پشت پرده همکاری آمریکا و اسرائیل در ترور شهید فخری زاده چیست؟-راهبرد معاصر
حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

پشت پرده همکاری آمریکا و اسرائیل در ترور شهید فخری زاده چیست؟

حسن بهشتی پور: امروز رژیم صهیونیستی به شرایطی دست یافته است که اقدام ترور را انجام داده است. البته اگر در زمان اوباما هم می توانستند این کار را می کردند. به نظر من، ایران به هیچ وجه این اقدام را بی پاسخ نخواهد گذاشت و قطعا به این حرکت پاسخ می دهد. ولی پاسخ باید با استفاده از عنصر غافلگیری باشد. دشمن نباید بداند از کجا و در کجا ضربه می خورد ضربه باید پشیمان کننده باشد و دشمن را از کار خود پشیمان کند.
حسن بهشتی پور؛ تحلیلگر مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 13
کد خبر: ۷۰۲۸۹

پشت پرده همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری زاده چیست؟

 

حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص اتهام زنی اسرائیل و آمریکا به شهید فخری زاده در مورد تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای و مطرح کردن این مساله گفت: این مساله جدید نبود و در دهه های گذشته مرتبا در مورد ایشان اطلاعات و ادعاهای مختلفی مطرح می شد. اصولا آنها با هر گونه پیشرفت ایران مخالف هستند و هر کسی در مسیر توسعه علم و توسعه صنعت هسته ای کاری کرده مورد مخالفت آنها است و غرب بهانه ای برای اتهام زنی پیدا می کند و عموما مساله دستیابی ایران به سلاح های هسته ای را مطرح می کنند. مگر شهید شهریاری و شهید علیمحمدی چه کاری جز مقاله نویسی و تحقیق و پژوهش کرده بودند؟ این مسائل بهانه است آنها با توسعه ایران مخالفند و یقینا به جایی نمی رسند ولی با این عملیات تروریستی دانشمندی را از ایران می گیرند. درحالیکه دانش هسته‌ ای در ایران بومی شده و با این کارها کاری از پیش نمی رود.

 

وی در پاسخ به این پرسش، آیا در آينده نزدیک احتمال اقدامات مشابه وجود دارد؟ تصریح کرد: اسرائیل می خواست اقدامی صورت بدهد تا ایران را به واکنش وا دارد و وقتی ایران واکنش نشان داد آمریکا در حمایت از اسرائیل  وارد میدان شود. اما آمریکا در موقعیتی نیست که چنین کاری صورت بدهد. امروز آمریکا خود با رکود و بیکاری روبرو است. در چنین شرایطی بعید است که آمریکا دست به ماجراجویی بزند. اسرائیل توجهی به آمریکا و نوع دولت مستقر در این کشور ندارد و در هر فرصتی سعی خواهد کرد به ایران ضربه بزند. اسرائیل کشوری توسعه طلب است و نه فقط بر علیه ایران بلکه بر علیه سوریه، مصر و عراق و سایر کشورها نیز اقدامات تروریستی داشت. در تونس فلسطینی ها را ترور کرده است. این کشور درگير تروریسم دولتی است و هرگز برای اقدامات خود از آمریکا کمک نگرفته است.

 

بهشتی پور با بیان اینکه چقدر احتمال دارد این ترور در جهت سخت شدن کار بایدن بوده باشد؟ پاسخ داد: به طور مشخص بیست سال به دنبال چنین کاری بودند و می خواستند این دانشمند بزرگ را از ایران بگیرند در این شرایط بدون نفوذ و همکاری عناصر داخلی موفق به انجام چنین کاری نمی شدند.  به نظر من، موضوع ترور شهید فخری زاده اگر به گردن آمریکا می افتاد کار را برای بایدن سخت می کرد ولی باید به چنین اقداماتی پاسخ مناسب داده شود تا از اقدامات خود پشیمان شوند. امروز اسرائیل به شرایطی دست یافته است که چنین اقدامی انجام داد. البته اگر در زمان اوباما هم می توانستند این کار را می کردند. به نظر من، ایران به هیچ وجه این اقدام را بی پاسخ نخواهد گذاشت و قطعا به این حرکت پاسخ می دهد. ولی پاسخ باید با استفاده از عنصر غافلگیری باشد. دشمن نباید بداند از کجا و در کجا ضربه می خورد ضربه باید پشیمان کننده باشد و دشمن را از کار خود پشیمان کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده