به گزارش راهبرد معاصر ، ۲ روز پیش پایگاه خبری UAWIRE گزارشی منتشر کرد که یک کشتی باری ایرانی با ۴۹۰۰ تن گندم در کانال ولگا در دریای خزر و در منطقه آستاراخان به مانع برخورد کرده است.
وزارت شرایط اضطراری منطقه آستاراخان درباره جزئیات این برخورد اعلام کرده بود که این برخورد در ساعت ۹:۲۵ دقیقه بین شهرهای نینوکا و فودوروکا اتفاق افتاده اما خسارت جدی وارد نشده است.
کشتی دارای ۱۴ خدمه بوده و با پرچم ایران و تحت مدیریت شرکت کشتیرانی پرشین گلدن سی به مقصد امیرآباد در ایران میرود.
حساسیت این خبر علاوه بر اینکه این کشتی برای ایران بوده بیشتر به خاطر محموله گندم آن بود چرا که ایران امسال اعلام کرده در تولید گندم خودکفا است و اقدام به واردات محموله گندم از روسیه میکند حساسیتزا بود.
یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی در این باره و دلایل واردات گفت: از آنجایی که در کشور ظرفیت کارخانههای آرد زیاد است برای توسعه آنها و همچنین درآمدزایی برای کشور اقدام به واردات گندم میشود.
این منبع آگاه گفت: این گندمهای وارداتی تحت عنوان «عبور موقت» وارد کشور میشود و علاوه بر تولید آرد در کارخانههای کشور، مشتقات دیگری نظیر آرد، گلوتن و نشاسته هم از آنها استخراج میشود.
وی گفت: سال گذشته وزارت جهاد قرارداد واردات یک میلیون تن گندم با روسیه امضا کرده تا از ظرفیت کارخانههای آرد کشور به طور کامل استفاده کند و آنها را توسعه دهد.
به گفته منبع آگاه، گندمهای وارداتی پس از فرآوری در ۱۵ کارخانه آرد کشور که مجوز واردات دارند، به کشورهای جنوب شرقی آسیا و از جمله چین صادر میشود.