به گزارش راهبرد معاصر ، شرکتهای هواپیمایی بینالمللی از آسمان پاکستان و هند برای پرواز به سمت اروپا، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و استرالیا بهره میبرند. با به مخاطره افتادن آسمان پاکستان، بخشی از پروازها از جمله پروازهای خط هوایی ترکیش طی دو روز گذشته در فرودگاه بمبئی هند واقع در غرب این کشور زمینگیر شدهاند تا با تغییر مسیر خود به جنوب پاکستان به پرواز خود ادامه دهند.
تعدادی از شرکتهای هواپیمایی از جمله شرکت های امارات، قطر و بحرین پروازهای خود به مقصد پاکستان را به حالت تعلیق درآوردند.
همچنین شرکتهای هواپیمایی اتحاد، فِلای دوبی، گُلف، سریلانکا بخشی از پروازهای خود را که از آسمان پاکستان عبور میکرده، لغو کردند. شرکتهای هواپیمایی بریتیش ایرویز، سنگاپور، ایرفلوت و فینایر هم مسیرهای خود را تغییر دادهاند.
در همین حال، تمامی پروازها از مبدا کابل به مقصد هند نیز لغو شده است. هند نیز فعالیت بخشی از فرودگاههای محلی خود را متوقف کرده است.
روزانه حدود ۸۰۰ پرواز بینالمللی از آسمان پاکستان و هند عبور میکند که با ممنوعیت پرواز در آسمان پاکستان ناگزیر هستند پس از عبور از آسمان ایران مسیر خود را تغییر دهند. این اتفاق موجب افزایش ترافیک فرودگاه های سنگاپور و بانکوک در پذیرش پروازهای به مقصد چین و استرالیا شده است.
تنش نظامی اخیر میان هند و پاکستان از زمان حمله انتحاری گروه جیش محمد به شبهنظامیان هندی در ایالت کشمیر آغاز شد. در آن حمله که روز پنجشنبه ۲۵ بهمن روی داد دست کم ۴۰ تن از نیروهای شبهنظامی هندی کشته شدند.
در پاسخ به این حمله، هواپیماهای ارتش هندوستان روز گذشته به یک اردوگاه که گفته میشود محل آموزش عملیات انتحاری نیروهای جیش محمد در جامو و کشمیر تحت کنترل پاکستان بوده، حمله کردند.
پاکستان نسبت به پیامدهای حمله هند هشدار داده بود. دهلی نو اسلامآباد را به دست داشتن در انفجار روز ۲۵ بهمن متهم کرده، اما پاکستان این اتهام را نمیپذیرد.
هر دو کشور روز چهارشنبه از ساقط کردن هواپیماهای نظامی یکدیگر خبر دادند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دو طرف خواسته تا سرحد ممکن خویشتنداری کنند.