به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدمهدی زاهدی، وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین مواردی را برشمرد و گفت: عدم باور مسئولین درباره سند تحول جدی است. گفتار درمانی کافی است، باید به سمت عملگرایی حرکت کنیم.
وی افزود: باور دارم جریان نفوذ در آموزش و پرورش رخنه کرده است. در فرمایشات رهبری هم دقت کنیم در مییابیم شکلگیری آموزش و پرورش بر مبنای سیستم غربی بود و این تفکر ادامه پیدا کرد و معتقدم هنوز هم وجود دارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کاری به فرد حقیقی ندارم، از جایگاه حقوقی صحبت میکنم وقتی میبینیم افرادی را به کار میگیرند مثلاً فردی را 5 سال در دانشگاه فرهنگیان میگذارند که قبلاً سخنرانی کرده و گفته دانشگاه فرهنگیان را باور ندارد و دانشگاه فرهنگیان که سالی 30 هزار ورودی میپذیرفت ظرف چند سال ورودیاش به 3000 نفر رسید. فکر میکنید این موضوع بدون برنامه بوده است؟ نمیگویم فردی که مسئول بوده عامل نفوذ است، بلکه تفکری حاکم بوده که آمده و در دانشگاه فرهنگیان رخنه کرده و آنها را قانع کرده است که باید سیستم دیگری را در دانشگاه به جریان بیندازیم.
جریان نفوذ تا اعماق کتاب های درسی و مدیریتها اثر میگذارد
زاهدی ادامه داد: یا مثلاً در کتاب سال یازدهم مطلبی آمده بود که دعا و نیایش حدود 30 درصد و موسیقی بالای 60 درصد آرامش بخش است. فکر میکنید این اندیشه همینطوری وارد کتاب درسی میشود؟ جریان نفوذ به گونهای کار میکند که تا اعماق کتب درسی و مدیریتها اثر میگذارد.
افرادی که درآمدهای میلیاردی دارند نمیگذارند کنکور حذف شود
وی با اشاره به ماجرای حذف کنکور سراسری گفت: سال 87 که وزیر علوم بودم به اتفاق دکتر فرشیدی، وزیر وقت آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدیم که باید کنکور برچیده شود. قانونی هم مصوب شد، اما چرا در این سالها کنکور حذف نشده است؟ جریانی که از بیرون کلاس کنکور و درآمدهای هزار میلیاردی دارد اجازه نمیدهد. یکی از گرفتاریهای ما همین جریان نفوذ است. نمیگویم نیروهایی که در آموزش و پرورشاند عامل نفوذ هستند بلکه افراد خوب، متدین و علاقهمند به نظام هستند اما آن جریان با چند واسطه وارد میشود و روی افراد اثر میگذارد.
جریان نفوذ سند 2030 را پیگیری کرد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: نفوذ از بیرون میآید، نه اینکه خود شخصیتها نفوذی باشند. آن جریانی که از بیرون هدایت میکند مطرح است. جریان نفوذ کاری میکند که سند 2030 وارد شود. جریان نفوذی بود که توانست بر افکار مدیران ما غلبه کند و بگوید راه نجات آموزش و پرورش، سند 2030 است و نه سند تحول. چرا در هشت سال گذشته سند تحول کمرنگ شد و سند 2030 آمد و کار به جایی رسید که رهبری وارد شدند. اینها را جریان نفوذ میدانم.
وی با بیان اینکه برخی حاشیهسازیهای ایجاد شده به عدم همکاری دستگاههای دیگر برمیگردد، مطرح کرد: در سند تحول به صراحت ذکر شده باید دستگاههای دیگر در اجرای سند همکاری کنند. مثلاً نظام رتبهبندی در سند آمده و بارها درباره آن صحبت شده است. یک مرتبه سال 94 مقداری به حقوق فرهنگیان اضافه میکنند و اسم آن را رتبه بندی میگذارند. خب معلم که متوجه میشود. شبیه به همین اقدام را سال قبل انجام دادند این صداقت را از مسئولین نمیبینیم.
