لغو تحریم، بازگشت تحریم؛ نمایش تبلیغاتی ترامپ-راهبرد معاصر
مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین المللی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

لغو تحریم، بازگشت تحریم؛ نمایش تبلیغاتی ترامپ

مرتضی مکی: لغو برخی از تحریم ها به نظر نمی رسد مساله جدی باشد ظاهرا این حرکت نیز مانوری از طرف آقای ترامپ است چون او به تازگی اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات طی یک ماه با تهران به توافق می رسد.
مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 21
کد خبر: ۵۵۰۵۷

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از چهار ماه به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا باقی مانده است که در این مدت حواشی های متعددی را برای ترامپ بوجود آورده است، همین امر، انتخاب مجدد ترامپ با ابهاماتی روبرو کرده است. باتوجه به اینکه ترامپ در این دوره اول ریاست جمهوری خود تمامی فشارها را بر علیه ایران اجرایی کرده است؛ ولی شایعات عموماً رسانه‌ای در خصوص لغو حداقلی تحریم ها و یا بازگشت تحریم ها مطرح شده که در همین خصوص مصاحبه ای مرتضی مکی صورت گرفته است.

 

مرتضی مکی تحلیلگر مسائل بین المللی درگفت و گو با راهبرد معاصر درباره لغو برخی از تحریم های آمریکا با پیشنهاد آلمان و انگلیس گفت: تا اینجا هیچ اظهار نظر رسمی از سوی مقامات ایرانی و آمریکایی مطرح نشده است. تنها برخی از رسانه ها به بازتاب این امور پرداخته اند ولی بدون واکنش طرفهای اصلی نمی توان در این خصوص نظری دارد.

 

وی ادامه داد: آقای ربیعی از این پیشنهاد استقبال کرد، جمهوری اسلامی ایران هر حرکتی در مسیر شکست ترامپ در تحریم های حداکثری می داند. اما به نظر نمی رسد این مساله جدی باشد ظاهرا این حرکت نیز مانوری از طرف آقای ترامپ است چون او به تازگی اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات طی یک ماه با تهران به توافق می رسد.

 

این تحلیلگر تصریح کرد: این بیشتر حرکتی تبلیغاتی در واکنش به موضع دموکرات ها است که سیاست های ترامپ در قبال ایران شکست خورده را ارزیابی کرده اند. ترامپ سعی می کند با این موضع که او نیز به دنبال مذاکره است و اختلافات نظری جدی با دموکرات ها ندارد حرکتی سیاسی و تبلیغاتی داشته باشد. به طور کلی بعید به نظر می رسد که در سه ماهه باقی مانده به انتخابات آمریکا حرکتی واقعی و تغییر و تحولی جدی در مورد سیاست های آمریکا در قبال ایران را شاهد باشیم. همانطور که چهره انتخاب شده به جای برایان هوک شخصیتی کاملا ضد ایرانی و تندرو است و تفاوت چندانی با همتای قبلی خود ندارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت آمریکا در حال جو سازی است؟ گفت: من این حرکت را کاری رسانه ای و تبلیغاتی می دانم رویکرد هایی که پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیش گرفته و با کارهایی که ترامپ انجام می دهد بعید است چنین چیزی امکان پذیر باشد اما با توجه به متغییرهایی که در گذشته وجود داشت و امروز می توان به آنها اشاره ای داشت و آنها را مبنای بحث قرار داد به نظر نمی رسد این موارد چندان جدی باشد و بتوان به تغییر در سیاست های ترامپ نسبت به ایران دل بست.

 

وی درباره صحبت های لاوروف که اعلام کرده ما ایده هایی برای افزایش همکاری های برجامی داریم. گفت: آمریکا امروز در حال رایزنی است تا اروپاییان را متقاعد کنند و تا پیش از اکتبر به توافقی برسند اروپا برای اینکه در قبال سیاست های آمریکا کنشگری فعالی داشته باشد و به صورت رسمی مرگ برجام را اعلام کنند می کوشند به نوعی بین ایران و آمریکا میانجیگری کنند و دیدگاه های دو طرف را به هم نزدیک کنند و هم مخالفتی با آمریکا نداشته باشند و هم با حفظ برجام این توافقنامه را حفظ کنند موضع آلمان در میانجیگری بین ایران و آمریکا بیشتر نوعی بازی با ایران و آمریکا است و سعی دارند موضع وسط را بگیرند و ضمن اینکه به طور آشکاری در مقابل آمریکا نمی ایستند از ایران و برجام جانب داری کنند. اما به نظر نمی رسد این لابیگری قبل از انتخابات آمریکا نتیجه مطلوبی داشته باشد.

 

مکی در ادامه افزود: مشکلات داخلی آمریکا آنچنان پیچیده و گسترده است که نوع مناسبات آمریکا با ایران نمی تواند تاثیری تعیین کننده در نتایج انتخابات داشته باشد. مردم آمریکا تا تبعات سیاست های خارجی دولتهایشان را در بازگشت جنازه سربازان آمریکایی نبینند اهمیت آنچنانی به سیاست های خارجی کشور نمی دهند. ترامپ نیز در سیاست های خارجی خود تا اینجا دستآوردی نداشته است و در خصوص ایران نیز تنها به فکر بهره برداری سیاسی است ولی اینکه چقدر تاثیر گذار باشد محل سوال است.  

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده