عبور شاخص آلودگی هوای تهران از مرز خطر/افزایش ۱۵ درصدی ورودی بیمارستانهای کلانشهرها-راهبرد معاصر
خبر مهم وزارت آموزش و پرورش | موافقت با استخدام ۷۵ درصد متقاضیان آزمون‌های دبیری که گزینش ردشان کرده بود اعلام آخرین ممنوعیت‌های ترافیکی در جاده‌ها پیش بینی باران و برف در ارتفاعات استان تهران برای هفته پیش رو اسامی جدید محصولات بهداشتی غیرمجاز اعلام شد هشدار رعد و برق شدید در ۴ استان آخرین فرصت بارگذاری مدارک برای رتبه‌بندی معلمان | زمان صدور احکام رتبه‌بندی معلمان مشخص شد؟ + فیلم وضعیت جاده‌ها و راه‌ها، امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۳؛ بارش باران و مه گرفتی در محور‌های شمالی مشاهده تتوکاران مرد در یک آرایشگاه زنانه در کرج + واکنش رئیس اتاق اصناف آموزش و پرورش: قصد جداسازی کلاس‌های دانش‌آموزان اتباع را نداریم بارش پراکنده و وزش باد در برخی استان‌ها دفترچه راهنمای ثبت نام دو آزمون ارشد و دکتری اصلاح شد نظام پرستاری: دستور العمل افزایش سه برابری ساعت اضافه کار پرستاران بزودی ابلاغ می‌شود رئیس سازمان محیط‌زیست: برای توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا تصمیمی گرفته نشده ماجرای اعتراض پرستاران اهوازی چه بود؟ خبر مهم برای بازنشستگان؛ افزایش حقوق از همین ماه

عبور شاخص آلودگی هوای تهران از مرز خطر/افزایش ۱۵ درصدی ورودی بیمارستانهای کلانشهرها

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شاخص آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها در وضعیت ناسالم برای همه است اما در روزهای گذشته در برخی ایستگاه های سنجش آلودگی به مرز بالای ۲۰۰ و حتی ۴۰۰ یعنی وضعیت بسیار خطرناک هم رسیده‌ایم.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 09
کد خبر: ۷۳۴۸۸

به گزارش راهبرد معاصر عباس شاهسونی روز شنبه افزود: اکنون شاخص آلودگی هوا در شهر تهران در وضعیت ناسالم برای همه گروههاست (شاخص بالای ۱۵۰ تا ۲۰۰). ۱۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر تهران شاخص بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ و ناسالم برای همه مردم را نشان می دهد. بالاترین و بدترین شاخص در شهرری و در ایستگاه پارک سلامت منطقه ۱۷ است که شاخص ۱۷۸ را نشان می دهد و در مقایسه با سال گذشته تعداد روزهای با شاخص ناسالم برای همه مردم و ناسالم برای گروههای حساس افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی روزها و ساعت ها شاخص آلودگی هوای شهر تهران در برخی ایستگاهها به بالای ۲۰۰ یعنی شاخص بسیار ناسالم می رسد به عنوان مثال دیشب در ایستگاه میدان امام خمینی (ره) شاخص آلودگی هوا به عدد ۲۱۰ رسید و در واقع از رنگ قرمز هم عبور کرده و به رنگ بنفش رسیده است.

آلودگی تا سه شنبه ادامه دارد/در خانه بمانید

شاهسونی افزود: بررسی ها نشان می دهد این وضعیت غلطت آلاینده ها و پایداری هوا تا سه شنبه این هفته ادامه دارد و میزان غلطت و آلایندگی هوا افزایش پیدا می کند. در این شرایط توصیه اکید وزارت بهداشت این است که مردم به خصوص کودکان، زنان باردار، سالمندان، افرادی که بیماری تنفسی یا قلبی - عروقی دارند، افراد مبتلا به دیابت به هیچ وجه در فضای باز حضور پیدا نکنند و سایر افراد هم حضورشان را در فضای باز تا حد امکان به حداقل برسانند. حتی در این شرایط ورزش در فضای باز را انجام دهند زیرا در این وضعیت آلودگی اثرات منفی آن بیشتر است و به جای اینکه به سلامت آنها کمک کند برای سلامت آنها خطرناک است.

آلودگی هوا علایم کرونا را در مبتلایان تشدید می کند    

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به ارتباط کرونا و آلودگی هوا گفت: مطالعاتی که در دنیا انجام شده است، نشان می دهد که آلودگی هوا باعث تشدید علایم بیماری کووید۱۹ در بین مبتلایان می شود و چون ریه را درگیر می کند حتی می تواند باعث مرگ این بیماران شود.

