نحوه اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در نوروز
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از توقف اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در ایام نوروز خبر داد.
به گزارش راهبرد معاصر ، سردار محمدرضا مهماندار در نشست خبری صبح امروز خود در مورد تمهیدات پلیس راهور پایتخت در ایام نوروز گفت: از روز ۲۹ اسفندماه اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در تهران متوقف شده و این وضعیت تا پایان تعطیلات نوروزی یعنی ۱۶ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
مهماندار با بیان اینکه در سال آینده تغییری در طرح ترافیک و زوج و فرد ایجاد نخواهد شد، گفت: از ۱۷ فروردین ماه طرح ترافیک و زوج و فرد با همین شیوه ادامه خواهد داشت و اگر بنا باشد که تغییری در آن اعمال شود قبلتر اطلاعرسانی خواهد شد.
مهماندار اضافه کرد: از ابتدای تیرماه 98 طرح جدید در محدوده حلقه دوم طرح ترافیک یا همان زوج و فرد اجرایی خواهد شد که جزئیات آن اعلام میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تهران بیش از چهار میلیون وسیلهنقلیه شمارهگذاری شده است، گفت: همچنین افزون بر این تعداد روزانه حدود یک میلیون خودرو به معابر تهران وارد شده و عصر و شب خارج میشود، به طوریکه روزانه تنها حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو از سمت استان البرز و کرج به سمت تهران میآید.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت با بیان اینکه روزانه ۲۰ میلیون سفر در تهران انجام میشود، افزود: خودروهای شخصی، در زمان پیک ترافیک ۶۷ درصد ظرفیت معابر را اشغال میکنند که متأسفانه عمدتاً تک سرنشین هستند، باید تسهیلاتی برای مردم فراهم شود تا بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت معابر در اختیار پلیس نیست، اظهارکرد: به نظر میرسد جای سازمانی در شهرداری تهران به عنوان خدمات بزرگراهی خالی است، این سازمان باید در کنار پلیس دارای تجهیزات کافی باشد تا بتواند بعد از تصادف اقدام به جابهجایی خودروها از سطح معابر کند، چرا که هر پنج دقیقه تأخیر در تصادفهایی که انجام میشود بر زمان فعالیت دیگر ماشینها ۵۰ دقیقه تأثیر دارد.
مهماندار در ادامه با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه آمار جانباختگان حوادث رانندگی در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد و تصادفات جرحی پنج درصد کاهش داشته است، گفت: بیش از ۹۰ درصد از علل تصادفات به عامل انسانی برمیگردد طی این مدت ۶۰۵ نفر در سوانح رانندگی تهران جان باختند که ۵۲ درصد از این افراد در بزرگراهها جان باختهاند. ۸۹ درصد از این افراد مرد و ۱۱ درصد زن بودهاند؛ ۳۴ درصد از کشتهها نیز در صحنه تصادف، ۱۱ درصد در حین انتقال و ۵۵ درصد در بیمارستان جان باخته اند.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، ۴۶ درصد از تصادفات در تهران مربوط به عدم توجه به جلو است که بخش زیادی از آن به دلیل استفاده از موبایل رخ میدهد، ۲۱ درصد نیز مربوط به تخطی از سرعت مطمئنه است. همچنین، امسال تصادفات عابر پیاده افزایش داشته و سهم آن از ۳۰ درصد در سال گذشته به ۴۶ درصد رسیده است. موتورسیکلت سواران نیز ۳۷ درصد از جانباختگان را به خود اختصاص دادهاند.
مهماندار با بیان اینکه ۴۹ درصد از تصادفات فوتی تهران در ۱۱ ماهه گذشته در روز و ۵۱ درصد نیز در شب رخ داده است، گفت: ما سعی کردیم در راستای کاهش این آمار تعداد نیروهای خود را در شب افزایش دهیم. ضمن اینکه نقش خودروسازان هم در حوزه ایمنی بسیار مهم است و اگر خودروهای ما ایمن باشد در علت شدت حادثه تعداد تلفات ما کم میشود.
وی در ادامه به تمهیدات پلیس برای چهارشنبه سوری، نوروز و خریدهای شب عید اشاره کرد و گفت: با توجه به خریدهای شب عید ما ترافیک را در مقابل مراکز خرید کنترل کردیم که این طرح پس از آغاز سال جدید نیز ادامه خواهد داشت و همکاران ما در مقابل مجتمعهای تجاری و… مستقر خواهند شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه از ۲۵ اسفند تا ۱۷ فروردین طرح نوروزی پلیس راهور آغاز شده است، گفت: برای برخورد با تخلفات به ویژه تخلفات حادثهساز برنامه ریزی کردهایم، تیمهای محسوس و نامحسوس ما در معابر مستقر هستند و قطعاً بدون اغماض با تخلفات حادثه ساز برخورد خواهد شد.
مهماندار افزود: همچنین اگر تخلفی سبب آزار مردم و برهم زدن امنیت و آرامش آنان شود، حتماً برای آن پرونده قضائی نیز تشکیل خواهد شد.
وی از اجرای طرح تست الکل و اعتیاد از رانندگان در نوروز نیز خبر داد و گفت: در ایام نوروز گشتهای تست سلامت رانندگان اعم از تست الکل و موادمخدر فعال خواهند بود، علاوه بر آن در نقاطی که احتمال تردد این افراد بیشتر است، تیمهای ثابت را نیز مستقر کردهایم. رانندگی در حال مستی، ۲۱ روز توقیف وسلیهنقلیه را به همراه خواهد داشت و علاوه بر آن متخلفان نیز برابر قانون مجازات خواهند شد.
مهماندار درباره گشتهای محسوس و نامحسوس کنترل سرعت نیز گفت: در ۵۰ نقطه از تهران دوربینهای سیار مستقر خواهند بود و علاوه بر آن گشتهای محسوس و نامحسوس پلیس نیز در سطح معابر فعال هستند.
وی در مورد حداکثر سرعت در بزرگراههای تهران نیز گفت: به جز چند مورد استثنا حداکثر سرعت در بزرگراههای شمالی و جنوبی ۸۰ کیلومتر و در بزرگراههای شرقی و غربی ۹۰ کیلومتر است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مورد خطرناکترین و پر حادثه ترین بزرگراههای تهران نیز گفت: بزرگراههای شهید یاسینی، امام علی و شهید بابایی سه بزرگراه خطرناک تهران هستند.
مهماندار در مورد آمار توقیف خودروها نیز گفت: توقیف خودروهای امسال نسبت به سال قبل ۱۱ درصد و تست مثبت الکل نیز 53 درصد افزایش داشته است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره مجاز بودن یا نبودن استفاده از مسیریاب توسط رانندگان وسایلنقلیه و راکبان موتورسیکلت گفت: این مسیریابها در صورتیکه راننده باشید، اجازه استفاده از آن را به شما نمیدهد، استفاده دیداری از این مسیریابها ممنوع و تخلف است و خود این اپلیکیشنها با سیستم صوتی، استفاده کاربران را سادهتر کردند که استفاده از سیستم صوتی آنها برای راننده اشکالی ندارد.
مهماندار درباره نظر پلیس در مورد پولی شدن بزرگراهها نیز گفت: هر نوع عوارضی که بخواهد در تهران اخذ شود، نیاز به اعمال محدودیت و ممنوعیت دارد، هرگونه اعمال محدودیت و ممنوعیت تردد نیز در هر کدام از معابر شهر، نیاز به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران دارد و این شورا به ریاست شهردار تهران، دبیری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، عضویت رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران، رئیس راهنمایی و رانندگی تهران، نماینده وزارت کشور و نماینده استانداری تشکیل میشود و تاکنون هیچ پیشنهادی برای پولی شدن تردد در تونلها یا برخی بزرگراههای تهران در آن مطرح نشده است.
وی افزود: البته در شرایط فعلی تا حمل و نقل عمومی توسعه پیدا نکند و زیرساختها فراهم نشود، اجرای چنین طرحهایی در تهران امکانپذیر نیست و نمیتوان بیشتر از این فشاری به شهروندان آورد البته باید مردم را به عدم استفاده از خودروی شخصی دعوت کنیم، در حمل و نقل شهرداری عنوان شد علیرغم افزایش تعداد واگنهای مترو در برخی از خطوط، به تعداد مسافر اضافه نشده است.
مهماندار درباره حمایت پلیس از برقی شدن موتورسیکلتها نیز گفت: حتماً از این موضوع حمایت میکنیم و اگر زمینه فراهم شود باید در آینده به سمتی برویم که برخی نقاط تهران فقط اجازه به تردد موتورسیکلتهای برقی بدهیم البته قیمتهای این موتورسیکلتها بالا است و باید موتورسیکلتهایی با قیمت پایینتر به مردم عرضه شود.