به گزارش راهبرد معاصر؛ اخیراً ابهامات جدی در خصوص تخصیص نقدی 120 میلیارد تومان در شرایط تنگنای مالی و کسری گسترده بودجه برای احداث یک دانشکده در تهران خبرساز شده است.
ابتدا در 30 تیر ماه رئیس سازمان برنامه و بودجه طی ابلاغی به وزارت بهداشت تخصیص مذکور را از محل اعتبارات یک میلیارد یورویی تأمین هزینههای مدیریت کرونا ابلاغ میکند ولی ظاهرا بهدلیل گلایه برخی مقامات ارشد دولتی تنها یک هفته بعد تخصیص مذکور لغو و ابلاغیه دیگری جایگزین میشود.
در توضیحات تخصیص اولیه نوبخت اینگونه تصریح شده است: حسب دستور رئیس جمهور در تاریخ 30 تیر ماه بابت "خرید" ساختمان و بهسازی دانشکده فناوریهای نوین، 120 میلیارد تومان نقدی با تخصیص 100درصدی و از محل منابع صندوق توسعه ملی.
اما این ابلاغ با واکنش مسئولان وزارت بهداشت و کشوقوس با برخی مقامات ارشد اجرایی مواجه میشود که منشأ اصلی این اختلاف نه بر سر اصل موضوع پرداخت 120 میلیارد تومانی بلکه در خصوص منبع و منشأ تخصیص مذکور بوده است.
به همین دلیل حدود یک هفته بعد نوبخت تخصیص اولیه خود را اصلاح میکند، در این اصلاحیه مبلغ تخصیصیافته همان 120 میلیارد تومان قبلی با میزان تخصیص 100درصدی است اما این بار عنوان ردیف تخصیص به کمک به "طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ملی و استانی که امکان اتمام آنها در سال 1399 "وجود دارد تغییر میکند.
در توضیحات تخصیص جدید نوبخت به وزارت بهداشت آمده است: حسب دستور رئیس جمهور در تاریخ 30 تیر ماه بابت "خرید" ساختمان و بهسازی دانشکده فناوریهای نوین. اما در عنوان طرح در جدول تخصیص ابلاغی ذکر شده است: "احداث" دانشکده فنآوریهای نوین.
همانطور که اشاره شد بعد از ابلاغ اولیه کشوقوسها و یا بهعبارت سادهتر اعتراضهایی به این نوع تخصیص وارد میشود، در همین راستا و بر اساس میثاق دسترسی آزاد به اطلاعات با توجه به غیر محرمانه بودن مکاتبه وزیر بهداشت، لازم است رئیس سازمان برنامه و بودجه در اولین گام برای شفافسازی حداکثری جزئیات مکاتبه مذکور را اعلام نماید.
در این بین چند ابهام و سؤال اساسی ایجاد میشود، که با توجه به حساسیت موضوع لازم است سازمان برنامه و رئیس این سازمان جناب آقای نوبخت شفافسازی لازم را صورت دهند:
1 ــ ضرورت پرداخت 120 میلیارد تومان نقد در شرایط کمبود و کسری شدید بودجه در شرایط تحریم اقتصادی و فشار معیشتی چیست، درحالی که اولویتهای جدی و مهمتری در نظام درمان وجود دارد؟
2 ــ ضروری است در راستای اجرای دسترسی آزاد به اطلاعات متن نامه درخواست وزیر بهداشت (که در متن تخصیصها به آن اشاره شده است و دارای طبقهبندی نیست) منتشر شود چرا که به سؤالات و ابهامات پاسخ خواهد داد. لازم به ذکر است مهمترین ابهام تغییر سریع تخصیص ابلاغی است.
3 ــ دلیل تناقض در عناوین ذکرشده در جدول تخصیصهای ابلاغی چیست؛ بالاخره دستور رئیس جمهور برای خرید ساختمان و بهسازی آن است یا برای احداث دانشکده؟ توضیحاتی که در تخصیصهای مورد اشاره ذکر شده است از شفافیت کافی برخوردار نیست، در واقع رابطه شفافی بین احداث، خرید و بهسازی بهعنوان عبارتهایی که در ابلاغیه نوبخت آمده است وجود ندارد، بهصورت سادهتر اینکه؛ بالاخره قرار است ساختمانی جدید خریداری شود و یا یک ساختمان و تجهیزات آن بهسازی شود؟
4 ــ اگر تخصیص حسب دستور رئیس جمهور برای خرید ساختمان است، مگر خرید ساختمان جدید بر اساس ضوابط اجرایی بودجه ممنوع نیست؟
5 ــ اگر تخصیص برای احداث ساختمان دانشکده است، با توجه به ماهیت ردیفی که کمک از آن هزینه شده است یعنی کمک به طرحهای تملک سرمایهای که در سال 1399 قابلیت اتمام و بهرهبرداری دارد میبایست اولاً گزارشی از میزان پیشرفت ساخت دانشکده با مستندات ارایه شود و ثانیاً مشخص شود که؛ آیا این دانشکده قابلیت تکمیل در ماههای باقیمانده را دارد یا خیر؟
6 ــ در متن ابلاغیه نوبخت به از محل نقدینگی "حساب خاص" با تأیید رئیس جمهور اشاره شده است، ماجرای حساب خاص چیست؟ چهتعداد حساب خاص در کشور وجود دارد و منابع ورودی این حسابها چیست و محل مصرف این منابع کجاست؟/ تسنیم