ایروانی: فعالیت هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز خود منحرف نخواهد شد ترامپ: در اوایل سال آینده به چین سفر می‌کنم بیانیه وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تحرکات تروئیکای اروپا در شورای امنیت انتقاد عراقچی از فضای سیاسی شورای حکام آژانس در تماس با گروسی ایروانی: مسئولیت پیامدهای اقدام شورای امنیت علیه ایران برعهده اروپا و آمریکاست ادعای رسانه بریتانیایی مبنی بر تماس عراقچی و ویتکاف شکست شورای امنیت در تصویب قطعنامه تمدید لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ادعای آکسیوس برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران از ۵ مهر دبیرکل حزب‌الله: جنایات اسرائیل با حمایت آمریکا به اوج رسیده است جزئیات تحریم‌‌های جدید اروپا علیه روسیه بقائی: ماکرون برای رد پیشنهاد ایران، چرا رسانه اسرائیلی را انتخاب کرد؟ زمان فعال‌سازی اسنپ‌بک علیه ایران به روایت اکسیوس پاسخ گروه‌های فلسطینی به اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه آتش‌بس غزه توضیحات عراقچی درباره طرح پیشنهادی ایران به اروپا روایت آسوشیتدپرس از فشار سنگین آمریکا بر کشورها پس از ارائه قطعنامه ایران به آژانس

بندر بیروت از نظر اقتصادی چه اهمیتی برای لبنان دارد؟

بندرگاه بیروت که در جریان انفجار روز گذشته، با خاک یکسان شد، نقشی بسزا در واردات و صادرات به لبنان ایفا می‌کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 05
کد خبر: ۵۳۶۰۹
به گزارش راهبرد معاصر، بعد از ظهر سه‌شنبه (روز گذشته) یک انفجار مهیب در بندر بیروت (+) لبنان رخ داد که تا کنون ۷۸ کشته و چهار هزار زخمی بر جای گذاشته است.
 
 
روزنامه الاخبار لبنان به اهمیت این بندرگاه پرداخت و نوشت، این بندر روزانه با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در تعامل بود و سالانه پذیرای حدود سه هزار و ۱۰۰ کشتی بوده که عمده صادرات و واردات لبنان از آن صورت می‌گرفته است.
 
 
به گزارش این روزنامه، کالاهایی که وارد این بندر می‌شد، بیش از ۷۰ درصد حجم کالاهایی را تشکیل می‌داد که وارد لبنان می‌شد. در این بندر سیلوهای گندم و یک منطقه آزاد به مساحت بالغ بر ۸۱ هزار متر مربع وجود داشت.
 
 
بنا بر این گزارش، بیشتر کالاها و مواد وارداتی از جمله غذا، مواد اولیه، دارو و ابزارهای برقی از طریق این بندر وارد لبنان می‌شد. در واقع این بندر، بخش اصلی توانمندی لبنان در ذخیره‌سازی است؛ زیرا انبارهای بزرگی در آن وجود دارد که کالاهای مختلفی در آن ذخیره می‌شود.
 
 
الاخبار در ادامه می‌نویسد، همین مسائل باعث شده است که نتوان از بندر بیروت بی‌نیاز شد. عمق فاجعه در اینجاست؛ زیرا زیرساخت بندرگاه پتانسیل آن را داشت که مرکز اصلی و مهمی برای بزرگترین میزان از تبادل خارجی لبنان باشد.
 
 
به گزارش این روزنامه، سیستم حمل و نقل داخلی لبنان نیز به این بندر وابسته بود؛ زیرا کالاها از آن به بیروت و از آنجا به سایر مناطق این کشور منتقل می‌شد. این بندر محوری بود که نمی‌توان از آن بی‌نیاز شد.
 
 
بنا بر این گزارش، اگر لبنان در سالهای گذشته قصد داشت بیشترین حجم کالا را وارد کند، امروز مهمترین ورودی این کالاها را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند بسته اصلی غذایی خود را به دست آورد؛ زیرا مشکل این کشور این است که نمی‌تواند زیاد تولید کند؛ بدین معنا که نمی‌توان شکست لبنان در واردات را جبران کرد./ فارس
 
ارسال نظر
آخرین اخبار