پاسخ به ۸ سوال کلیدی درباره بودجه شرکت‌های دولتی/ ۴۱ درصد رقم بودجه اعداد حسابداری هستند-راهبرد معاصر
دومین روز ثبت نام طرح فروش مشارکت در تولید پنج محصول ایران خودرو امروز سه شنبه ۴ آذر ۹۹/ لینک سایت و نحوه ثبت نام + تارا ایران خودرو تولید بخش نفتی آب رفت/ اقتصاد ایران در فصل بهار طی دو سال ۱۳ درصد کوچک‌تر شد بازداشت ۱۲ نفر از کارکنان قوه قضاییه به اتهام گرفتن رشوه رایزنی نتانیاهو و بن‌سلمان درباره ایران و توافق سازش دیدار برجامی وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس پامپئو: دسترسی ایران به درآمدهای نفتی را محدود کردیم دیدار نتانیاهو و بن‌سلمان تایید شد واکنش یمن به سفر «نتانیاهو» به عربستان سعودی با دولتی که عُرضه کنترل قیمت مرغ را هم ندارد، چه باید کرد؟ دردسری بزرگ برای پرسپولیس مرغداران: فعلاً منتظر ارزانی نباشید! لاشه خودرو خارجی گران‌تر از خودرو صفر داخلی+ جزئیات ازسرگیری پروازهای لوفتهانزا به ایران ثبت نام مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی دولت شرایط و زمان پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی+ مشمولین وام یک میلیونی کرونایی چرا کارت قرمز گل‌محمدی بخشیده نمی‌شود؟ امیرعبداللهیان: ایران با قدرت از سوریه در منطقه دفاع می‌کند آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز دوشنبه ۳ آذر ۹۹/ فوت ۴۵۳ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته آخرین اخبار از ترخیص لوازم خانگی بوش+ جزئیات چرا دولت مالیات بر خانه و ماشین لوکس را اجرا نمی‌کند؟ دیدار مخفیانه نتانیاهو با محمد بن سلمان در عربستان رئیسی: وزارت بهداشت گرفتار حاشیه‌ نشود/ تناقض سازمان ملل در برخورد با مبارزه جمهوری اسلامی در مسئله مواد مخدر و قاچاقچیان ترامپ به دنبال محدود کردن سیاست خارجی دولت بایدن پامپئو این روزها در منطقه به دنبال چیست؟ واکنش وزیر صمت به مرغ ۳۵ هزار تومانی کف حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده چقدر می‌شود؟+جزئیات اطلاعیه شرکت ملی نفت ایران در خصوص اخبار منتشر شده پیرامون خط لوله ایلات-اشکلون قیمت طلا قیمت سکه قیمت دلار و ارز امروز دوشنبه ۳ آذر ۹۹ بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور از امروز دوشنبه ۳ آذر + جزئیات افزایش قیمت شیر خام و حذف لبنیات از سفره ها قیمت رسمی انواع دلار و ارز امروز دوشنبه ۳ آذر ۹۹ توضیحات در باره اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی برای طرح معیشتی حریرچی: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی حداقل تا دو سال دیگر استعفای جنجالی ملک‌‌زاده و چند سؤالی که باید به آن‌‌ها پاسخ داده شود حمله به پالایشگاه آرامکو عربستان با موشک قدس ۲ وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی احتمالی بایدن چه کسانی هستند؟ زالی: دورهمی‌های خانوادگی یکی از دلایل افزایش ابتلاست تمایل بایدن برای بازگشت به برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران حسام ‌الدین آشنا مجرم شناخته شد ورود سامانه بارشی جدید/ کاهش دما تا ۹ درجه در برخی شهر‌ها تا پایان هفته واکنش غریب آبادی به خبر حمله نظامی امریکا به ایران چنگیز جلیلوند، صدای ماندگار دوبله ایران درگذشت+بیوگرافی سرلشکر سلامی: تفکر بسیج تا آمریکای لاتین و آفریقا پیش رفته است/ بسیج خط مقدم مقابله با مستکبران جهان زالی: شرایط تهران متناسب با یک شهر کرونازده نیست ادامه اتهام زنی‌های پمپئو علیه ایران حجت الاسلام راستگو درگذشت متن کامل گزارش نوامبر آژانس درباره راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران قیمت واکسن کرونا اعلام شد گزارش ۲۴ ساعته از اجرای طرح جدید مدیریت کرونایی/ رحمانی فضلی: کسانی که تخلف می‌کنند باید جریمه شوند سامانه بارشی امروز تهران را ترک می‌کند برف و باران در جاده‌های ۲۱ استان کشور عراقچی عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی می‌شود؟ واکنش قالیباف به محدودیت‌های کرونایی، مشکلات مردم و طرح معیشتی دولت ماجرای توزیع بادمجان در بوشهر چه بود؟ کسب و کارهای اینترنتی تعطیل نیستند مالک بیمارستان امام‌خمینی کرج خلع ید شد+ علت و جزئیات فهرست ۲۰ نفره کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰+ اسامی چرا ملک‌زاده از وزارت بهداشت رفتنی شد؟ احتمال برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ طی ۲ روز پاسخ رهبر انقلاب به یک رئیس‌جمهور بدهکار روحانی: اگر همگی مراعات کنیم، تعطیلات دو هفته‌ای به ۱۰ روز کاهش می‌یابد/ پرداخت ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰ میلیون نفر تا آخر سال پورابراهیمی: دولت به دنبال ایجاد فضای روانی در کشور است شرط بازگشت ایران به میز مذاکره با آمریکا چیست؟ مجلس به دنبال شفاف کردن رابطه دولت با نفت خطیب‌زاده: ادعای ارسال پیام عراقچی به تیم بایدن ساختگی است تبعات امنیتی جبران‌ناپذیر انحصاری کردن جابجایی آرد در کشور مجوز پخش سریال‌های ترکیه‌ای با کیست؟ رونمایی از مستند سینمایی «نفت و خون» با محوریت اتفاق تاریخی بزرگ ایران حدیث امام صادق (ع) درباره ارزش علم سخنی با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در دوران فتنه وظیفه مسلمانان در ایجاد وحدت اسلامی چیست؟ عزت‌الله جامعی‌ندوشن درگذشت آغاز کنفرانس وحدت اسلامی با پیام آیت‌الله مکارم و سخنرانی رئیس مجلس حدیث امام باقر (ع) درباره مشورت کردن لارگانی: بجای دولت ما از مردم عذرخواهی می‌کنیم دریافت پول برای بازدید از مزار محمدرضا شجریان ریشه گناهان در کلام امام حسن عسکری (ع) شرط قبولی دعا از زبان حضرت محمد (ص) استفتائات جدید درباره کرونا از رهبر انقلاب حدیث امام علی (ع) درباره تمسک به قرآن «دختر‌ها بابایی‌اند»؛ روایتی پر احساس از زندگی شهید مدافع حرم آخرین فیلم از محمدرضا شجریان روی تخت بیمارستان + فیلم کاریکاتور | دزدان دریایی آمریکایی کاریکاتور | مسابقه تخم مرغ و دلار! قیمت مسکن در ۸ سال اخیر/ اینفوگرافیک کاریکاتور | تابستان داغ اینفوگرافیک | خانه‌های سر به فلک‌کشیده / ۲ عاقبت منفورترین چهره‌های واقعه کربلا/ اینفوگرافیک کاریکاتور/ چه بوی کبابی میاد! نخستین تصاویر از موشک‌های حاج قاسم و ابومهدی اینفوگرافیک | تازه‌وارد‌های بازار سرمایه کاریکاتور | همسفران مرگ کاریکاتور | گشایش اقتصادی بعدی در راه است! کاریکاتور | خودزنی اسرائیلی کاریکاتور | پلیس آدمکش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

