آیا سازوکار ترامپ در فعال سازی مکانیسم ماشه عملیاتی خواهد شد؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
یادداشت اختصاصی؛ غلامرضا کحلکی، کارشناس مسائل بین الملل و مطالعات تروریسم

آیا سازوکار ترامپ در فعال سازی مکانیسم ماشه عملیاتی خواهد شد؟

مکانیسم ماشه در نظر ترامپ برگ برنده ای برای آمریکایی هاست، تا ایران را به دلیل آنچه در غفلت مقامات ایرانی در برجام امضاء شده است یک بار دیگر پای میز مذاکره بنشاند، میزی که ترامپ تلاش می کند صحنه گردان آن باشد.
غلامرضا کحلکی، کارشناس مسائل بین الملل و مطالعات تروریسم
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 16
کد خبر: ۵۵۰۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا سازوکار آمریکا در فعال سازی مکانیسم ماشه عملیاتی خواهد شد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ترامپ در چهار سال گذشته در عرصه ریاست جمهوری نتوانسته چهره ی موفق و دوست داشتنی در داخل آمریکا از خود به نمایش بگذارد. اتفاقات داخلی این کشور، رفتارهای نژاد پرستانه و سیاست هایی که در راستای منافع اقلیت یک درصدی ثروتمند و قدرتمند آمریکا از سوی آقای ترامپ به کار گرفته نتیجه بدی برای رای دهی به وی ایجاد کرده لذا ترامپ تلاش می کند تا چهره خود را میان مردم و به خصوص جمهوری خواهان برای جمع آوری آرای الکترال ترمیم کند تا برای دور آتی بتواند در کاخ سفید بماند و جولان دهد.

 

پیش نویس تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران که تقریباً پیش نویس نیم بندی بود عملاً با هوشمندی خاصی از سوی آمریکا مطرح شد و تنها توانست رأی مثبت دومینیکن را با خود همراه کند، این هوشمندی ناشی از آن است که آمریکا تلاش کرد تا با این پیش نویس نیم بند، راه را برای مطرح شدن یک کار اصولی به نفع آمریکایی ها  یعنی فعال سازی مکانیسم ماشه باز کند، لذا آمریکا که می دانست پیش نویس تحریم تسلیحاتی ایران رای مثبت و مورد نیاز را اخذ نمی کند و قطعا با وتوی چین و روسیه از دستور کار خارج می شود، موضوع دیگری چون فعال سازی مکانیسم ماشه را مد نظر قرار داده است.

 

مکانیسم ماشه در نظر آقای ترامپ برگ برنده ای برای آمریکایی هاست، تا ایران را به دلیل آنچه در غفلت مقامات ایرانی در برجام امضاء شده است یک بار دیگر پای میز مذاکره بنشاند، میزی که ترامپ تلاش می کند صحنه گردان آن باشد.

 

متاسفانه بندهایی از برجام آنقدر ضعیف و سست است که جای هیچ حرفی باقی نمی ماند غیر از مواخذه کردن مسئولینی که پای این بندها و برجام را امضاء کرده اند. از همان ابتدای کار به نظر می رسید که با بندی به نام مکانیزم ماشه، برجام پایان یافته است!  بندهایی با ضعف های بنیادی که برجام را به شدت دچار تزلزل کرده و نفع یک طرفه غرب را در آن رقم زده است. طرفین بر پایه بندهای 36و 37 برجام  می توانند به کمیسیونی برای حل و فصل اختلافات مراجعه کنند و بعد از آن وزاری خارجه فرصت دارند تا 35 روز را به حل و فصل اختلافات و پیگیری آن صرف کنند، درصورت عدم رفع اختلافات این بنده به شورای امنیت ارجاع و به رای گذاشته می شود، لذا آمریکا با حق وتویی که دارد می تواند به صورت یک سویه تمام تحریم ها و قطعنامه های قبلی رابازگرداند، از این جهت است که عنوان می شود برجام ایران از همان آغاز پایان یافته بود!

 

بی تردید مسوولین دولت جمهوری اسلامی به سادگی از کنار ضعف بنیادی برجام و دردسری به این بزرگی عبور کردند، ضعف آنقدر بزرگ است که به آمریکایی که از برجام خارج شده اجازه تقاضای  فعال سازی مکانیزم ماشه را می دهد! هر چند که چین و روسیه با فعال سازی مکانیسم ماشه به شدت مخالف هستند و طرف های باقیمانده در برجام معتقدند آمریکا نمی تواند مکانیزم ماشه را فعال کند و از نظرحقوق بین  الملل چون آمریکا از برجام خارج شده چنین امکانی برای او متصور نیبست اما آمریکا به دنبال راهکار دیگری همان قطعنامه 2231 برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

 

آمریکا معتقد است براساس قطعنانه 2231  کماکان به عنوان شرکت کننده در برجام از حق وتو و فعال سازی مکانیزم ماشه برخوردار است. در واقع می توان گفت جمهوری اسلامی ایران نبرد سختی درپیش رو دارد چرا که آمریکا براساس قطعنامه 2231 ممکن است بتواند تحریم ها را یک بار دیگر علیه مردم ایران فعال کند. ساز وکار حقوقی که آمریکا در برجام برای این بند و این قطعنامه چیده بسیار خبیثانه و هوشمندانه است، بی تردید امریکا درسیاست ها و بازی های کثیف خود استراتژی خطرناکی را دنبال می کند که بازی این بازیگر بد نه تنها ایران بلکه جامعه بین المللی را تحت تاثیر قرار می دهد، لذا آمریکا سیاست هوشمندی را در قطعنامه 2231 در نطر گرفته تا با توسل به این قطعنامه بتواند عدم حضور خود در برجام را توجیه و قطعنامه و تحریم های ایران را یک بار دیگر عملیاتی کند.

 

از سوی دیگر اگر تلاش های آقای ترامپ برای فعال سازی مکانیسم ماشه به هر دلیلی به نتیجه نرسد، این موضوع شکست بزرگی برای دولت نیم بند ترامپ محسوب می شود و عواقب خطرناکی برای وی در میان جمهوری خواهان تند رویی دارد که خوراک های علیه ایران اسلامی را با ولع دنبال می کنند، لذا اگر ترامپ بتواند مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال کند برگ برنده ای برای وی در اخذ آرای الکترال هاست و اگر ناکامی بر ترامپ چیره شود تأثیر بسیار منفی بر آرای الکترال ها باقی می گذارد و در نهایت راه برای برتری رقبای ترامپ باز می کند.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
0
0
انشالله بحق محمد و آلمحمد
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار