شهادت ۲۶ فلسطینی از جمله سخنگوی حماس در غزه حمله هوایی دوباره آمریکا به یمن البرهان: خارطوم آزاد شد؛ شکست نیرو‌های مورد حمایت امارات شیخ نعیم قاسم: محور مقاومت مدیون ایران است/ هدف دشمن تسلط بر خاورمیانه است «نوری اصلان»، نماینده حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق ترکیه، به عنوان جانشین «امام اوغلو» منصوب شد پوتین معاهده روسیه و ایران را به پارلمان ارائه کرد در نامه‌ای به شورای امنیت؛ ایران حضور القاعده در خاک خود را قویاً رد کرد آتلانتیک پیام‌های چت گروهی کابینه ترامپ را افشا کرد + جزئیات  اسلامی: مشارکت با بخش خصوصی را در سازمان انرژی اتمی کلید زدیم هشدار سرویس اطلاعات آمریکا: داعش در حال برنامه ریزی برای شروع درگیری مسلحانه در سوریه است تسهیل ویزا و عفو زندانیان؛ دیدار سفیر طالبان با مقام اماراتی فرمان جدید ترامپ درباره اثبات شهروندی برای رای دادن سازمان ملل: ۲۱ هزار نفر از مردم سوریه به سمت لبنان فرار کرده‌اند ایروانی: ایران در هیچ اقدامی علیه سوریه مشارکت ندارد صدراعظم آلمان برکنار شد

بندر بیروت از نظر اقتصادی چه اهمیتی برای لبنان دارد؟

بندرگاه بیروت که در جریان انفجار روز گذشته، با خاک یکسان شد، نقشی بسزا در واردات و صادرات به لبنان ایفا می‌کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 05
کد خبر: ۵۳۶۰۹
به گزارش راهبرد معاصر، بعد از ظهر سه‌شنبه (روز گذشته) یک انفجار مهیب در بندر بیروت (+) لبنان رخ داد که تا کنون ۷۸ کشته و چهار هزار زخمی بر جای گذاشته است.
 
 
روزنامه الاخبار لبنان به اهمیت این بندرگاه پرداخت و نوشت، این بندر روزانه با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در تعامل بود و سالانه پذیرای حدود سه هزار و ۱۰۰ کشتی بوده که عمده صادرات و واردات لبنان از آن صورت می‌گرفته است.
 
 
به گزارش این روزنامه، کالاهایی که وارد این بندر می‌شد، بیش از ۷۰ درصد حجم کالاهایی را تشکیل می‌داد که وارد لبنان می‌شد. در این بندر سیلوهای گندم و یک منطقه آزاد به مساحت بالغ بر ۸۱ هزار متر مربع وجود داشت.
 
 
بنا بر این گزارش، بیشتر کالاها و مواد وارداتی از جمله غذا، مواد اولیه، دارو و ابزارهای برقی از طریق این بندر وارد لبنان می‌شد. در واقع این بندر، بخش اصلی توانمندی لبنان در ذخیره‌سازی است؛ زیرا انبارهای بزرگی در آن وجود دارد که کالاهای مختلفی در آن ذخیره می‌شود.
 
 
الاخبار در ادامه می‌نویسد، همین مسائل باعث شده است که نتوان از بندر بیروت بی‌نیاز شد. عمق فاجعه در اینجاست؛ زیرا زیرساخت بندرگاه پتانسیل آن را داشت که مرکز اصلی و مهمی برای بزرگترین میزان از تبادل خارجی لبنان باشد.
 
 
به گزارش این روزنامه، سیستم حمل و نقل داخلی لبنان نیز به این بندر وابسته بود؛ زیرا کالاها از آن به بیروت و از آنجا به سایر مناطق این کشور منتقل می‌شد. این بندر محوری بود که نمی‌توان از آن بی‌نیاز شد.
 
 
بنا بر این گزارش، اگر لبنان در سالهای گذشته قصد داشت بیشترین حجم کالا را وارد کند، امروز مهمترین ورودی این کالاها را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند بسته اصلی غذایی خود را به دست آورد؛ زیرا مشکل این کشور این است که نمی‌تواند زیاد تولید کند؛ بدین معنا که نمی‌توان شکست لبنان در واردات را جبران کرد./ فارس
 
ارسال نظر
آخرین اخبار