پاسخ به ۸ سوال کلیدی درباره بودجه شرکت‌های دولتی/ ۴۱ درصد رقم بودجه اعداد حسابداری هستند

مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه 41 درصد رقم بودجه شرکت‌های دولتی، ارقام حسابداری (غیرواقعی) هستند، اعلام کرد: امکان ایجاد منابع درآمدی قابل توجه برای دولت از محل صرفه‌جویی در کل هزینه‌های شرکت‌های دولتی، وجود ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 08
کد خبر: ۶۶۰۱۴

به گزارش راهبرد معاصر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «پاسخ به برخی پرسش‌های متداول در زمینه بودجه شرکت‌های دولتی» تلاش کرده است در قالب پاسخ دادن به 8 پرسش مهم و کلیدی درباره بودجه شرکت‌های دولتی، برخی تصورات نادرست در این زمینه را اصلاح کند.

*تفاوت تعریف بودجه شرکت ها با بودجه عمومی

در گزارش بازوی کارشناسی مجلس در پاسخ به این سوال که  «بودجه شرکتهای دولتی چیست؟» آمده است: «اصولاً زمانی که عنوان می‌شود بودجه یک شرکت دولتی X ریال است، تلقی رایجی شکل می‌گیرد مبنی بر اینکه شرکت مذکور X ریال در سال مورد نظر خرج خواهد کرد (یا اینکه دولت به شرکت مذکور X ریال منابع اختصاص خواهد داد). این تصور درخصوص بودجه شرکت‌ها دقیق نیست. بودجه یک شرکت در اصل منعکس کننده رقم گردش مالی شرکت در سال مورد نظر است. برخلاف منابع و مصارف بودجه عمومی، منابع و مصارف بودجه شرکت‌های دولتی ناشی از عملیات خود شرکت است.

منابع عبارت است از: درآمدهای شرکت (ناشی از فروش کالا یا خدمات تولیدی شرکت) و سایر وجوه کسب شده در سال مورد نظر مانند تسهیلات بانکی، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت و غیره؛

مصارف شرکت نیز عبارت است از: هزینه‌های تولید کالاها و خدمات و مواردی مانند بازپرداخت تسهیلات و وجوهی که شرکت‌ها باید به دولت بپردازند مانند سود سهام و مالیات.

بودجه شرکت عبارت است از: جمع منابع یا جمع مصارف شرکت مورد نظر در یک سال مالی (طبعاً جمع منابع و مصارف برابر بوده، لذا تفاوتی نمی‌کند کدام ملاک قرار گیرد و هردو نشاندهنده حجم گردش مالی شرکت در سال مورد نظر است)».

*مقایسه بودجه شرکت های دولتی با بودجه عمومی فاقد وجاهت است

در گزارش این مرکز پژوهشی در پاسخ به این سوال که «آیا می‌توان بودجه شرکت‌های دولتی را با بودجه سایر دستگاه‌های دولتی (بودجه عمومی) مقایسه کرد؟»، آمده است: «همانطور که در پاسخ سؤال پیش عنوان شد، بودجه شرکتها به لحاظ ماهیت با بودجه سایر دستگاههای اجرایی متفاوت است. بودجه شرکتهای دولتی نشاندهنده حجم عملیات شرکت در یک سال است، اما بودجه سایر دستگاههای اجرایی نشاندهنده مبلغی است که دستگاه مورد نظر در سال مزبور از خزانه دولت دریافت و صرف خواهد کرد. لذا مقایسه بودجه شرکتهای دولتی با بودجه سایر دستگاه‌های اجرایی اساساً فاقد وجاهت است. حتی جمع نمودن این دو مبلغ نیز به دلیل تفاوت ماهوی فاقد معناست (هرچند مطابق قوانین کشور ما، رقم بودجه کل کشور از حاصل جمع بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی به‌دست می‌آید. لذا بنا به دلایل پیشگفته، اصلاح تعریف بودجه کل کشور در قوانین مربوط ضروری است)».

*نقش دولت در تامین مصارف شرکت‌های دولتی

مرکز پژوهش های مجلس در پاسخ به این سوال که «چه بخشی از مصارف شرکت‌های دولتی توسط دولت تأمین می‌شود؟» اعلام کرده است: «وجوه پرداختی ازسوی دولت به شرکت‌های دولتی شامل دو بخش است. یک بخش اعتبارات عمرانی است. در اصل دولت معمولاً طرح‌های عمرانی خود را از طریق شرکت‌های دولتی اجرا نموده و اعتبارات عمرانی دولت از طریق این شرکت‌ها به اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد. به عبارت دیگر، شرکت‌های دولتی در این حوزه، درحقیقت عاملیت دولت در اجرای پروژه‌های عمرانی را برعهده دارند (شایان ذکر است که پروژه‌های عمرانی با اعتبارات عمومی تنها پروژه‌های عمرانی شرکت‌های دولتی نیست و این شرکت‌ها از محل منابع داخلی خود نیز اقدام به اجرای پروژه‌های عمرانی می‌کنند). این اعتبارات عمرانی، موارد مصرف کاملاً مشخصی داشته و صرفاً در طرحهای عمرانی مربوطه (مطابق پیوست شماره 1 لوایح بودجه سالیانه) قابل صرف هستند.