وی افزود: بدون تصویب و گذراندن قانون، رتبه بندی را همینطور اجرا کردند. ما نسبت به افزایش منزلت معلمان که به تعبیر رهبری افسران پشیرفت کشور هستند چه کردیم؟ دستگاههای مختلف چه کردند؟ انتظار داشتیم سریال یا فیلم فاخری در راستای حفظ کرامت معلمان ساخته شود یا اینکه در بودجه نباید گفته شود که آموزش و پرورش هزینه است.
زاهدی به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه یک ماده 63 را داشت که در آن هم خرید خدمات آموزشی و واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی مطرح شده بود و ما آن را در مجلس اصلاح کردیم. این موضوعات سند تحول را از خاصیت انداخت و یک سری حواشی ایجاد شد که باعث شد سند تحول در عمل به حاشیه برود.
با حذف عکس دختران فکر کردهاند کار انقلابی میکنند!
وی به حواشی اخیر حذف دختران از جلد کتب درسی نیز اشاره کرد و ادامه داد: اخیراً کتاب چاپ شده و به زعم خودشان کار انقلابی کردهاند و عکس چند دختربچه را حذف کردهاند؛ واقعاً حذف عکس چند دختربچه از جلد کتاب با چه استدلالی انجام شده است؟ یا مثلاً جایی قرآن را از کانون خانواده حذف کردهاند و به جای آن گلدان گذاشتهاند اینها جای سوال دارد. چرا حاشیه سازی میکنند. نمیگویم جریان نفوذ این کار را انجام داده اما کسانی که این کارها را میکنند از بصیرت کافی برخوردار نیستند و باید کنار بروند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: انتخاب مدیران باید بر اساس شایسته سالاری و پیشگامی آنان در ارزشهای الهی و انسانی و معیارهای علمی، کارامدی و باور به اهداف تعلیم تربیت نظام رسمی باشد. ایا مدیران اینطور انتخاب شدهاند؟ در وزارت آموزش و پرورش انواع مدیران بدون توجه به این موارد انتخاب میشوند. از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گلایه داریم چرا دستورالعملی همانند انتخاب روسای دانشگاهها در این زمینه ندارد.
وی درباره تأکیدات رهبری درباره مهدکودکها گفت: مهدکودکها دو متولی دارند؛ آموزش و پرورش و بهزیستی. طرحی را هفته قبل پیشنهاد دادیم که مواد مختلفی راجع به مدارس غیردولتی و یک ماده درباره مهدکودکها دارد که بر مبنای آن مهدکودکها کلاً در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد و از دست بهزیستی خارج شود که درباره جزئیات آن در جلسات بعد در مجلس بحث میشود.
مصوبات متعدد مجلس برای جذب معلم خارج از سیستم
زاهدی درباره تأکیدات و فرمایشات رهبری پیرامون نیروی انسانی و ورود نیرو از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی که مجلس را مستقیماً مورد خطاب قرار داده بودند، عنوان کرد: متأسفانه از سال 89 به بعد مجلس مصوبات متعددی برای جذب معلم خارج از سیستم دانشگاه فرهنگیان و شهید را جایی داشته و گلایه مستقیم رهبری از مجلس مورد توجه مجلس و کمیسیون آموزش خواهد بود اما مجلس به تنهایی نمیتواند. دولت باید ردیفهای استخدامی کافی در اختیار دانشگاهها بگذارد و بودجه کافی درنظر بگیرد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به گزینش مدیران آموزش و پرورش ورود کند
وی افزود: امسال هم کلی کمبود معلم داریم مجلس آماده است از این قوانین مصوب نکند به شرط آنکه دولت هم پای کار بیاید. عملکرد آقای حاجی میرزایی را در عمل بهتر از قبلیها میدانیم. آقای بطحایی هم آمد و می خواست کار انجام دهد اما نمیدانیم به چه دلیلی حذفش کردند که ابهاماتی داشت، گزینش مدیران را باید شورای عالی انقلاب فرهنگی جدی مدنظر داشته و به آن ورود کند و اساسنامه آن را بنویسد.
زاهدی گفت: در سند تحول آمده است که باید ظرف یکسال زیرنظامها تعریف و سپس عملیات اجرایی شروع شود، اکنون میگویند زیرنظام ها تصویب شده است و باید برنامههای عملیاتی با زمانبندی و شاخصهای قابل ارزیابی شروع شوند. در مجلس هم این مطالبه گری را خواهیم داشت./ تسنیم