آیا نوسان بازار سرمایه باعث افزایش قیمت سکه و دلار شده است؟-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» الله ویردی رجایی سلماسی، کارشناس مسائل اقتصادی

آیا نوسان بازار سرمایه باعث افزایش قیمت سکه و دلار شده است؟

بورس در حال حاضر به اندازه کامل اصلاح شده، لذا باید به حالت تعادلی سودآوری برسد تا سرمایه‌های مردم از سایر بازارها خارج و به بورس منتقل شود. این روش، تنها رویکرد و راهکار پیش پای دولت و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای کنترل نرخ ارز است. هر چند امید می رود براساس‌ آمارهای منتشر شده درخصوص افزایش صادرات نفت با برگشت ارزهای نفتی به کشور، این موضوع نیز منجر به کاهش نرخ ارز با عرضه بیشتر ارز در بازار شود.
الله ویردی رجایی سلماسی؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 27
کد خبر: ۶۰۵۳۰

آیا تلاطم بازار بورس باعث افزایش نرخ دلار و سکه شد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ روند رو به سقوطی که بازار سرمایه در مرداد ماه آغاز کرد عامل مهمی در افزایش نرخ ارز بود. از همان زمان در پی افت بازار سرمایه مشخص بود که دلار با نوسانات قیمتی بالایی معامله خواهد شد، چرا که خروج سرمایه ها به غیر از بازار ارز راه دیگری در پیش رو نداشتند.


بسیاری از سرمایه های خرد به دلیل افزایش نرخ مسکن و طلا چاره ای جز رفتن به بازار ارز برای حفظ ارزش پول خود از گزند کاهشی پول ملی ندارند، لذا نقدینگی موجود به سمت بازار های مختلف منجمله بازار ارز حرکت می کند.
افزايش نرخ ارز در شرایطی که بانک مرکزی قادر به عرضه ارز به بازار نیست، تحدیم ها، کاهش درآمد صادراتی تحریم بانکی و عدم بازگشت ارزهای صادراتی توازن بین عرضه و تقاضا را در بازار به هم زده است.


در شرایطی که مردم روز به روز بیشتر نگران کاهش ارزش پول خود می شوند، کاهش عرضه ارز هم نوسانات و التهابات بازار را به شدت افزایش داده است. به هر حال شرایط تحریمی و مدیریت ضعیف دولت و بانک مرکزی موجب شده تا دولت و بانک مرکزی به اندازه کافی نتواند ارز به بازار عرضه کند، بر هم خوردن این تعادل بازار را هر روز ملتهب تر از روز گذشته می کند.


اگر عرضه ارز بیشتری در بازار توسط بانک صورت می گرفت موجب ایجاد تعادل در تقاضا و به تبع آن تتبیت یا کاهش نرخ ارز می گردید. بانک مرکزی می تواند با استفاده از ابزار بازار سازی ارز بیشتری به به بازار عرضه کند و پاسخگوی تقاضای ارزی باشد، اما منابع ارزی کشور به دلیل تحریم‌ها به شدت کاهش یافته، لذا بانک مرکزی هم چاره ای غیر از مدیریت عرضه ارز ندارد.


به نظر می رسد دولت می تواند با حمایت از بازار سرمایه و سود آوری معقول در بورس، موجب هدایت سرمایه های مردم به سمت بازار سرمایه شود تا سرمایه‌های مردم از بازار ارز و طلا به بورس منتقل شود.


قطع به یقین بورس در حال حاضر به اندازه کامل اصلاح شده، لذا باید به حالت تعادلی سودآوری برسد تا سرمایه‌های مردم از سایر بازارها خارج و به بورس منتقل شود. این روش، تنها رویکرد و راهکار پیش پای دولت و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای کنترل نرخ ارز است. هر چند امید می رود براساس‌ آمارهای منتشر شده درخصوص افزایش صادرات نفت با برگشت ارزهای نفتی به کشور، این موضوع نیز منجر به کاهش نرخ ارز با عرضه بیشتر ارز در بازار شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار