خطیب‌زاده:راه آهن خواف – هرات نشان دهنده عزم ایران و افغانستان برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد منطقه است-راهبرد معاصر
در اقدامی نادر، سوئیس فعالیت حزب‌الله را ممنوع کرد هشدار عراقچی درباره طراحی آمریکا و اسرائیل برای تجزیه کشورهای اسلامی اشغال ۴۴۰ کیلومتر مربع از اراضی سوریه توسط رژیم صهیونیستی  آغاز نشست وزیران خارجه دی ۸ در قاهره با حضور عراقچی نخستین رئیس‌جمهور فرانسه که به مجازات زندان محکوم شد افزایش آلودگی هوا در شهر‌های صنعتی تا ۳ روز آینده رسانه عبری: حماس موفق به احیای خود در نوار غزه شده است محمود عباس برای شرکت در اجلاس دی۸ به مصر سفر می‌کند دیدار خداحافظی سفیر پرتغال در تهران با عراقچی گروسی: برجام دیگر موضوعیت ندارد؛ توافق اصلی را می‌توان به عنوان یک مبنا به کار گرفت شین‌بت مدعی دستگیری فردی به اتهام جاسوسی برای ایران شد رسانه صهیونیستی: اسرائیل برای حمله به یمن آماده می‌شود  کارشناس اسرائیلی: احتمال سقوط پادشاهی اردن بسیار زیاد است خشم ایران از حمله هوایی آمریکا و انگلیس به یمن رسانه عبری: سامانه شلیک خودکار در کرانه باختری مستقر می‌شود

خطیب‌زاده:راه آهن خواف – هرات نشان دهنده عزم ایران و افغانستان برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت افتتاح خط راه آهن خواف - هرات در روز پنچشنبه با حضور مجازی روسای جمهور ایران و افغانستان گفت:افتتاح این خط آهن نخستین قدم برای احیای جاده ابریشم است و از این مسیر می‎توان به چین متصل شد تا کالا بین چین و اروپا از طریق ایران ترانزیت شود و زمینه برای رشد بیشتر منطقه فراهم کند .
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 09
کد خبر: ۶۹۸۹۱

به گزارش راهبرد معاصر سعید خطیب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی در مورد اهمیت افتتاح  خط راه آهن خواف - هرات  در توسعه همکاری ایران و افغانستان اظهار کرد: همانطور که می‌دانید طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با دولت افغانستان این پروژه در تاریخ پنج شنبه بیستم آذرماه  با حضور مجازی دکتر روحانی رئیس جمهور و اشرف غنی  رئیس جمهور افغانستان از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود. اتصال ریلی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان مسیر تبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با افغانستان را هموارتر از گذشته می‌کند  و ضمن اینکه تبادلات تجاری ما را افزایش خواهد داد، موجب توسعه اقتصادی منطقه شده و با این اقدام دسترسی افغانستان به اروپا و بنادر جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس تسهیل شده و نقش موثری در رونق بندر چابهار نیز خواهد شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که افتتاح پروژه راه آهن خواف – هرات نشان دهنده عزم دو کشور ایران و افغانستان برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد منطقه است، گفتدر حال حاضر مبادلات جاده‌ای گسترده‌ای بین ایران و افغانستان وجود دارد که بنا بر برخی آمار سالانه حدود ۱۸۰ هزار کامیون بین ایران و افغانستان و بالعکس تردد می‌کند. بخش عمده‌ای از این مبادلات جاده‌ای با افتتاح خط آهن خواف-هرات می‌تواند از طریق این شبکه ریلی انجام شود.براین اساس صادرات افغانستان بویژه مواد معدنی این کشور از طریق ایران به اروپا و یا از طریق خلیج فارس خواهد یافت و در مقابل صادرات ایران به افغانستان نیز افزایش خواهد یافت.

خطیب‌زاده با تاکید بر این که با توجه به اینکه مسیر خواف تا هرات منطقه‌ای است که غنی‌ترین مناطق سنگ آهن جهان را در اختیار دارد و این پروژه می‌تواند همکاری‌های ایران و افغانستان در زمینه صادرات سنگ آهن و یا استحصال آن در صنایع داخلی ایران را افزایش دهد، افزود: همچنین این خط آهن باعث توسعه مناطق اطراف هرات تا خواف ایران خواهد شد و زمینه رشد اقتصادی در این منطقه را فراهم خواهد کرد.

 وی در همین راستا تاکید کرد :برای جمهوری اسلامی ایران توسعه مناطق شرق کشور جزء اهداف مهم است  و لازم است به پتانسیل‌های بالقوه برای رشد مناطق شرقی کشور توجه شود. برای افغانستان نیز توسعه صادرات و رشد اقتصادی غرب این کشور اهمیت دارد و این امر می‌تواند انگیزه‌ها برای ایجاد پیوندهای بین دو منطقه را تقویت کند .

خطیب‌زاده  با بیان این که بطور کلی این خط آهن همکاری‌های ایران و افغانستان در زمینه‌های توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی را بطور قابل توجهی افزایش خواهد داد در پاسخ به این سوال که تاثیر  منطقه‌ای این پروژه چیست  و انجام این گونه اقدامات چه تاثیری در افزایش همکاری منطقه‌ای می‌گذارد؟افزود:همانطور که جناب آقای ظریف در توییتی اعلام کردند اهمیت خط آهن خواف-هرات به ایران و افغانستان محدود نیست و برای منطقه هم حائز اهمیت است.این خط آهن به عنوان دروازه‌ای برای افزایش تجارت و تبادلات مردم با مردم، به ثبات و توسعه منطقه نیز کمک خواهد کرد.

وی افزود :در این زمینه پروژه خواف- هرات در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیای‌میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا تاثیر به سزایی خواهد داشت. افتتاح این خط آهن نخستین قدم برای احیای جاده ابریشم است و از این مسیر می‎توان به چین متصل شد تا کالا بین چین و اروپا از طریق ایران ترانزیت شود و این خط آهن می‎تواند باعث رشد اقتصاد منطقه باشد. این پروژه می‌تواند مقدمه‌ای برای اتصال کشورهای آسیای میانه از طریق کریدور شرقی ایران به آب‌های آزاد باشد. 


سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد : جمهوری اسلامی ایران  با این پروژه و دیگر پروژه‌های ریلی به دنبال افزایش همکاری‌های منطقه‌ای است، با این حال متاسفانه در سال‌های اخیر برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا به دنبال کارشکنی در همکاری‌های منطقه‌ای برای گسترش پروژه‌های ریلی و گشایش کریدورهای منطقه‌ای بوده‌اند.

خطیب‌زاده در مورد اهمیت انجام اینگونه پروژه‌های  مشترک برای ایران و این که آیا  انجام این پروژه‌های مشترک با دیگر همسایگان نیز در دستور کار کشور  قرار دارد ؟ اظهار کرد:پروژه‌های خط آهن یکی از عوامل موثر جهت تامین امنیت بوده و در قسمت اشتغال‌زایی نیز موثر هستند. به همین دلیل سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی CAREC، اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای آسیای جنوبی SAARC و سازمان همکارهای اقتصادی (اکو ECO) ایجاد خط آهن در افغانستان را ضروری دانسته و از آن حمایت می‎کنند. 


این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین خبر داد:چندین پروژه مشترک با همسایگان مورد مطالعه قرار گرفته و پیشنهاداتی نیز به سازمان همکاری‌های منطقه‌ای (اکو) ارائه شده و حتی برخی از آنها نیز تا مرحله تامین مالی پیشرفت داشته‌ است که در زمان عملیاتی شدن اعلام خواهد شد.

ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار