توقف موقت صدور مجوز خریدوفروش آنلاین طلا / اعلام ضوابط جدید تا ۵۰ روز دیگر خانه‌های مناطق ۴ و ۵ تهران گران شد + جدول قیمت‌ها ۷۹۲۸ قطعه سکه تمام و ربع ضرب ۱۴۰۳ در حراج مرکز مبادله فروخته شد + قیمت جزئیات فروش محصولات سایپا و پارس خودرو ویژه دهه فجر واکنش سازمان برنامه و بودجه به افزایش یارانه‌ها توضیحات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره طرح «وفاق مهر» معرفی بی وای دی سیل ۰۶ جی تی در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ + عکس افزایش باورنکردنی قیمت آیفون ۱۶ / رشد ۵۰ میلیونی قیمت‌ها پس از رجیستری + جدول قیمت وزیر راه: پیگیر برقراری پرواز پاریس هستیم/ ارتباط ایران ایر با لغو پرواز تهران - پاریس شایعه است بادنجان رکورددار گرانی خوراکی‌ها شد قیمت طلا، سکه و ارز امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ + جدول  قیمت طلا آبشده نقدی، امروز ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ واکنش سازمان هواپیمایی کشوری به لغو پرواز تهران-پاریس: فرانسه دلیل روشنی اعلام نکرده است قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ مه‌گرفتگی پرواز‌های فرودگاه مشهد را متوقف کرد
علی خاکساری، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

ملزومات ساماندهی بازار خودرو چیست؟

علی خاکساری: مسیری که صنعت خودرو تا کنون رفته است، به این زودی ها امکان اصلاح ندارد، این سخن را بر این اساس تاکید می کنم که در بیست سال گذشته با تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیدم که با روندی که صنعت خودرو تا کنون دنبال کرده و صنعت خودروی کشور موجب ایجاد فسادهای زیادی شده ، اقتصاد کشور و اهداف و وظایف صنعت خودروی ملی را همه جوره به بیراهه برده، بعید می دانم، یعنی تقریبا مطمئن هستم راه نجاتی پیش روی صنعت خودروی کشور وجود ندارد، مگر اینکه یک انقلاب خودرویی در کشور اتفاق بیفتد که با ایجاد توازن در عرضه و تقاضا بار مشکلات و گرانی ها کاهش بیابد.
علی خاکساری؛ کارشناس بازار خودرو
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 22
کد خبر: ۶۰۰۵۳

آیا مسیر اشتباه بازار خودرو اصلاح پذیر است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی خاکساری کارشناس بازار خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره عرضه خودرو در بورس گفت :آنچه به عنوان عرضه خودرو در بورس بارها به عنوان یک راهکار اساسی برای خروج از بحران های کنونی صنعت خودرو و گرانی های خودرو ارایه داده می شود تکرار بازی هایی است که هر چند وقت یک بار به اشکال مختلف دنبال می شود که این بار هم از طریق بازار سرمایه عنوان شده است.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد : برای اینکه پیشنهاد و طرح عرضه خودرو در بورس بیشتر تبیین شود، باید اهداف و سیاست های این طرح تبیین شود تا مشخص شود آیا براساس حمایت از مصرف کنندگان است یا خیر.


خاکساری در این باره خاطر نشان کرد: شاید برخی سیاست گذاری ها و طرح و برنامه ها خوب نوشته شود و یا خوب عنوان شود اما متاسفانه سیاست هایی که برای یک هدف مشخص گذاشته می شود بنحوی هدایت می شود که هدف اصلی آن طرح و سیاست فراموش می شود، مثلا طرح عرضه خودرو در بورس از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح می شود تا با عرضه خودرو در بورس قیمت خودرو مرحله به مرحله کاهش بیابد، ضمن اینکه منفعت خودرو‌سازان نیز در نظر گرفته شود،اما با تمام تلاش ها و برنامه ها و سیاست گذاری ها این موضوع به سرانجام مورد نظر نمی رسد،لذا می توان گفت خودرو حتی اگر در بورس عرضه شود منفعتی برای جامعه نخواهد داشت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر بر منافع عرضه خودرو در بورس تاکید می شود، نه به دلیل منفعت رسانی به جمع کثیری از مردم، بلکه عرضه خودرو در بورس نهایتا به نفع چند صد یا هزار نفر افراد خاص خلاصه می شود، کسانی که از این صنعت سودهای کلان می برند، لذا این موضوع به خودی خود بدون تامین پیش نیازهای کاهش نرخ خودرو تاکید کرد با عرضه خودرو در بورس نمی تواند منافع عمومی مردم را تامین و در نهایت منجر به کاهش قیمت خودرو شود.


خاکساری در پایان خاطر نشان کرد : مسیری که صنعت خودرو تا کنون رفته است، به این زودی ها امکان اصلاح ندارد، این سخن را بر این اساس تاکید می کنم که در بیست سال گذشته با تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیدم که با روندی که صنعت خودرو تا کنون دنبال کرده و صنعت خودروی کشور موجب ایجاد فسادهای زیادی شده ، اقتصاد کشور و اهداف و وظایف صنعت خودروی ملی را همه جوره به بیراهه برده، بعید می دانم، یعنی تقریبا مطمئن هستم راه نجاتی پیش روی صنعت خودروی کشور وجود ندارد، مگر اینکه یک انقلاب خودرویی در کشور اتفاق بیفتد که با ایجاد توازن در عرضه و تقاضا بار مشکلات و گرانی ها کاهش بیابد.

 

ارسال نظر