محسن رضایی:ما همیشه برای دفاع و مقاومت دستمان روی ماشه است/ترامپ قابل اعتماد نیست-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

محسن رضایی:ما همیشه برای دفاع و مقاومت دستمان روی ماشه است/ترامپ قابل اعتماد نیست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص آخرین تحولات ایران، اوضاع منطقه، محور مقاومت و آمریکا با شبکه خبری العالم گفت‌وگو کرد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۷ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 20
کد خبر: ۵۵۶۷۱

به گزارش راهبرد معاصر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن حضور در برنامه «من طهران» شبکه العالم، به بررسی تحولات منطقه، مساله تحریم ‌ها، فشارهای سیاسی و اقتصادی ترامپ علیه ایران و آینده برجام و مناسبات ایران و آمریکا پرداخت.

وی در گفت‌وگوی زنده با این برنامه تلویزیونی، به سوالات العالم در رابطه با وضعیت محور مقاومت از لبنان و سوریه گرفته تا یمن، عراق و فلسطین با تمرکز بر تحریم‌های سزار بر سوریه، انفجار لبنان و دادگاه حریری، عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل، دشمنی‌ سعودی علیه ایران، توافق چین و ایران و مناسبات کشورمان با روسیه و انتخابات پیش روی امریکا پاسخ داد.

در ذیل مشروح این گفتگو آمده است؛

رضایی در ابتدا ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، خواستار صلح و برقراری آرامش برای همه کشورهای جهان شد و گفت: امیدوارم بشریت دیگر هیچگونه از فجایع انسانی را به خودش نبیند و صلاح و پیشرفت و امنیت و ارزش های انسانی و اسلامی در سراسر عالم گسترش پیدا کند. جنگ بین کشورها پایان یابد و انسان‌ها به زندگی آزادانه و عادلانه‌ای برسند.

العالم: پیش از این همواره سخن از مقابله و مواجهه "ایران و امریکا "در محافل سیاسی باب بود و حالا چند سالی است که این مفهوم به سمت مقابله و مواجهه "محور مقاومت و امریکا"میل کرده است.چه شرایطی منجر به تشکیل میدان جدید شد و از نگاه شما اوضاع کنونی این میدان چگونه ترسیم میشود؟

رضایی: مقاومت دفاع از ارزش های انسانی است. ما همیشه دستمان روی ماشه است، اما برای دفاع و برای مقاومت. یعنی ما هرگز آغازگر جنگ نیستیم ولی اگر کسی جنگ را آغاز کند پاسخ دندان شکنی خواهیم داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: 40 سال انقلاب ما همین را میگوید و به همین دلیل است که اگر ندایی از جهان اسلام بلند شود و کمکی خواسته شود برای دفاع از شرف وناموس شان ما همیشه در کنار دولت ها و ملت های اسلامی بودیم . انقلاب ما انقلاب ضد جنگ است.

العالم: به نظر می رسد ترامپ و نتانیاهو در چالشی قرار گرفته اند که برای خروج از آن میخواهند با ایران وارد جنگ شوند. چه قدر احتمال وجود چنین مسئله ای را تایید می کنید و آیا ایران در برابر آن آماده است یا خیر؟

رضایی: ترامپ روحیه قمار بازی دارد و اگر احساس کند می تواند حمله ای کند و موفق شود ممکن است این کار را انجام دهد ولی ما به آقای ترامپ میگوییم که اگر حمله ای را شروع کردید مطمئن باشید هر چه را که روی میز برای قمار بازی گذاشته اید از دست خواهید داد و چیزی برایتان باقی نمی ماند و اینطور نیست که پاسخ ما محدود باشد چون ما دو کارخواهیم کرد یکی اینکه انتقام سخت را ادامه می دهیم. ما مرتب منتظر هستیم آمریکایی ها حادثه ای را درست کنند که انتقام سخت را از شهادت برادرمان شهید قاسم سلیمانی بگیریم. دست ما روی ماشه است و اگر کاری انجام دهند به بهانه همان کار عمل خواهیم کرد لذا این بار برخورد ما مضاعف است. پیش از آنکه عمل کنند ما پاسخ خواهیم داد.

العالم: آیا موضع گیری اخیر اروپایی ها می تواند مقدمه ای برای انجام تعهدات آنها در برجام باشد؟

رضایی: اروپایی ها سیاستی دوگانه دارند یعنی در عین حال که با آمریکایی ها همراهی می کنند ولی همراهی شان به گونه ای نیست که بخواهند روبروی ایران قرار بگیرند از این رو همیشه سیاستی دوگانه درپی خواهند داشت احتمال دارد که به فکر راه حل سوم باشند یعنی ممکن است طی هفته های اینده بخواهند واسطه گری را بین ایران و آمریکا شروع کنند. معمولا طبیعت اروپایی ها همیشه یک راه وسط است ولی اینکه کاملا هم بتوانند در برابر آمریکا بایستند هنوز علایم جدی ای پیدا نکرده ایم که به چه میزان میخواهند بایستند و امریکایی ها در هفته های باقی مانده به انتخابات تلاش شان را می کنند و تیرهایی در تاریکی می اندازند اما بعید میدانم این تیرها در تاریکی به هدف بخورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی با اروپایی ها در این خصوص در هفته های گذشته رخ داده، گفت: خیر چنین چیزی پیش نیامده است. اما با شناختی که از ماهیت اروپایی ها داریم ممکن است بخواهند کارهای اینچنینی انجام دهند البته موضع ما کاملا روشن است، هر نوع مذاکره و هر نوع معامله با فردی مثل ترامپ سرنوشت مشخصی دارد اصلا ترامپ قابل اعتماد نیست. او یک انسان شرور است. او انسانی است که باید از هر نوع روابط بین المللی کنار رود.

العالم: با توجه به اینکه برخی میگویند ترامپ به مرز جنون رسیده و اینکه اعلام کرده تحریم ها علیه ایران را برمیگرداند این سوال مطرح میشود که آیا ترامپ واقعا ایران را نمی شناسد؟ آیا دوباره شکست خواهد خورد؟

رضایی: دیپلمات های ما با وجود این که انسان های باهوشی بودند ولی آن شرایط 9 گانه ای که رهبر انقلاب در برجام فرموند را متاسفانه نتوانسته بودند خوب عمل کنند؛ ما یک برجام مصوب مجلس ، یک برجام مصوب شورای امنیت ملی و یک برجام که مقام معظم رهبری با 9 شرط به دولت اجازه دادکه مشروط به آن شروط بروند و برجام را عمل کنند، داریم اما آن شروط اگر عمل می شد امروز مسئله ایبه نام ماشه نمی توانست وجود داشته باشد اما اکنون در برجام وجود دارد. در حقیقت قطعنامه 2231 که ترامپ به آن اشاره دارد و می خواهد مسئله ماشه را فعال کند مبتنی بر برجام است اما مسئله اصلی این است که اگر کسی از برجام خارج شده باشد حق ندارد به قطعنامه 2231 تکیه کند.

 

العالم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار