فرصت ها و تهدیدهای نرخ ارز برای بازار خودرو-راهبرد معاصر
طرح ترافیک تهران امسال تغییری نخواهد داشت بیش از 40 درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند قیمت جهانی طلا امروز14 اردیبهشت 1402 هشدار هواشناسی/ بارش‌ سیل‌آسا باران در ۱۶ استان وحیدی: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم بررسی راه های افزایش صادرات ایران به چین لیدر سابق پرسپولیس موثرترین بازیکن این فصل استقلال! قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول جنایتی که تصاویر پهپاد اسرائیلی فاش کرد تنفس هوای قابل قبول در پایتخت مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول هواداران استقلال تشویق کردند اما به ورزشگاه نرفتند! پرسپولیس و مسیری که به قهرمانی استقلال ختم می‌شود وضعیت افشین قطبی در تیم ملی گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد تمجید ویژه از طارمی؛ حضور او برای اینتر یک گام به جلو است زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد + جزئیات مهلت تبلیغات کاندیداهای مجلس اعلام شد نکونام فصل بعد هم سرمربی استقلال خواهد بود؟ رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد امیر نصیرزاده: «وعده صادق» معادلات بین المللی را تغییر داد دیدار تیم والیبال دانش‌آموزی با رهبر انقلاب انعقاد قرارداد خرید و فروش مسکن بدون نیاز به مشاوران املاک‌+ جزئیات توضیحات وزیر کار درباره بیمه کارگری تاکید رئیس جمهور بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس سردار سلامی: «وعده صادق» استثنایی‌ترین تصمیم نظام بود وضعیت بورس در ساعات پایانی معاملات امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز 12 اردیبهشت 1403 این پیامک ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است/ تصویر پیامک را ببینید دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع شد آخرین خبر درباره زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال واکنش باشگاه پرسپولیس به درگذشت مسعود اسکویی واکنش وزیر ورزش به تغییر نام باشگاه استقلال وزیر کشور: «طرح نور» بر اساس تکالیف قانونی است سخنان سخنگوی دولت درباره تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی+جزئیات آخرین اخبار از نقل و انتقالات پرسپولیس زاکانی: در رابطه با قراردادهای شهرداری افرادی نمی‌خواهند مردم سود کنند هدیۀ اینترنت ۳۰ گیگابایتی برای معلمان+ جزئیات و نحوه فعالسازی رئیس سازمان انرژی اتمی: ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم پاسخ کیهان به گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی مسعود اسکویی درگذشت رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند اینفوگرافیک| سلاح های ممنوعه رژیم صهیونیستی در بمباران غزه آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

فرصت ها و تهدیدهای نرخ ارز برای بازار خودرو

هم زمان با آغاز تحریم های خودرویی و افزایش نرخ ارز، صنعت خودروسازی با مشکلات عدیده ای مواجه گشته است. نکته مهم برای حفظ این صنعت، اقداماتی در راستای حفظ قدرت خرید مردم به عنوان تقاضا کنندگان این بازار است.
میثم مهرپور؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 08
کد خبر: ۵۵۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ تا اواخر دهه 80 و قبل از آغاز تحریم های همه جانبه علیه اقتصاد ایران در سال های 91- 90 وقتی قدمت نیم قرنی صنعت خودروسازی در ایران را در کنار سابقه دو دهه ای حضور خودروسازان اروپایی در ایران و البته ادعای خودروسازان ایرانی مبنی بر تولید محصولات بومی و کاملا داخلی تحت عنوان خودروی ملی کنار هم می گذاشتیم شواهد و قرائن می گفت تولید خودروی ملی با این کیفیت و قیمت در داخل ایران بعد از گذشت این مدت زمانی نه تنها موضوعی دور و بعید نبود که خیلی زود با شکایت از کیفیت و قیمت برخی از محصولات باب انتقاد از خودروسازان داخلی نیز باز شد. پاسخ به سوالاتی از این قبیل که چرا بعد از گذشت این همه سال خودرویی مانند پراید باید محصول پرتیراژ خودروسازان ایرانی باشد؟ و این حجم از فاصله با کره ای هایی که رویای خودروساز شدن را با هم آغاز کردیم برای چیست؟


اعمال تحریم های اقتصادی در سال های 90 به بعد و درگیر شدن صنعت خودرو -چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ مسایل مالی- با این تحریم ها تا حدودی هزینه های ما را افزایش و مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد و البته چشم و گوش ما را نسبت به بسیاری از واقعیت ها که حداقل تا قبل از این، چندان از آن مطلع نبودیم باز کرد. تا قبل از آن سال ها، وقتی تولید کنندگان و خودروسازان ایرانی سخن از تولید خودروی ملی می زدند گمان ما بر این بود که از صفر تا صد برخی از این محصولات در داخل ایران تولید شده و با اعمال هر تحریمی مشکلی برای ما ایجاد نخواهد شد. اما خیلی زود و با افزایش نرخ ارز و آغاز تحریم ها در سال های 91-90 علاوه بر افزایش چند برابری قیمت خودرو شاهد کاهش و توقف خط تولید برخی از محصولات، کاهش کیفیت قطعات و حتی کمبود برخی از این قطعات در بازار بودیم.


