به گزارش راهبرد معاصر، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت اظهار کرد: امسال افتخار بزرگی نصیب ناوگان ملی جمهوری اسلامی ایران شد و آن هم پیام پر مهر مقام معظم رهبری در پی حمل سوخت به کشور ونزوئلا ذیل تحریم های ظالمانه و تهدیدات دشمنان بود.
وی با ابراز دلگرمی نسبت به حمایت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در این راستا و در راستای منویات مقام معظم رهبری در رابطه با "جهش تولید" ادامه برنامه های توسعه تجارت آزاد را در این مسیر تداوم خواهیم داد همچنان که پس از حمل سوخت به ونزوئلا متقابلا برخی مواد اولیه مورد نیاز صنایع از آن کشور به داخل حمل شد.
نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه مجموعه کارکنان این شرکت در راه جهاد اقتصادی از هیچ کوششی دریغ نمی روزند، خاطر نشان کرد: در دوران تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اولویت فعالیت های خود را در هماهنگی با ارگان های مربوطه به حمل کالای اساسی، استراتژیک و مورد نیاز مردم قرار داده است.
وی ادامه داد: کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درنوردیدن پهنه دریاها و اقیانوس ها در خط اول جهاد اقتصادی قرار دارد، کارکنان این شرکت نیز با توان و انگیزه مضاعف در این مسیر به خدمت خود ادامه می دهند.
وی با اشاره به اینکه در مجموعه هلدینگ کشتیرانی؛ بخش های مختلفی از جمله: سرمایهگذاری، صرافی، خدمات بندری و خدمات فورواردری فعالیت میکنند، خاطر نشان کرد: پرسنل تلاشگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت قرارداد مدت معین و رسمی فعال هستند که در دو بخش خشکی و دریا فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه شرکت کشتیرانی طی سال مالی منتهی به 31 خرداد 99 موفق به حمل و نقل 23 میلیون تن کالا شده است، خاطر نشان کرد: این رقم علیرغم تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا بدست آمده است. در این میان شرکت کشتیرانی دریای خزر از جمله شرکت های زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 1.7 میلیون تن کالا، شرکت حمل فله 60 میلیارد تن مایل و شرکت حمل کانتینری 626 هزار TEU کانتینر را طی سال مالی منتهی به 31 خرداد 99 جابجا کرده اند، همچنین شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی توانست در این مدت 977 هزار تن کالای فله و 2183TEU کانتینر را جابجا کند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درآمد حاصل از این فعالیت ها را 778 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: سهم کل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از حمل و نقل کالا به تمام بنادر بزرگ کشور 20 درصد ارزیابی است. در این میان سهم کشتیرانی در بنادر جنوبی 19 درصد و در بنادر شمالی 27 درصد سهم بازار بوده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه طی سال مالی مورد اشاره 303 هزار تن سوخت کم سولفور به ارزش این سوخت 145 میلیون دلار خریداری شده است،گفت: با توجه به اجرای قانون سوخت کم سولفور از آغاز سال 2020 از سوی IMOکشتیرانی ج.ا.ا از ماهها قبل آمادگیهای لازم برای اجرای الزامات کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا (مارپول) مربوط به استفاده از سوخت کمسولفور در کشتیهای "ناوگان ملی" را اجرایی کرد.
وی تصریح کرد: موفق شدیم با رایزنی های صورت گرفته نیمی از 30 هزار تن سوخت ماهیانه مورد نیاز را از داخل تامین کنیم اما همچنان مجبور هستیم نیمی دیگر را از خارج تهیه کنیم با این حال طی مذاکرات و مشارکتی که با برخی از شرکت های دانش بنیان داخلی در حال انجام است امیدواریم تمام سوخت مورد نیاز ناوگان را از داخل کشور تامین کنیم.
وی از دیگر اقدامات صورت گرفته در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهت بهبود روند فعالیت ها، به تشکیل کمیته های حسابرسی، ساماندهی شرکت ها، وصول مطالبات و کمیته انتصابات اشاره کرد و گفت: با مجموعه این اقدامات و با توجه به هزینه های پیدا و پنهانی که تحریم های ظالمانه و شیوع کرونا ایجاد کرده است، درآمدهای عملیاتی در تلفیق صورت گرفته برابر با 12 هزار میلیارد تومان است.
نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی اضافه کرد: از مبلغ یاد شده 2 هزار و دویست میلیارد تومان سود ناخالص ثبت شده و در مجموع 366 میلیارد تومان سود خالص کسب شده است.
وی با یادآوری برگزاری مجمع فوق العاده این شرکت در تاریخ 7 خرداد سال جاری به مصوبه افزایش 33 درصدی سرمایه در آن مجمع اشاره و خاطر نشان کرد: سرمایه ثبتی شرکت 1639 میلیارد تومان است که متعاقب آن مصوبه، پس از برگزاری مجمع عادی سرمایه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به 2156 میلیارد تومان افزایش می یابد.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تحریم های ظالمانه مشکلاتی ایجاد کرده است، افزود: علیرغم تمام این محدودیت ها، با رشادت کارکنان دریایی و خشکی کشتیرانی ج.ا.ا همچنین اجرای برنامه های چابک سازی روندها، این مشکلات نیز از میان برداشته خواهند شد.
توسعه همکاری کشتیرانی با صنایع دریایی داخلی
وی یکی از ایده آل های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را راه اندازی حوزه CRM در جهت مشتری مداری و افزایش رضایت آنها اعلام و تصریح کرد: برخی احتیاط های ناشی از تحریم های ظالمانه سبب شده تا راه اندازی این حوزه با پیچیدگی هایی مواجه باشد اما در تلاش هستیم که آن را اجرایی کنیم.
نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات راهبردی صورت گرفته در این شرکت را توسعه تعمیر سفری و ادواری شناورها در یاردهای داخل کشور اعلام کرد و گفت: با این اقدام بهینه سازی بهره وری ناوگان از طریق برنامه ریزی انجام تعمیرات ادواری در داخل کشور صورت می گیرد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فروش دارایی های کم بازده در این شرکت، اظهار کرد: فروش کانتینرهای فرسوده از دیگر برنامه های در حال اجرا در کشتیرانی است در همین راستا برخی از تولیدکنندگان داخلی در جهت تامین کانتینرهای نو مورد نیاز ناوگان اعلام آمادگی کرده اند که امیدواریم بزودی محقق شود.
وی افزایش همکاری ها با تولیدکنندگان داخلی را یکی از راهبردهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: به روزرسانی تدریجی ناوگان با توجه به سن 16 و نیم ساله آن با اولویت تامین و ساخت شناروها از صنایع داخلی از جمله اولویت های مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.
نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این باره اضافه کرد: در این راستا توافقنامه ای را با شرکت کشتی سازی ایزوایکو به امضاء رسانده ایم که پس از نهایی شدن مکانیزم تامین مالی قرارداد، ایزوایکو دو فروند شناور 37 هزار تنی فله بر را برای کشتیرانی ج.ا.ا ایران خواهد ساخت.