وی درباره تاثیر آلودگی هوا در آمار مبتلایان به کرونا گفت: معمولا اثر آلودگی هوا بر بیماری ها دو هفته  و حتی بیشتر بعد از شروع آلودگی خود را نشان می دهد. البته چون اکثر مردم از ماسک استفاده می کنند، در کاهش اثرات آلودگی هوا و انتقال ویروس کرونا موثر است. البته برای آلودگی هوا ماسک های N۹۵ بهتر است اما چون این ماسک ها در دسترس مردم نیست همین ماسک های سه لایه پزشکی هم تا حدی کمک کننده است.

 تاثیر مازوت بر آلودگی هوا

شاهسونی درباره نوع آلاینده های هوا در شهر تهران و تاثیر سوخت مازوت به خبرنگار ایرنا گفت: در مورد مصرف سوخت مازوت بین صحبت های مسئولان مرتبط در سازمان محیط زیست تناقض وجود دارد، سازمان محیط زیست اعلام کرده که مازوت در صنایع و نیروگاههای تهران استفاده می شود اما اداره کل محیط زیست تهران اعلام کرده که استفاده نمی شود. این دوگانگی در اطلاع رسانی وجود دارد ولی آنچه مشخص است این است که عمده آلودگی تهران به علت منابع ثابت آلاینده یعنی کارخانه ها و صنایع اطراف تهران است.

وی افزود: بطور قطع سوختی که در صنایع اطراف تهران و برخی شهرهای بزرگ مصرف می شود، مشکلاتی دارد، آماری از اینکه سهم صنایع در میزان آلاینده های کلانشهرها چقدر است در اختیار نداریم اما برآوردهایی که از قبل وجود داشت و اعلام می شد، نقش اصلی آلاینده های تهران به وسایل حمل و نقل و خودروهای متحرک مربوط می شود زیر سوال است زیرا اکنون به علت محدودیت های کرونا، تعطیلی مدارس، دانشگاهها و دورکاری کارمندان ادارات، ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح و ممنوعیت تردد بین شهری هم داریم و میزان تردد خودروها نسبت به گذشته کمتر شده اما میزان آلودگی هوا نسبت به سال های گذشته کمتر نشده است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: البته اینکه به علت ترس از کرونا و احتمال انتقال ویروس در وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو میزان استفاده از خودروهای شخصی بیشتر شده اما این افزایش ترافیک بیشتر در ساعت اول صبح که افراد به سر کار می روند دیده می شود. در بقیه ساعات میزان ترافیک کمتر است و در مجموع نسبت به سالهای قبل میزان ترافیک با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاهها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر شده است.

وی افزود: افزایش مازوت موجب افزایش آلاینده دی اکسید گوگرد می شود که باید میزان این آلاینده در تهران و شهرهای آلوده دیگر با دقت بیشتری بررسی شود. 

شاخص بحرانی آلودگی هوا در برخی روزها

شاهسونی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره میزان شاخص آلودگی در آبیک قزوین که در سایت آلودگی هوا شاخص ۵۰۰ (وضعیت فوق بحرانی) را نشان می داد گفت: بله متاسفانه در برخی ساعت ها در برخی ایستگاهها چنین شاخص های بسیار خطرناکی هم داریم، به عنوان مثال در شهر تهران در هفته گذشته در یکی از ایستگاهها، شاخص آلودگی بالای ۴۰۰ را نشان می داد. این وضعیت بحرانی است که در برخی ساعت ها تشخیص آن نیاز به دستگاه هم ندارد و اگر از خانه بیرون بروید با چشم هم می توانید این وضعیت خطرناک را متوجه شوید.

افزایش ۱۵ درصدی ورودی بیمارستانهای کلانشهرها بعد از آلودگی هوا

وی ادامه داد: در روزهای گذشته و بعد از افزایش آلودگی هوا میزان ورودی بیمارستانها از بین بیماران تنفسی و قلبی بر اساس اعلام اورژانس حدود ۱۵ درصد افزایش یافته و این وضعیت نه تنها در تهران و قزوین بلکه در برخی شهرهای دیگر مثل کرج، اراک و اصفهان هم مشاهده شده است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: با توجه به وضعیت شدید آلودگی هوای کلانشهرها که با چشم هم قابل مشاهده است باید کالیبراسیون دستگاههای سنجش آلاینده ها هوا بررسی دقیق تری بشود.

به گزارش ایرنا، بر اساس شاخص های سنجش آلودگی هوا اگر میزان مجموع شاخص آلاینده ها زیر عدد ۵۰ باشد، وضعیت پاک، شاخص ۵۰ تا ۱۰۰ وضعیت سالم، شاخص ۱۰۰ تا ۱۵۰ وضعیت ناسالم برای گروههای حساس، شاخص ۱۵۰ تا ۲۰۰ وضعیت ناسالم برای همه، شاخص ۲۰۰ تا ۲۵۰ وضعیت بسیار ناسالم و شاخص بالای ۲۵۰ وضعیت خطرناک را نشان می دهد.

ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار