریافت یک سیم خاردار در دفاع از مرز و خاک خود با مشکل مواجه بودیم و هیچ کشوری حاضر به فروش سیم خاردار به ملت ایران نبود، اما به فضل خدا و همت بالای نخبگان ایرانی امروز توانسته انواع و اقسام موشک ها از موشک های بالستیک تا کروز، موشک های نقطه زن، شهرها، سیلو ها و مزرعه های موشکی با سوخت جامد و مایع با برد های متفاوت را بدون نیاز و وابستگی به دیگر کشورها به صورت خودکفا تولید کند  تا به یک مصونیت راهبردی دست بیابد، اما رسانه های غربی تلاش می کنند این نقطه قوت را به عنوان نقطه‌ ضعف تلقی کنند و اینگونه القاء کنند که داشتن موشک برای جمهوری اسلامی می تواند زمینه ساز تنش در منطقه و در سطح دنیا باشد، در صورتی که همه دنیا به این موضوع واقف هستند افزایش قدرت بازدارندگی می تواند مانع جلوگیری از وقوع جنگ احتمالی شود.

 

قطعا جمهوری اسلامی ایران در برخی حوزه ها مثل موضوعات اقتصادی به وضعیت مطلوب نرسیده است، موضوعی که دشمن از آن به عنوان یکی از بزرگترین نقطه ضعف های جمهوری اسلامی ایران یاد می کند، متاسفانه بی اعتنایی دولت از سال ۹۲ تاکنون به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، درون‌زا، خوداتکا و عدالت محور است و معیشت مردم را تامین می کند، منجر به سوءاستفاده های دشمن و اعمال تحریم علیه ایران شده است. هر چند پروژه های بزرگی مثل عسلویه یا کارخانجات بزرگ تولیدی راه اندازی شده است، اما به‌ نظر می رسد دولت هنوز از همه ظرفیت لازم برای رشد اقتصادی کشور بهره برداری نکرده است، بنابراین به نظر می رسد رسانه ها باید هر دو موضوع را توأمان دنبال کنند، یعنی موضوع  توانمندی ها مثل پیگیری پروژه های دانش بنیان، ابر پروژه هایی که بدون اتکا به کشورهای خارجی ساخته شده و موضوعاتی که سبب اختلال در سیستم اقتصادی کشور می شود و موضوعاتی که در جهش تولید مانع ایجاد کرده است باید از جمله موارد مهم مورد نظر رسانه ها باشد تا زمینه برای حل و فصل مشکلات و توسعه اقتصادی کشور با طرح مسائل ضروری فراهم شود.

 

در هر حال امروز جنگِ ابزار به جنگِ افکار تبدیل شده است، لذا رسانه ها مهمترین وسیله در عصر جنگ افکار به شمار می روند و این رسانه ها هستند که می توانند با برنامه ریزی، زمینه برای گسترش تفکر امید و سازندگی را در کشور ایجاد و تقویت کنند، طبعاً به نظر می رسد با رهنمودهای مقام معظم رهبری در روز عید قربان  انتظار می رود در این مسیر حرکت تازه ای رقم بخورد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده