اقتصاد کشور را به پیروزی بایدن گره نزنید!-راهبرد معاصر
مهدی موحدی بک نظر، پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

اقتصاد کشور را به پیروزی بایدن گره نزنید!

اگر جو بایدن انتخاب شود قطعا تا دو سال آینده برای آماده کردن فضای مذاکره تلاش می کند، بنابراین تا دو سال آینده هیچ اتفاقی به نفع اقتصاد ما رخ نمی دهد.
مهدی موحدی بک نظر؛ پژوهشگر اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 25
کد خبر: ۶۴۱۰۰

اقتصاد کشور را به پیروزی بایدن گره نزنید!

 

مهدی موحدی بک نظر کارشناس و پژوهشگر اقتصادی  در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص آثار اقتصادی انتخابات آمریکا و روی کارآمدن آقای بایدن یا ترامپ گفت:  واقعیت این است که با روی کار آمدن آقای بایدن یا آقای ترامپ نه تحریم های ایران برداشته می شود و نه آنچنان فضای جدیدی پیش روی اقتصاد ما باز نمی شود، بنابراین  هیچ کدام از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا در صورت روی کار آمدن چنین فضایی را برای ما رقم نخواهند زد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید به این نکته مهم توجه شود و به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد چرا برخی معتقدند با انتخاب آقای جوبایدن اتفاق ویژه ای در عرصه اقتصادی ایران رخ می دهد که به هیچ وجه این نگاه و  تحلیل درست و کارشناسی شده نیست. اگر آقای جوبایدن انتخاب شود قطعا تا دو سال آینده برای آماده کردن فضای مذاکره تلاش می کند بنابراین تا دو سال آینده هیچ اتفاقی به نفع اقتصاد ما رخ نمی دهد.

 

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: همین که آقای بایدن پیروز انتخابات شود تا زمانی که رسما روی صندلی ریاست جمهوری در کاخ سفید بنشیند تقریبا به دی ماه و بهمن ماه سال جاری می رسد، لذا نمی توان انتظار داشت که از همان دی ماه آقای بایدن همه ی مسائل را کنار بگذارد و به یک باره به برجام برگردد و به نفع ایران کار کند.

 

موحدی بک نظر توضیح داد: قطعا آقای بایدن به دلایل سیاسی و فشارهای مختلف در آمریکا چنین انگیزه ای ندارد. از سوی دیگر وی تلاش می کند تا اندازه ای که می تواند مسوولین ایرانی را تشنه نگاه دارد. با توجه به اینکه آمریکایی ها می دانند دولت آقای روحانی تشنه مذاکره با آنهاست، لذا تا جای ممکن تلاش می کنند بر این عطش بیافزایند و برای انجام هر گونه مذاکره یا بازگشت به برجام دست نگه دارند تا در مذاکره احتمالی بتواند امتیازات بیشتری را به نفع خود از طرف ایرانی بستانند.

 

کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصادی درخصوص روی کار آمدن مجدد آقای ترامپ نیز بیان داشت:  به هر حال آقای ترامپ تمام تلاش خود را برای تحریم ایران در دور اول به کار بسته، حتی اگر این بار هم پیروز میدان رقابت شود نمی تواند چندان روی موضوع تحریم ایران تکیه کند چرا که هر کشوری دارای قابلیت های مختلفی برای مقابله با شرایط تحریمی و وفق دادن اقتصاد خود با تحریم هاست. از سوی دیگر اقتصاد ایران هم اقتصاد کوچکی نیست که در آینده ی نزدیک به واسطه تحریم های آمریکا به زمین بخورد و سقوط کند، بنابراین به نظر نمی رسد آقای ترامپ هم انگیزه ای برای مانور دادن بیشتر بر موضوع تحریم ایران داشته  باشد، لذا روی کار آمدن آقای ترامپ و آقای بایدن عملا برای ایران فرق چندانی نخواهد داشت.

 

مهدی موحد بک نظر درباره روی کار آمدن آقای ترامپ و منافع انتخاب وی برای انجام اصلاحات اقتصادی در ایران گفت: بنده متمایل به انتخاب شدن دوباره آقای ترامپ هستم چرا که تحریم های آقای ترامپ شرایطی را برای کشور رقم زد تا مسوولین ما به فکر اصلاح بنیادین اقتصاد بیفتند.

 

وی دراین باره توضیح داد: متاسفانه در طول دهه های گذشته ثابت شده که مسوولین از سر بی عرضگی ، تعلل و عدم دور اندیشی تلاشی برای اصلاحات اساسی در اقتصاد کشور صورت نداند، از زمانی که تحریم های اقتصادی آقای ترامپ شرایط سختی را به کشور تحمیل کرده برخی مسوولین وادار به اصلاحات شده اند مانند اصلاح ساختار بودجه و مالیات ها.

 

مهدی موحدی بک نظر تبیین کرد: شکی دراین موضوع نیست که اگر تحریم های اقتصادی آقای ترامپ سنگین نبود قطعا ما تا صد سال آینده هم به فکر اصلاحاتی در ساختار بودجه، بانکی و مالیاتی نمی افتادیم از این نظر که با فشارهای آمریکا اصلاحات اقتصادی را بهتر و سریع تر دنبال کنیم انتخاب آقای ترامپ می تواند امر مبارکی برای اقتصاد ما به شمار رود، علی رغم آنچه اکثر مردم به صورت احساسی فکر می کنند که برای درمان مشکلات اقتصادی بهتر است ترامپ انتخاب نشود.

 

تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره آثار روانی وعملی انتخاب آقای بایدن هم گفت: اگر آقای جو بایدن انتخاب شود باز هم شاهد عطش  مذاکره و خلاصی کوتاه مدت و کوته نگرانه برای حل مشکلات موجود خواهیم بو، بنابراین مسوولین به دنبال این موضوع می روند که با آمدن آقای بایدن فضایی برای مذاکره و حل مسائل اقتصادی ایجاد می شود. متاسفانه این مساله به صورت تاریخی برای ما تجربه شده که در هر مذاکره ای بیشتر دست دادن داشتیم تا دست گرفتن! لذا در مذاکرات دستاوردی برای ملت به ارمغان نیامده بلکه هر چه داشتیم را تقدیم طرف مقابل کرده ایم بنابراین روی کار آمدن آقای بایدن فقط و فقط از نظر فضای روانی یک مزیت برای اقتصاد به شمار می رود چرا که تا مدت زمان کوتاهی می تواند به  آرامش بازار کمک کند. هر چند که  انتخاب آقای بایدن می تواند به ضرر بازار سرمایه تمام شود و بازار سرمایه را در آبان ماه با افت شدیدی رو به رو کند اما روی کار آمدن آقای ترامپ به افزایش شاخص در بازار سرمایه منتهی می شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده