عصر پساصباح در کویت-راهبرد معاصر

عصر پساصباح در کویت

پارلمان کویت در سیاست های این کشور نقش اساسی و تعیین کننده ای را ایفا می کند و این نهاد از تبدیل امیر کویت به فردی مانند محمد بن سلمان ولیعهد عربستان جلوگیری خواهد کرد. بنابراین اگر چه معمار اصلی سیاست خارجی کویت شیخ صباح بود، اما جایگاه کویت بسیار مهم تر از امیر کویت است.
کورتنی فریر؛ کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 21 October 2020

عصر پساصباح در کویت

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از درگذشت صباح الاحمد الصباح پادشاه کویت، این پرسش مطرح خواهد شد که دوره گذار و انتقال سیاسی در کویت چگونه خواهد بود و کویت به عنوان یک بازیگر  و کنشگر منطقه ای چه نقشی را در آینده ایفا خواهد کرد؟ در شرایط کنونی در مورد رویکرد و راهبرد «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر جدید کویت نگرانی های زیادی وجود دارد.

 

شیخ نواف 83 ساله در حالی به قدرت می رسد که پیرترین ولیعهد جهان می باشد. با وجود ابهامات مرتبط با انتخاب ولیعهد بعدی، در ماه های آینده انتخابات پارلمانی کویت برگزار خواهد شد. در آخرین انتخابات پارلمانی، شاهد پیروزی گسترده و بی سابقه جریان های مخالف و اپوزیسیون بودیم. بنابراین در صورت پیروزی مجدد جریان های اپوزیسیون، امیر جدید کویت با چالش های متعددی روبرو خواهد شد. در همین حال امروزه مردم به دلیل نحوه رویکرد دولت در مقابله با اپیدمی کروناویروس و فساد گسترده و وضعیت اقتصادی کشور، مخالف حضور در انتخابات پارلمانی هستند. به احتمال گسترده شیخ نواف به جای مسائل سیاست خارجی بیشتر بر مسئله اقتصاد داخلی توجه کند. با اپیدمی کرونا ویروس، نگرانی ها در مورد وضعیت اقتصادی این کشور رو به افزایش است.

 

شیخ نواف در حوزه سیاست خارجی کویتِ پساصباح، مانند سلطان هیثم بن طارق در عمان بر اتخاذ سیاست بی طرفی عمل می کند. وی به جای سیاست خارجی در عوض بر نظم بیشتر به اقتصاد داخلی تمرکز خواهد کرد. پارلمان کویت در سیاست های این کشور نقش اساسی و تعیین کننده ای را ایفا می کند و این نهاد از تبدیل امیر کویت به فردی مانند محمد بن سلمان ولیعهد عربستان جلوگیری خواهد کرد. بنابراین اگر چه معمار اصلی سیاست خارجی کویت شیخ صباح بود، اما جایگاه کویت بسیار مهم تر از امیر کویت است.

 

کویت بر خلاف همسایگانش در منطقه، در مسئله تعیین جانشینی دارای نهادهای دموکراتیکی است. افکار عمومی در کویت از اهمیت بالایی برخوردار است. سیاست خارجی این کشور در داخل و خارج از کشور با رضایت همراه بوده و بنابراین دلایل زیادی برای تغییر و تحول آن وجود ندارد. بنابراین نگرانی های اقتصادی در مرکز و محور اصلی سیاست های نواف خواهد بود. با توجه به فشارهای ناشی از اپیدمی کروناویروس و جاه طلبی های چشم انداز 2035 کویت، احتمالا شیخ نواف و ولیعهد وی به دنبال نابودی فساد و ایجاد اصلاحات اقتصادی قدم برخواهند داشت.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار