به گزارش راهبرد معاصر، سالروز شهادت استوانه دین و دانش «شهید مرتضی مطهری» به نام روز معلم نامگذاری شده تا هرچند نمادین ولی جامعه پاسداشتی داشته باشد برای جایگاه علم و تعلیم و معلم. در این میان شهید «مرتضی مطهری» به دلیل نقش والای خود در تربیت اسلامی و انقلابی چند نسل از مبارزان راه آزادی به حق لقب معلم انقلاب اسلامی را از ان خوده کرده است. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به مهمترین شاخصههای اندیشه وی در تربیت انسانی تا بدانیم که چگونه میتوان انسانی در تراز انقلاب اسلامی پدید آورد.
از دید شهید مطهري، تعلیم و تربیت اهدافی همچون پرورش نیروي تفکر، پرورش حس مسئولیت اجتماعی، پرورش نیروي ایمان و تعبد، پرورش نیروي اراده و اختیار و پرورش جسم را شامل میشود. وی معتقد است که میتوان با تکیه تربیتی بر اصول ذاتی انسان همچون هماهنگی با فطرت، هدایتخواهی، حکمتجویی، تناسب علم و عقل و انسانیت دوستی مهمترین تحقق هدف آفرینش انسان یعنی رسیدن وی به جایگاه عبودیت و انسان کامل را محقق کرد.
از دیدگاه شهید مطهری، خداوند انسان را به نیروي عقل و ابزار معرفت تجهیزکرده و پیامبرانی را با برهانهاي روشن و احکام و قوانین متین برانگیخته و رسالت سنگین تعلیم و تربیت انسان را به آنان سپرده است، پس این موضوع نشاندهنده جایگاه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از ابعاد انسانی آموزهها و معارف ادیان آسمانی به ویژه اسلام است.
با نگاهی به آثار شهید مطهری میتوان دریافت که از دید وی این هدفگذاری عالی در بستر آموزشی بجا مانده از دوران قاجار و پهلوي قابل تحقق نیست. وی معتقد بود که نظام آموزشی کشور تقلیدي از نظام تعلیم و تربیت کشورهاي غربی است که با اعتقادات و فرهنگ اصیل مردم مسلمان ایران هماهنگی ندارد، زیرا نظام تربیتی غرب براساس نوعی جهانبینی و فلسفه خاص شکل گرفته و توان هماهنگی و بسترسازی برای تحقق اصول و مبانی جامعه اسلامی را دارا نیست.
استاد شهید بر این باور بود که بر همین اساس، تبیین مبانی، اهداف، اصول و روشهاي تعلیم و تربیت اسلامی با استفاده از منابع اسلامی بسیار لازم و ضروري است اما با توجه به اینکه هر کسی نمیتواند مسائل اساسی جهانبینی را از منابع و متون دینی به آسانی استخراج کند و نظام فلسفی و تربیتی پدید آورد، لازم است به نظر عالمان دینی و حکماي الهی و مسلمان مراجعه کرد که مقبولیت لازم را دارا باشند.
شهید مطهري اسلام را دینی جامع و همه جانبه میداند که قرار است براي همه انسـانها راهنمـا باشد و در این میان تعلیم و تربیت به عنوان بخشی از مکتب اسلام باید برنامه آموزشی مشخصی داشته باشد، زیرا هر مکتبی که داراي هدفهايی مشخص و سیستمهای حقوقی، اقتصادي و سیاسی است، نمیتواند یک سیستم خاص آموزشی نداشته باشد.
تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مرتضی مطهري بر پنج رکن اهتمام به پرورش فکر و اندیشه آدمیان، پرورش استعدادهاي نهفته در وجود آدمی، عادت دادن روح انسان به فضایل اخلاقی، تربیت انسانی عابد و در نهایت همهجانبهنگر مبتنی است.
در اندیشه معلم انقلاب، تعلیم و تربیت اسلامی بحث ساختن انسانهاست و مکتب اسلام مکتبی مشخص با هدفهایی معین است که براي دستیابی به این اهداف در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی، انسان را محور اصلی میداند؛ انسانهایی که جامعه انسانی را میسازند. از آنجا که در اسلام، هم اصالت فرد محفوظ است و هم اصالت اجتماع، طرح و برنامه ساختن افراد از آنجا که مقدمه و ابزاري براي ساختن اجتماع، و نیز یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت اسلامی است در اولویت قرار دارد.
در تحلیل جامع از اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری میتوان به این نتیجه رسید که هدف غایی نظام تعلیم و تربیت اسلامی، تربیت انسان الهی است. از دیدگاه شهید مطهري، مربیان باید دانشآموزان و دانشجویان را مطابق استعدادها، علایق و طبق قوانین مسلم اسلامی تربیت کنند و راه اعتدال را پیش گیرند. جسمشان را آن طور که شایسته است براي ادامه زندگی تقویت کنند. روحشان را با اخلاق و تربیت الهی عجین نمایند. از عبادت و دعا کمک بگیرند و در اصلاح آنها از اخلاق و تربیت اسلامی استفاده کنند. سبک زندگی خود و متربیان را با الگو قرار دادن زندگی و سیره عملی پیامبر و ائمه اطهار(ع) بسازند تا در نهایت با نسلی از انسانهای مومن مواجه شویم که توان هدایت جامعه به سوی آرمانهای اسلامی را دارا هستند.