موضوعی که نشان داد حتی ساده ترین و البته قدیمی ترین خودروهای تولید شده در داخل ایران نیز چندان از واردات بی نیاز نبوده و تولید صفر تا صدی خودرو در داخل کشور واقعیت ندارد. موضوعی که دوباره و در چند ماه گذشته با قوت گرفتن احتمال تحریم ها بر علیه ایران و البته التهابات بازار ارز مطرح شده است. در ادامه به بررسی برخی از این موارد و ارائه راهکارهای برای کاهش آسیب صنعت خودروسازی ایران از این تحریم ها می پردازم.


در وهله اول باید پذیرفت صنعت خودرو، صنعتی بسیار جامع و کامل است که می توان گفت تقریبا تمام تکنولوژی های روز دنیا در این صنعت مورد استفاده قرار گرفته و حداقل در اقتصاد ایران بعد از صنعت مسکن بیشترین صنایع وابسته را به دنبال داشته و درگیر خود می کند. به واسطه به روز بودن این صنعت و نقش پیشرفت تکنولوژی در آن، تداوم تولید سنتی و روش های قدیمی در آن بی معنا بوده و تاثیر تحولات در این حوزه با بسیاری از صنایع مشابه متفاوت است.


مشکل در جذب سرمایه گذار خارجی؛ تحریم یا مسائل داخلی

اگر چه عده ای مشکل اصلی در جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو را تنش های سیاسی موجود میان ایران و غرب می دانند. اما با بررسی تاریخی صنعت خودروسازی در ایران متوجه می شویم مشکل اصلی این نیست. در اقتصاد ایران به واسطه وجود قیمت گذاری دستوری، قیمت خودرو کنترل شده است. یعنی اگر چه در بسیاری از زمینه‌ها به دلیل وجود بازار مناسب و سود بالا می‌توانیم سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی قابل توجهی جذب کنیم اما طبیعتا در جایی که نظام قیمت‌گذاری وجود داشته باشد سرمایه‌گذار نیز تمایلی برای حضور در آن بخش نخواهد داشت. در این شرایط این سوال برای سرمایه گذار پیش می آید که برای چه باید سرمایه‌گذاری کنم؟ اگر سرمایه‌گذاری ‌کرده و فردا دولت بخواهد روی تولیدات من قیمت مشخصی تعیین کند چه می شود؟ و..... طبیعی است که سرمایه گذار خارجی در این شرایط ریسک نکرده و وارد چنین بازاری نمی شود. مشخص است که این موضوع هیچ ارتباطی به تحریم های آمریکا نداشته و مسئله ای کاملا داخلی و البته اقتصادی است.


دهه 80 و فرصتی که سوخت

در دهه 80 و با توجه به یکسان سازی نرخ ارز، قیمت دلار حدود یک دهه بین 800 تا 1000 تومان ثبات داشت. این موضوع باعث شده بود پراید 8 میلیون تومانی در آن سال ها قیمتی حدود 8 تا 10 هزار دلار داشته باشد. ضمن اینکه ثبات نرخ ارز در آن سال ها و کاهش هزینه های ارز بری خودروسازان داخلی با گذشت زمان باعث شده بود خودروسازان به سودهای کلانی دست یافته و با توجه به حاشیه سود بالای خود به فکر بزرگ تر کردن خود از طریق جذب نیروی انسانی بیشتر و افزایش فعالیت های جانبی مانند خرید سهام سایر شرکت ها و.... باشند. به طوریکه در آن سال ها می توان به جرات دو خودرو ساز بزرگ ایران را غول های نوظهور اقتصاد ایران در کنار فولادی ها دانست. از اواخر دهه 80 و افزایش نرخ دلار و البته سرکوب قیمت خودرو، حاشیه سود خودروسازان روندی کاهشی را آغاز کرد، به نحوی که با جهش نرخ ارز و سه برابر شدن آن طی کمتر از دو سال در کنار آغاز تحریم های بین المللی، رکود در صنعت خودروسازی ایران آغاز و خودروسازان را تا مرز ورشکستگی پیش برد.


با بررسی آن سال ها مشخص می شود زمانی که نرخ ارز مورد استفاده برای واردات قطعات خودرو از 1200 تومان(ارز مرجع) به 2400 تومان( ارز بازار مبادله ای) افزایش یافت به ناچار قیمت خودرو با افزایشی 250 درصدی مواجه شد به طوری که قیمت پراید به عنوان پر تیراژترین خودروی ایرانی از حدود 8 میلیون تومان طی مدت کوتاهی به بالای 20 میلیون تومان رسید. با توجه به تجربه سال 91- 90 و تغییرات قیمتی در نرخ ارز و آغاز تحریم صنعت خودروی ایران پراید زیر 30 میلیون تومان عملیاتی نبوده و حداقل روی کاغذ امکان پذیر نیست. با این حال اگر قیمت هر دستگاه پراید را 30 میلیون تومان در نظر گرفته و این رقم را بر 9 هزار تومان ( قیمت میانگین دلار در ماههای اخیر) تقسیم کنیم به این معناست که هر دستگاه پراید قیمتی کمتر از 3500 دلار دارد. قیمتی که با توجه به میانگین درآمد در خارج از ایران و داخل کشور برای صادرات ایده آل اما به واسطه قیمت بالایش نسبت به درآمدهای ریالی مصرف کننده ایرانی برای مصرف داخلی و بازار ایران فاجعه است.


فرصتی برای افزایش صادرات، اما....

در شرایط فعلی و با توجه به افزایش ریالی قیمت پراید و البته کاهش قیمت دلاری آن، اگر روابط اقتصادی مناسبی با کشورهای اطراف خود داشتیم می توان گفت بهترین موقعیت برای صادرات خودرو در کشور ایجاد شده بود. چرا که با توجه به قیمت فعلی پراید (بین 30 تا 35 میلیون تومان) پراید ارزان‌ترین خودروی دنیا محسوب می شود. به طوریکه فقط یک خودرو در دنیا ارزان تر از قیمت فعلی پراید وجود دارد که آن هم خودرویی هندی به نام نانو است که با قیمت حدود 3 هزار دلار کیفیتی به مراتب پایین تر از پراید دارد. اما واقعیت این است که نه تنها پراید بلکه هیچ محصولی از صنایع خودروسازی ایران نه امروز و نه در هیچ مقطع دیگری با هدف صادرات تولید نشده و هدف اصلی و اولیه از تولید آن، تامین نیازهای داخلی بازار ایران بوده است. به طوریکه در بهترین شرایط صادراتی کمتر از ده درصد محصولات خودروسازان ایرانی صادر شده است.


این در حالی است که در طول سال های گذشته عمده بازارهای مصرفی ما کشورهای محدود و خاصی چون ونزوئلا، سوریه، عراق و.... بودند که در شرایط فعلی و در سال های اخیر نفوذ و حضور محصولات ایرانی در این بازارها نیز به شدت کاهش یافته است. یکی از این دلایل وجود استانداردهای سختگیرانه برای واردات خودرو از سوی کشورهای منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از بازارهای مهم در صادرات خودروهای ایرانی است. به طوریکه با توجه به شرایط و استانداردهای جدید امکان بالقوه برای صادرات محصولات ایرانی به این کشورها به شدت کاهش یافته است.


در این شرایط اگر قیمت ریالی خودروهای ایرانی افزایش یابد ( لاجرم افزایش خواهد یافت) با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، میزان خرید خودرو به شدت کاهش یافته و اتفاق چند سال پیش مبنی بر دپو شدن خودروها در انبارها مجددا تکرار می شود. ضمن اینکه هجوم دارندگان منابع مازاد ریالی به سمت بازار خودرو به واسطه حفظ ارزش پول خود نیز مقطعی خواهد بود. از طرفی خودروسازان به واسطه افزایش هزینه های تولید امکان کاهش تولید خود را ندارند. مجموعه این عوامل می تواند منجر به ایجاد یک بحران جدید در صنعت خودروسازی ایران شود.


بهره سخن

برای مقابله با این موضوع و کاهش اثرات مخرب افزایش قیمت خودرو و احتمال ورشکستگی خودروسازان باید علاوه بر تقویت شرکت های لیزینگی از طریق جذب سرمایه های سرگردان در اقتصاد، تا حدودی قدرت خرید مردم را حفظ کرده تا با این کار حداقل تقاضای مردم نسبت به خرید خودرو به صورت فاحش کاهش نیابد. از سوی دیگر باید با اصلاح سیاست های مالی و تغییرات مدیریتی، تا حد امکان هزینه های اضافی خودروسازان کاهش یافته و در وهله بعدی و با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش حاشیه سود صادرات خودرو، با تقویت دیپلماسی اقتصادی صادرات خودرو تا حد امکان افزایش یابد. در غیر این صورت و با توجه به افزایش قیمت خودرو ناشی از التهابات و افزایش جهشی نرخ ارز استقبال مردم از بازار خودرو موقتی بوده و به زودی صنعت خودروسازی ایران به واسطه کاهش تقاضا با کاهش تولید و در نتیجه افزایش هزینه های تولید مواجه خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده