آیا روحانی با افتتاح خط متروی ناایمن حقوق شهروندی را نقض کرد؟
روحانی در حالی بخشی از خط ۶ مترو را افتتاح کرد که رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نسبت به عدم ایمنی این خط هشدار داده و عدم حصول اطمینان از امنیت مردم پیش از افتتاح مغایر حق برخورداری از امنیت جانی مصرح در منشور حقوق شهروندی است.
به گزارش راهبرد معاصر ؛ روز شنبه 17 فروردین ماه جاری و دقیقا یک روز پیش از افتتاح بخش جنوبی خط 6 متروی تهران توسط رییسجمهور، در بین مسئولان شهری تهران اختلافاتی بر سر ایمنی این خط بروز کرد و نشان داد بر سر این موضوع مناقشاتی وجود دارد.
محمد علیخانی؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، طی نامهای فوری به پیروز حناچی شهردار تهران نسبت به عدم ایمنی خط 6 متروی تهران هشدار داد و نوشت: «با توجه به گزارشات واصله متاسفانه در 9 کیلومتر بخش جنوبی خط 6 به جای هفت هواکش تنها یک هواکش راهاندازی شده و همچنین پست برق بخش جنوبی خط 6 هم به علت آماده نبودن تجهیزات مربوطه در مدار قرار نخواهد گرفت و به ناچار از برق خط 4 استفاده خواهد شد و سرفاصله قطارها بالای 30 دقیقه خواهد بود. مضافا در هر ایستگاه که مورد بهرهبرداری قرار میگیرد باید 3 هواساز مربوط به سکوی مسافرین، نیم تونل شمالی و نیم تونل جنوبی جهت دمش هوای بیرون به داخل ایستگاه راهاندازی شود که در سه ایستگاه که قرار است روز یکشنبه افتتاح شود متاسفانه به صورت کامل نصب نشده و عملاً کارایی لازم را نخواهد داشت لذا خواهشمند است دستور فرمایید قبل از هرگونه افتتاح و بهرهبرداری تأییدیه ایمنی خطوط مذکور به این کمیسیون ارسال شود.»
پس از این هشدار جدی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، محسن هاشمی به عنوان رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در مواجهه با سؤال خبرنگار تسنیم درباره عدم ایمنی خط 6 مترو ضمن اجتناب از اظهارنظر در این باره، خبرنگار را به آقایان حناچی و علیخانی ارجاع داد!
اما رییس دفتر شهردار تهران نیز در ساعات پایانی روز شنبه، پاسخ نامه علیخانی را به همراه تایید ایمنی خط 6 از سوی شرکت مترو و پیمانکار پروژه برای او ارسال کرد و این خط صبح روز یکشنبه با حضور رئیس جمهور به بهرهبرداری رسید.
اما موضوع به اینجا ختم نشد و علیخانی طی تذکری مجدد در صحن شورا با اعتراض به شیوه پاسخگویی به نامه هشدارآمیز خود گفت: "در مکاتبات ارسالی مشخص نشده که چگونه الزام و نیاز به 7 هواکش میان تونلی تنها با نصب و راهاندازی یک هواکش تایید شده و چگونه صحت کارکرد تجهیزاتی که نصب نشده است مورد تایید قرار گرفته است؟! صدور هرگونه تاییدیه ایمنی توسط شرکتهای مشاور مستلزم نصب، تکمیل، راهاندازی و کنترل عملکرد تجهیزات ایمنی بر اساس نقشههای طرح و با رعایت استانداردهای بینالمللی است و شهردار تهران باید شأن و جایگاه شورای شهر و اعضای آن را رعایت کند؛ شایسته نیست پاسخ نامه عضو شورای شهر تهران توسط مدیر محترم دفتر ایشان داده شود."
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از عدم رفع نواقص اعلام شده به خصوص عدم راهاندازی 6 هواکش میان تونلی 9 کیلومتر افتتاح شده خواستار راهاندازی هر چه سریعتر آنها شده است.
از سویی، ماده 13 منشور حقوق شهروندی تصریح دارد «هر شهروندی حق دارد از امنیت جانی، مالی، حیثیتی، حقوقی، قضایی، شغلی، اجتماعی و نظایر آن برخوردار باشد...»
اینک با توجه به اینکه امنیت جانی از حقوق مندرج در منشور حقوق شهروندی است که توسط دولت حسن روحانی تدوین شده و تبلیغ میشود، آیا اگر به دلیل عدم تامین ایمنی این خط مترو، خدایی ناکرده اتفاقی برای مسافران این خط رخ دهد، دولت حامی حقوق شهروندی خود یا دوستان و حامیان اصلاحطلبش در شورا و شهرداری تهران را سرزنش خواهد کرد؟!
در هر صورت افکار عمومی در پی هر اتفاق احتمالی در خط 6 متروی تهران کسی را خارج از دایره شورا، شهرداری و دولت اصلاحطلب سرزنش نخواهند کرد و آن زمان است که به قول محسن هاشمی "انداختن تقصیر به گردن قالیباف، شهردار اسبق تهران شوخی بیش نخواهد بود."
هرچند رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر اتفاقی برای یکی از مسافران در خط 6 روی دهد، چه کسی پاسخگو خواهد بود، گفته «قطعا در این زمینه اتفاقی نخواهد افتاد!» اما ادامه پاسخ او مبنی بر اینکه «این افتتاح را آزمایشی فرض کنید» ظن ناایمن بودن خط افتتاح شده را تقویت میکند، هر چند که بعید است رییسجمهور کشور را برای افتتاح آزمایشی یک پروژه پای کار بیاورند.
در چنین شرایطی، شاید لازم باشد پیش از اینکه اتفاق تلخی رخ دهد، دادستان تهران بهعنوان حافظ حقوق عامه مردم این شهر، دستور بررسی ایمنی این خط را صادر کند.
تسنیم