جزئیات عدم واریز سود سهام عدالت برخی سهامداران / جاماندگان سود سهام عدالت چه کنند؟-راهبرد معاصر

جزئیات عدم واریز سود سهام عدالت برخی سهامداران / جاماندگان سود سهام عدالت چه کنند؟

بنابر گفته مسئولان سود سهام عدالت سال 98 تا قبل از پایان سال 99 باید به حساب سهامداران واریز می شد اما برخی از سهامداران به عدم واریز سود سهام عدالت اعتراض کردند. جزئیات عدم واریز سود سهام عدالت برخی سهامداران اعلام شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 22
کد خبر: ۸۱۵۵۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ جزئیات عدم واریز سود سهام عدالت برخی سهامداران اعلام شد. واریز سود سهام عدالت یکی از وعده های مسئولان برای پایان سال 99 بود. با اینکه مسئولان زمان واریز سود سهام عدالت را قبل از شروع سال جدید عنوان کردند، در نهایت اعلام شد که شرکت ها سود سهام عدالت را کامل پرداخت نکردند و امکان واریز سهام عدالت تا قبل از سال 1400 وجود ندارد و تنها نصف سود سهام عدالت برای سهامداران واریز می شود. 

 

سود سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت 500 هزارتومانی، 200 هزارتومان و برای کسانی که ارزش برگه سهام عدالت آنها یک میلیون تومان است ، 400 هزارتومان معین شد. با اینکه مسئولان وعده واریز نصف سود سهام عدالت را دادند باز هم این وعده محقق نشد و واریزی های کمتر از نصف برای سهامداران موجب شد تا اعتراضاتی مطرح شود.

 

اما همین نصف سود سهام عدالت برای برخی سهامداران واریز نشد و علت واریز نشدن سود سهام عدالت برای برخی از سهامداران تکمیل نبودن مشخصات در سامانه سهام عدالت عنوان شد. جزئیات بیشتر از علت عدم واریز سود سهام عدالت را در این خبر میخوانید.

 

دلیل واریز نشدن سود سهام عدالت برخی سهامداران چه بود؟

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده سود سهام عدالت همه مشمولان واریز شده است مگر افرادی که شماره شبای خود را اعلام نکرده‌اند.

سازمان خصوصی‌سازی دو راه برای جاماندگان سود سهام عدالت اعلام کرده است. اول مراجعه به سایت www.sahamedalat.ir و تکمیل کردن کلیه مشخصات افراد و به خصوص وارد کردن و یا اصلاح شماره شبا و دوم تماس با شماره 1569.

اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی در حالی است که برخی از افرادی که هنوز سود سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند.

سود سهام عدالت

البته پیگیریها نشان میدهد افرادی که ظاهرا شماره تلفن همراهی که به نام خودشان نبوده  را در سامانه مربوطه وارد کرده اند هنوز موفق به دریافت سود سهام عدالت خود نشده اند. بر این اساس این دسته از سهامداران نیز بایستی با مراجعه به سایت نسبت به اصلاح شماره تلفن همراه اقدام کنند.

گفتنی است، سازمان بورس و اوراق بهادار طی اطلاعیه ای اعلام کرد روز پنج شنبه 43 میلیون و 650 هزار و 618 نفر از مشمولان سهام عدالت، نیمی از سود سهام خود را دریافت کردند. 

افرادی که برگه 532 هزار تومانی سهام عدالت دارند سود 989115 ریالی به حساب آنان واریز شده است. کسانی که برگه یک میلیون تومانی دارند تقریبا دو برابر این رقم را دریافت کرده اند. 

پیش تر وزیر اقتصاد از تلاش این وزارتخانه برای واریز کل سود سهام عدالت تا پایان سال 99 خبر داده بود.

 

واریز سودهای سهام عدالت ارتباطی به سجام نداشت

عسکر توکلی امروز درباره آخرین وضعیت سهام‌داران سهام عدالت اظهار کرد: مرحله نخست سودهای سهام عدالت برای سهام‌داران واریز شد و مرحله تکمیلی نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه واریز سود سهام عدالت ارتباطی به سجام نداشت و از طریق شماره شبای افراد بود، افزود: تصور بر این بود به این دلیل سجام نگرفتند سود سهام عدالت به حساب‌شان واریز نشد درحالی‌که جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور اضافه کرد: سهام‌داران در ارتباط با واریز سود سهام عدالت نگران نباشند؛ به این دلیل که مرحله بعدی واریز سود سهام عدالت ماه‌های فروردین و اردیبهشت خواهد بود.

دبیر فراکسیون سهام عدالت مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تشکیل فراکسیون سهام عدالت در مجلس خبر خوبی بود که با همدلی نمایندگان به‌ویژه نمایندگان استان مازندران رقم خورد، تصریح کرد: همدلی نمایندگان مازندران با دارا بودن ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار سهام‌دار منجر به تشکیل فراکسیون برای ۴۹ میلیون سهامدار کشور شد پس ما می‌توان امیدوار به اتفاقات خوب در این حوزه باشیم.