غیر از اعتبارات پروژه‌های عمرانی، عمده وجوه پرداختی از خزانه دولت به شرکت‌های دولتی، مبالغ مربوط به پوشش زیان شرکت‌های زیانده (کمک‌زیان) است. جمع کل مبلغ کمک‌زیان در نظر گرفته شده در بودجه سال 1399 حدود سه هزار میلیارد تومان است که حدود 1700 میلیارد تومان از این مبلغ تنها برای صدا و سیما پیش‌بینی شده است. شایان ذکر است منابع عمومی بودجه سال جاری حدود 570 هزار میلیارد تومان است، لذا عدد سه هزار میلیارد تومان ذکر شده نشان می‌دهد پوشش کمکزیان شرکتهای دولتی بخش اندکی از منابع عمومی را به خود اختصاص می‌دهد».

* 41 درصد رقم بودجه شرکت‌های دولتی، ارقام حسابداری (غیرواقعی) هستند

در گزارش بازوی کارشناسی مجلس در پاسخ به این سوال که «آیا بودجه شرکت‌های دولتی سه برابر منابع عمومی است؟»، آمده است: «میزان بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال 1399 بالغ بر 1480 هزار میلیارد تومان بوده که ظاهراً حدود سه برابر میزان منابع عمومی (570 هزار میلیارد تومان) است. این نسبت کم و بیش در سایر سال‌های اخیر نیز تکرار شده است. اما نکته مهم آن است که بخشی از مصارف مندرج در بودجه شرکت‌های دولتی صرفاً از جنس حسابداری بوده و مابه‌ازای آنها مبلغی در عمل خرج نمیشود (دارای ماهیت هزینه واقعی نیستند).

 در اصل، بزرگنمایی بودجه شرکت‌های دولتی، ریشه در ارقام مربوط به صادرات و فروش داخلی نفت خام و میعانات گازی دارد که از پرداختن به جزئیات آن صرفنظر کرده و تنها به بیان یک مثال بسنده می‌کنیم: رقم واقعی درآمد شرکت ملی نفت برای سال 1399 حدود 78 هزار میلیارد تومان است در حالی که در بودجه برای این شرکت 715  هزار میلیارد تومان درآمد ثبت شده است؛ تفاوت این دو عدد درواقع به منابعی برمی‌گردد که در اختیار شرکت ملی نفت نبوده (مانند سهم دولت و صندوق توسعه ملی از صادرات نفت) اما در صورت‌های مالی این شرکت به‌عنوان درآمد درج می‌شود.

درمجموع ارقام حسابداری (غیرواقعی) منعکس شده در بودجه شرکت‌های دولتی در سال 1399 حدود 608 هزار میلیارد تومان است که معادل حدود 41 درصد از کل بودجه شرکتهای دولتی در لایحه بودجه سال 1399 است. با کسر این عدد از رقم 1480 هزار میلیارد تومان بودجه شرکتهای دولتی، به عددی در حدود 872 هزار میلیارد تومان می‌رسیم که میتواند به‌عنوان رقم حقیقی بودجه (گردش مالی) شرکت‌های دولتی تلقی شود. لذا این تصور که بودجه شرکت‌های دولتی سه برابر منابع عمومی است درحقیقت تصور دقیقی نیست».

* برخی هزینه های شرکت‌های دولتی قابل کاهش یا صرفه‌جویی نیست

در گزارش این مرکز پژوهشی در پاسخ به این سوال که «آیا می‌توان با درصدی صرفه‌جویی در بودجه شرکت‌های دولتی، درآمد قابل توجهی برای دولت ایجاد کرد؟»، آمده است: «اتخاذ هر سیاستی به‌منظور صرفه‌جویی، پیش از هر چیز نیازمند دانستن میزان هزینه‌های قابل کاهش است. برای رسیدن به این عدد باید ارقامی که به‌لحاظ ماهیت نمی‌توان آنها را هزینه تلقی کرد، از سرجمع هزینه‌ها کسر شوند. همانطور که عنوان شد حدود 41 درصد رقم بودجه شرکت‌های دولتی اساساً ماهیت واقعی نداشته و صرفاً به‌صورت حسابداری در صورت‌های مالی شرکت‌ها درج می‌شود، لذا صرفه جویی درخصوص آنها بی‌معنا خواهد بود.

در رابطه با مابقی 59 درصد بودجه شرکت‌های دولتی نیز همانطور که عنوان شد، رقم بودجه شرکت‌های دولتی میزان گردش مالی شرکت‌های مذکور است که لزوماً تمام اقلام زیرمجموعه آن قابل کاهش یا صرفه‌جویی نیست. به‌عنوان مثال بخشی از مصارف شرکت‌های دولتی بازپرداخت تسهیلات، سود سهام پرداختی به دولت و مالیات است که صرفه‌جویی درخصوص آنها موضوعیت نخواهد داشت. در رابطه با بانک‌های دولتی نیز سود پرداختی به سپرده‌گذاران به‌عنوان هزینه‌های بانک در صورت‌های مالی آنها منعکس میگردد. همچنین درخصوص شرکت‌های زیانده، علی‌القاعده منابع حاصل از صرفه‌جویی می‌بایست در وهله اول به پوشش زیان یا زیان انباشته اختصاص یابد. لذا با توجه به ملاحظات فوق وضع قواعدی از جنس صرفه‌جویی در کل هزینه‌های شرکت‌های دولتی دارای منطق کارشناسی نیست».

* ایجاد منبع درآمدی برای دولت هدف جانبی صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌های دولتی است

مرکز پژوهش های مجلس در پاسخ به این سوال که «آیا صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌های دولتی امکانپذیر است؟»، اعلام کرده است: «طبعاً هزینه‌های شرکت‌های دولتی نیز مانند هزینه‌های سایر دستگاههای اجرایی با ناکارایی‌هایی مواجه است که نیازمند بررسی دقیق و یافتن راهکارهایی برای صرفه‌جویی حداکثری است. اما نکته مهم، اصلاح دید نسبت به صرفه‌جویی هزینه‌ها در این شرکت‌هاست.

صرفه‌جویی در هزینه‌های این شرکت‌ها می‌بایست با هدف افزایش کارایی و ارتقای عملکرد خود آنها (و نه لزوماً ایجاد منابع درآمدی برای دولت) دنبال شود. بسیاری از شرکت‌های دولتی در حال حاضر به دلایل مختلف از سودآوری کمتری نسبت به پتانسیل‌های موجود خود برخوردارند؛ اصلاح وضعیت این شرکت‌ها می‌بایست با هدف ارتقای عملکرد شرکت در حوزه کیفیت ارائه خدمات، سرمایه‌گذاری و سودآوری انجام پذیرد؛ لذا در این مسیر، ایجاد منبع درآمدی برای دولت می‌تواند یک هدف جانبی قلمداد شود».

*چه نهادهایی بر بودجه شرکت های دولتی در ایران نظارت می کنند؟

در گزارش بازوی کارشناسی مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره شیوه تهیه و نظارت بر بودجه شرکت‌های دولتی در ایران، آمده است: «نظارت بر اجرای بودجه شرکت‌ها در وهله اول در حوزه وظایف هیئت مدیره و در مرحله بالاتر در حوزه وظایف مجمع عمومی شرکت است؛ ضمن اینکه سازمان برنامه و بودجه نیز وظیفه نظارت عملیاتی بر اجرای بودجه شرکتهای دولتی را داراست. همچنین دیوان محاسبات کشور به استناد اصل پنجاه‌وپنجم (55) قانون اساسی، به کلیه حساب‌های وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به‌نحوی از بودجه کل کشور استفاده میکنند، رسیدگی و حسابرسی می‌کند».

*ضرورت استفاده مجلس از ظرفیت قانون الحاق یک تبصره به ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی

این مرکز پژوهشی در قالب پاسخ به آخرین سوال یعنی شیوه ورود مجلس به بررسی بودجه شرکتهای دولتی، ضمن اشاره به دلایل در حاشیه قرار گرفتن بررسی بودجه این شرکت‌ها در مجلس و همچنین دلایل غیردقیق بودن ارقام بودجه شرکت‌های دولتی که در پیوست 3 لایحه بودجه درج می شود، استفاده از ظرفیت قانون الحاق یک تبصره به ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس که در سال 98 به تصویب رسیده را یکی از بهترین راهکارهای ورود مجلس به این موضوع دانسته و توضیحاتی درباره ظرفیت های این قانون ارائه داده است.

در بخش «جمع بندی» این گزارش مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه امکان ایجاد منابع درآمدی قابل توجه برای دولت از محل صرفه‌جویی در کل هزینه‌های شرکت‌های دولتی، تصوری دور از واقعیت است ولی این موضوع به‌معنای بی‌اهمیت بودن صرفه‌جویی و افزایش کارایی در این شرکت‌ها نیست، آمده است: «بنا به دلایل متعدد، عایدی قابل توجهی برای دخل و تصرف مجلس در ارقام ریز بودجه شرکت‌های دولتی، قابل تصور نیست، لیکن مجلس شورای اسلامی می‌تواند با استفاده مؤثر از ظرفیت ماده (182) آیین‌نامه داخلی مجلس، نقش نظارتی خود را در این حوزه ارتقا دهد».

فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار