کاخ سفید: شاید تحریم‌های ثانویه برای روسیه روز جمعه اجرا شوند جزئیات جدید از طرح نظامی جدید اسرائیل در غزه امیر قطر و نخست‌وزیر انگلیس درباره تحولات غزه رایزنی کردند ترامپ: ویتکاف دیدار بسیار سازنده‌ای با پوتین داشت عراقچی: معاون گروسی برای بازرسی نمی‌آید/ مذاکرات با آمریکا قطعی نشده/ لاریجانی استوانه سیاسی ایران است جزئیات تیراندازی در پایگاه ارتش آمریکا/ چندین کشته و زخمی هشدار گزارشگر سازمان ملل نسبت به پیامد اخراج جمعی پناهجویان افغان از پاکستان شرط وثیقه ۵۰۰ دلاری برای صدور ویزای اربعین به زائران افغان برداشته شد سقوط بالگرد نظامی در غنا؛ ۲ وزیر کشته شدند آلمان: تروئیکای اروپا به حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران متعهد است  جزئیات دیدار پوتین با پادشاه مالزی ترامپ فرمان اجرایی علیه هند را امضا کرد پرواز هواپیمای شناسایی هسته‌ای آمریکا نزدیک پایگاه‌های اتمی روسیه کرملین: دیدار پوتین و ویتکاف سازنده بود رایزنی سفیران هلند و ژاپن با بقائی

بندر بیروت از نظر اقتصادی چه اهمیتی برای لبنان دارد؟

بندرگاه بیروت که در جریان انفجار روز گذشته، با خاک یکسان شد، نقشی بسزا در واردات و صادرات به لبنان ایفا می‌کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 05
کد خبر: ۵۳۶۰۹
به گزارش راهبرد معاصر، بعد از ظهر سه‌شنبه (روز گذشته) یک انفجار مهیب در بندر بیروت (+) لبنان رخ داد که تا کنون ۷۸ کشته و چهار هزار زخمی بر جای گذاشته است.
 
 
روزنامه الاخبار لبنان به اهمیت این بندرگاه پرداخت و نوشت، این بندر روزانه با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در تعامل بود و سالانه پذیرای حدود سه هزار و ۱۰۰ کشتی بوده که عمده صادرات و واردات لبنان از آن صورت می‌گرفته است.
 
 
به گزارش این روزنامه، کالاهایی که وارد این بندر می‌شد، بیش از ۷۰ درصد حجم کالاهایی را تشکیل می‌داد که وارد لبنان می‌شد. در این بندر سیلوهای گندم و یک منطقه آزاد به مساحت بالغ بر ۸۱ هزار متر مربع وجود داشت.
 
 
بنا بر این گزارش، بیشتر کالاها و مواد وارداتی از جمله غذا، مواد اولیه، دارو و ابزارهای برقی از طریق این بندر وارد لبنان می‌شد. در واقع این بندر، بخش اصلی توانمندی لبنان در ذخیره‌سازی است؛ زیرا انبارهای بزرگی در آن وجود دارد که کالاهای مختلفی در آن ذخیره می‌شود.
 
 
الاخبار در ادامه می‌نویسد، همین مسائل باعث شده است که نتوان از بندر بیروت بی‌نیاز شد. عمق فاجعه در اینجاست؛ زیرا زیرساخت بندرگاه پتانسیل آن را داشت که مرکز اصلی و مهمی برای بزرگترین میزان از تبادل خارجی لبنان باشد.
 
 
به گزارش این روزنامه، سیستم حمل و نقل داخلی لبنان نیز به این بندر وابسته بود؛ زیرا کالاها از آن به بیروت و از آنجا به سایر مناطق این کشور منتقل می‌شد. این بندر محوری بود که نمی‌توان از آن بی‌نیاز شد.
 
 
بنا بر این گزارش، اگر لبنان در سالهای گذشته قصد داشت بیشترین حجم کالا را وارد کند، امروز مهمترین ورودی این کالاها را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند بسته اصلی غذایی خود را به دست آورد؛ زیرا مشکل این کشور این است که نمی‌تواند زیاد تولید کند؛ بدین معنا که نمی‌توان شکست لبنان در واردات را جبران کرد./ فارس
 
ارسال نظر
آخرین اخبار