توکلی با بیان اینکه اولویت نخست فراکسیون، تعیین تکلیف وضعیت سهام‌داران متوفی است، چراکه فوتی‌ها هم سهامدار ما هستند، اضافه کرد: تصمیم‌گیری در ارتباط با جاماندگان سهام عدالت نیز در مجلس پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با شعار سال سرلوحه کار ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: مدیریت سهام عدالت محور کار دغدغه رهبری به‌صورت عملی خواهد بود.

زمان واریز سود سهام عدالت

پرونده سهام عدالت باز ماند!

اردیبشهت سال گذشته مقام معظم رهبری موافقت خود را با آزادسازی سهام عدالت در ابلاغیه ای اعلام کردند و بلافاصله به مشمولان این امکان داده شد که یکی از دو روش مستقیم و غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند و اعلام شد که در روش مستقیم افراد می‌توانند شخصا نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند اما در روش غیر مستقیم افراد سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی باقی خواهند ماند.

 

از ۳۰ تا ۹ میلیون تومان!

فرایند آزادسازی در روزهای اوج بازار سرمایه صورت گرفت و شاخص در پی کسب رقم دو میلیون واحد بود. در آن روزها ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومان به ۳۰ میلیون تومان رسیده بود و این رقم وسوسه‌کننده بسیاری از سهامداران را بر آن داشت تا نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند. البته در ابتدا ۳۰ درصد سهام عدالت و چندی بعد ۳۰ درصد دیگر آزادسازی شد و قرار بود ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹، باقی مانده سهام آزادسازی شود که این اتفاق رخ نداد.

از سوی دیگر اشخاص نمی‌توانستند شخاص سهام خود را به فروش بگذارند و برای فروش سهام خود باید از طریق بانک و کارگزاری اقدام می‌کردند. در همان روزها بود که عوامل مختلف دست به دست هم دادند تا ریزش بازار استارت بخورد. یکی از همین عوامل نیز فشار فروشی بود که سهام عدالت به بازار تحمیل می‌کرد و همین اتفاق باعث شد تقاضای بسیاری از مشمولان به نتیجه نرسد و درحالی که همسو با روند کاهشی بازار سرمایه، از ارزش واقعی سهام عدالت کاسته می‌شد، سهام مردم فروش نمی‌رفت و در نتیجه پولی به حساب آن ها واریز نمی‌شد!

در نهایت مسئولان در شهریورماه تصمیم گرفتند برای جلوگیری از ریزش بیشتر بازار سرمایه، فروش سهام عدالت را متوقف کنند، بنابراین مشمولان حتی از طریق بانک و کارگزاری هم نمی‌توانستند اقدام به فروش سهام خود کنند. هرچند در شش ماهه دوم سال وعده هایی برای فروش سهام عدالت از جمله امکان خرید این سهام توسط هلدینگ های بزرگ داده شد، اما این وعده ها تا پایان سال اجرایی نشدند. این درحالی است که ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومانی، تا ۹ میلیون تومان هم کاهش پیدا کرد.

 

تکلیف سرمایه های مردم چه می‌شود؟

در آن سوی ماجرا نیز غیرمستقیم هایی بودند که سهام دار شرکت های سرمایه گذاری استانی شده بودند و ارزش این شرکت ها به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده بود. در این راستا، قرار بود مجامع الکتریکی شرکت های سرمایه گذاری استانی برگزار شود تا سهامداران با حضور در مجامع اعضای هیات مدیره شرکت ها را انتخاب کنند. این اتفاق که به عبارتی بزرگ ترین انتخابات اقتصادی کشور محسوب میشد قرار بود در ۲۰ اسفندماه صورت بگیرد اما در نهایت لغو شد.

واریز سود سهام عدالت

هرچند مسئولان به طور رسمی دلیلی برای لغو انتخابات ذکر نکردند اما باید گفت مخالفت شرکت های سرمایه گذاری استانی و انتقاد به نحوه برگزاری مجامع (زیرا مشمولان برای حشور در مجامع باید سجامی می‌شدند و شرکت ها بر این باور بودند که همه مردم امکان دسترسی به اینترنت و ثبت نام در سجام را ندارند) باعث لغو این جریان شد و به نظر می‌رسد برگزاری مجامع به سال جاری موکول شده و جای سوال است که تکلیف سرمایه چشمگیر مردم که اکنون در دست شرکت های سرمایه گذاری استانی باقی مانده و باید صرف توسعه پروژه های اقتصادی هر استان شود، چه خواهد شد؟

در هر صورت هرچند اتفاق مثبت آزادسازی سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ رقم خورد اما نتیجه آن طبق پیش بینی ها پیش نرفت و می‌توان گفت باز هم مردم مالک سهام خود نشدند و مانند سال ۱۳۹۸ سهم مردم از سهام عدالت، سود ناچیزی بود که ۵۰ درصد آن را در روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۹ دریافت کردند.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار